Nieuws


7 maart 2024

AI maakt autonome leerplatforms mogelijk voor bedrijven


AI maakt volledig geautomatiseerde leerplatforms mogelijk. Hierdoor wordt het ‘inhoudsprobleem’ van trainingen opgelost.

Categorie: Learning & Development, Bersin, Techniek algemeen
Geschreven door: HRTech Redactie

Sinds de uitvinding van e-learning in de jaren negentig van de vorige eeuw, zijn er veel pogingen geweest om trainingen eenvoudiger, gemakkelijker te consumeren en persoonlijker te maken. Volgens Josh Bersin waren deze innovaties goed bedoeld, maar werkten ze vaak niet zoals gepland. Maar nu staan we voor een grote verandering, schrijft hij op zijn website. Een nieuw soort AI-aangedreven dynamische inhoudsystemen zal alles veranderen. 

Het dynamische inhoudsprobleem

Laten we beginnen met het probleem. Scholing binnen organisaties is heel divers. Organisaties hebben duizenden onderwerpen, professionele vaardigheden, technische vaardigheden en bedrijfsstrategieën om te onderwijzen. Werknemers moeten leren over tools, bedrijfsstrategieën, hoe ze hun werk moeten doen en hoe ze anderen moeten managen. En het kenniscorpus van elk bedrijf is anders.

Rolls Royce is bijvoorbeeld een bedrijf dat 120 jaar expertise op het gebied van techniek, technologie en productie heeft ingebed in zijn producten, documentatie, ondersteuningssystemen en mensen. Hoe kan het bedrijf deze expertise overbrengen aan nieuwe ingenieurs? Het is een lastig probleem waar iedere organisatie mee te maken heeft. 

Instructieontwerpers en trainingsmanagers creëren fascinerende trainingsprogramma's die variëren van klassikale sessies tot lange cursussen, simulaties, taakhulpmiddelen en podcasts. Maar hoe hard ze ook proberen en hoe creatief ze ook zijn, het ‘inhoudsprobleem’ blijft groeien. Op dit moment is iedereen bijvoorbeeld in paniek over AI-vaardigheden, mensgericht leiderschap, duurzaamheidsstrategieën en cloudgebaseerde oplossingen. 

Het werk van instructieontwerpers kost tijd en moeite. Het bouwen van elke speciale cursus, video, beoordeling en leertraject kost tijd en geld. En als het eenmaal is gebouwd, willen we dat het ‘adaptief’ is voor de leerling. Veel tools hebben geprobeerd adaptief leren op te bouwen, maar de schaal en het nut van deze innovaties zijn beperkt.

Inhoud van trainingen bouwen met AI

Wat als we AI en machine learning gebruiken om eenvoudigweg on-the-fly inhoud te bouwen? En medewerkers simpelweg vragen laten stellen om de leerervaring te vinden en te creëren die zij willen? Dankzij moderne innovaties zijn dit soort persoonlijke ervaringen vandaag de dag beschikbaar. 

Wat is een autonoom leerplatform? Scherm­afbeelding 2024-03-06 om 10.43.31

Om uit te leggen wat een autonoom leerplatform is, heeft Bersin de analogie bedacht van de ‘vijf niveaus van autonoom rijden’. We gaan van ‘geen automatisering’ naar ‘chauffeursassistentie’, naar ‘voorwaardelijke automatisering’ naar ‘volledig geautomatiseerd’. Volgens Bersin is dit precies is wat er gebeurt bij bedrijfstrainingen.

De nieuwe generatie leerplatformen kan veel dingen doen die we nodig hebben:

  • Ze kunnen inhoud dynamisch indexeren en opnemen in een LLM, waardoor een ‘expert’ of ‘tutor’ ontstaat om vragen te beantwoorden.
  • Ze kunnen op dynamische wijze cursussen, video's, quizzen en simulaties maken.
  • Ze kunnen werknemers interactieve docenten en coaches geven om te leren.
  • Ze kunnen de inhoud personaliseren.

Waar gaat dit heen? 

Bersin ziet enorme kansen voor autonome leerplatformen. Ten eerste kunnen bedrijven nu miljoenen uren aan verouderde inhoud gebruiken en deze in een betere vorm ‘opnieuw publiceren’. Al die oude SCORM- of videogebaseerde cursussen, oefeningen en simulaties kunnen veranderen in intelligente docenten en kennisbeheersystemen voor werknemers. 

Dit zal geen eenvoudige taak zijn. Waarom zou je rond willen dwalen in het LMS (of zelfs LinkedIn Learning) om de video of informatie te vinden die je nodig hebt? Je zou gewoon een systeem willen vragen een vraag te beantwoorden, en het platform de vraag laten beantwoorden en je naar de pagina of het woord in de video brengen om te bekijken. 

Hoewel er altijd behoefte zal zijn aan geweldige ontwerpers, kunnen we dit proces van instructieontwerp nu democratiseren, waardoor verkopers en andere ‘niet-ontwerpers’ sneller inhoud en cursussen kunnen bouwen. 

Ook kunnen we live leren eindelijk integreren met zelfgestuurd studeren. Elk live-evenement kan worden opgenomen en geïndexeerd in de LLM. Een webinar van twee uur wordt nu een vindbaar leerobject, waarin elke minuut uitleg kan worden gevonden en gebruikt om te leren. 

Verkopers opgelet 

Deze verschuiving is ongeveer net zo ontwrichtend als Tesla is geweest voor de drie grote autofabrikanten. Oude LMS- en LXP-systemen zullen er onhandiger uitzien dan ooit. Mobiel leren zal geen gespecialiseerde ruimte meer zijn zoals voorheen. En de meeste door ERP geleverde trainingssystemen zullen moeten veranderen. 

Sana en Uplimit zijn bijvoorbeeld beide systemen met een AI-architectuur. Deze platforms zijn geen ‘LMS’en waaraan generatieve AI is toegevoegd’, ze zijn in de kern AI. Ze zullen waarschijnlijk veel traditionele systemen ontwrichten, waaronder Workday Learning, SuccessFactors, Cornerstone en andere.

Denk aan de contentaanbieders. Grote spelers als LinkedIn Learning, Skillsoft, Coursera en Udemy hebben de mogelijkheid om hun hele strategie te heroverwegen en Gen AI bovenop hun oplossing te plaatsen of mogelijk met een nieuwe aanpak te beginnen. Kleinere aanbieders kunnen hun kennisverzameling snel tot leven brengen. Er zal een enorme markt van AI-tools zijn die hierbij kunnen helpen.

Dit artikel is een vertaalde samenvatting van het artikel Autonomous Corporate Learning Platforms: Arriving Now, Powered by AI op de website van Josh Bersin.

Deel dit artikel
Dit artikel is 376 keer gelezen.

Reacties

 Laat een een reactie op dit artikel achter