Nieuws


12 juni 2023

Learning Tools Interoperability (LTI) zou DE communicatiestandaard voor e-Learning moeten zijn


Sommige e-learning standaarden voor communicatie zijn bekend en andere zijn minder bekend. Minder bekend is Learning Tools Interoperability (LTI), maar volgens Christophe Jacobs, Chief Customer Success Officer bij Flowsparks, zou het dé standaard moeten zijn. Hij legt in deze blog uit waarom.

Categorie: Learning & Development
Geschreven door: Flowsparks

christopher-gower-m_HRfLhgABo-unsplash

Als we het hebben over e-Learning standaarden voor communicatie, zijn er verschillende die bekend zijn en sommige die minder bekend zijn. Laten we de tijd nemen om een e-Learning standaard te bespreken die volgens mij minder bekend is, maar DE standaard zou moeten zijn: LTI.

Wat is LTI?

LTI staat voor Learning Tools Interoperability en is een onderwijstechnologie-specificatie ontwikkeld door het IMS Global Learning Consortium. Deze standaard specificeert een methode voor e-Learning softwareproducten om externe systemen aan te roepen en ermee te communiceren. Hij schetst hoe software-ingenieurs de code van hun software zo moeten schrijven dat inhoud die op een leerplatform is gemaakt, goed werkt met externe Learning Management Systemen (LMS) en vice versa.

Vooral met de opkomst van cloudgebaseerde systemen voor het maken van cursussen, stelt LTI een deelnemer in staat te navigeren tussen verschillende leermiddelen (cursussen, interactieve oefeningen, MOOCS) zonder in te hoeven loggen bij elke tool.

LTI bevat informatie over de gebruiker, het platform waar hij vandaan komt, de rol van de gebruiker, en waar hij naartoe gaat. Dus, als je een stuk leerinhoud op één platform maakt en het op 10 verschillende LMS-systemen wilt draaien, communiceert het hetzelfde voor al deze platforms. Zoals het verzenden van het resultaat van een test of de naam van de deelnemer. Een LTI-koppeling kan hierbij helpen.

Voorbeeld: Stel jezelf eens voor dat je een expert bent voor het maken van ritsen op maat. Je gebruikt jouw eigen cloud-gebaseerde authoring omgeving om cursusinhoud en interactieve oefeningen te maken. Je hebt kledingfabrikanten van over de hele wereld die hun deelnemers toegang willen geven tot jouw cursusinhoud via hun LMS. Met LTI hoef je jouw cursusinhoud niet op te sturen. Je geeft toegang aan een groep deelnemers van de andere systemen om de inhoud te komen ontdekken op jouw eigen systeem. Zo ontvang je gebruikersgegevens en kan je het resultaat van jouw cursus voor die deelnemer terugsturen naar het oorspronkelijke LMS.

Learning Tools Interoperability in context plaatsen

In de nichesector van de onderwijstechnologieën zijn er twee hoofdbenaderingen als het gaat om e-Learning standaarden. Je hebt de LTI-benadering die zich richt op het verbinden van leersystemen en je hebt de SCORM-benadering (en opvolgers) die zich richt op het lanceren van opleidingsinhoud en het bijhouden van interacties, meestal allemaal binnen de gesloten omgeving van het LMS.

Het mooie van de LTI-ervaring is dat LTI de gebruikerservaring van de LTI toolprovider behoudt. Dit biedt grote mogelijkheden voor content creators, die unieke leerervaringen kunnen creëren binnen hun eigen tools en deze leerervaringen eenvoudig kunnen delen met andere platforms door gebruik te maken van LTI.

Standaarden voor de aanpak gericht op het lanceren van opleidingsinhoud binnen het LMS Standaarden voor de aanpak van het verbinden van leersystemen
AICC LTI 1.1
SCORM 1.2/2002 LTI 1.3
xAPI  
CMI5  

Voor meer informatie over SCORM of de andere e-Learning standaarden, lees gerust onze blog “Alles over SCORM”.


Meer weten over e-learning?

Op 29 juni organiseert FLOWSPARKS het gratis real-life event A Taste of Learning.

Proef van wat e-learning jou kan bieden, met onder andere een praktijkcase van Wolters Kluwer!

Flowsparks - a taste of learning

Bekijk het programma en schrijf je in

Deel dit artikel
Dit artikel is 377 keer gelezen.

Reacties

 Laat een een reactie op dit artikel achter