Nieuws


13 december 2022

Introductie van ons Skills Based HR dossier


We hebben er al veel over geschreven en we geloven er bij HRTech Review erg hard in dat Skills de Haarlemmer Olie zullen zijn in de #HRTech wereld. Niet alleen bij tools die je intern gebruikt, maar juist ook als vervanger van dat ongestructureerde, willekeurige A4-tje dat CV wordt genoemd. De hoogste tijd dus voor een eigen dossier over het onderwerp Skills Based HR.

Categorie: Recruitment flex, Recruitment, HR Analytics, Learning & Development, Strategische personeelsplanning, Assessments & Matching, Skills Based HR
Geschreven door: HRTech Redactie

In dit dossier vind je alle relevante informatie van onze site over het concept 'Skills Based HR'.

Skills, of vaardigheden in het Nederlands, zijn zoals wij wel zeggen de 'Haarlemmer Olie' voor HR, een wondermiddel of smeermiddel dus. Skills geven alle HR-teams en -processen een nieuwe, gemeenschappelijk taal. Van strategische personeelsplanning naar recruitment aan de voorkant tot ontwikkelen, samenwerken en beoordelen binnen. In al deze HR-processen zien we dat skills leidend worden en het cv eindelijk kan verdwijnen.

Maar het is een nieuwe taal voor HR-professionals die nog niet is uitontwikkeld. En nieuwe talen moet je nog leren spreken. In dit dossier vind je veel informatie en inspiratie om ermee aan de slag te gaan.

De basis, vanuit Tech gezien, maar direct te vertalen in HR-processen, is deze bewerking van een beeld van HRTech-goeroe Josh Bersin. In dit model beheert HR centraal een skills-taxonomie die dan in allerlei andere tools en processen gebruikt wordt als gemeenschappelijke taal:

Skills Based HR 2022 v2

  1. Recruiting Platform: voor de instroom van nieuw talent zijn skills de nieuwe basis voor het matchen tussen vraag en aanbod in Recruitment platformen, Recruitment flex tools en Assessment & Matching tools. Zo kan het cv eindelijk in de prullenbak.
  2. Talent Marketplace: de talentmarktplaats is het nieuwe concept om intern vraag en aanbod bij elkaar te brengen, voor kleine klusjes, gigs, grotere projecten of interne vacatures. Zie voor meer informatie ons aparte dossier.
  3. LXP, Learning Systems: voor het ontwikkelen van skills is opleiden via een LXP, Learning Experience Platform, of ander leersysteem onmisbaar en dus apart opgenomen.
  4. Job architecture & Workforce Planning: het functiehuis dient uiteraard uitgebreid worden met de benodigde skills per functie, waarna je die ook weer kunt koppelen aan je strategische personeelsplanning om de behoefte aan hoeveelheden en nieuwe skills vast te stellen.
  5. Personal (SSI) Skills Wallet: de hiervoor genoemde vier platformen zijn allemaal interne systemen, maar talent komt van en gaat naar buiten. In de bredere arbeidsmarkt zien we de ontwikkeling van je persoonlijke skillsportefeuille, of skillspaspoort, dat je als talent zelf meeneemt van organisatie naar organisatie waarvoor je werkt. Dit wordt internationaal breed gedragen door overheden, marktpartijen en de Europese Commissie, en ontwikkeld in de blockchain vanuit de Self Sovereign Identity (SSI-)gedachte. Die zal ook worden gebruikt voor je persoonlijke digitale kluis als consument.
  6. Global Skills Taxonomy: centraal zou dus het beheer van een lijst met skills moeten staan. Een structurele klus, want met de snelle technologische vooruitgang zullen er steeds nieuwe skills bijkomen. En een lastige klus, want je zit enerzijds met je eigen beeld op skills, lijsten van softwareleveranciers van de eerder genoemde tools, en met de lijst van het talent zelf. Het lijkt onvermijdelijk om dan ook wat 'vertalingen' te moeten maken van skills naar de verschillende lijsten, uiteraard het liefst beperkt tot een minimum. Een eenvoudige oplossing voor Nederlandse of Europese organisaties is om het skillsmodel van de Europese Commissie tot standaard te verheffen. Steeds meer leveranciers van tools sluiten daarbij aan.

De Europese Commissie drijft een internationale skills transitie

Daarover gaan de volgende artikelen:

Josh Bersin over SkillsTech

Bersin heeft al veel geschreven over Skills Based HR. Enkele belangrijke stukken hieruit:

Skills-Based Organizations door Deloitte

Deloitte consulting bedacht de term Skills-Based Organizations (SBO) al meer dan een decennium geleden. Ze gebruiken deze term sindsdien vooral om te beschrijven hoe je de organisatorische kant, niet de techniek, moet veranderen om skills-based te worden. Meer daarover lees je in:

Praktijkvoorbeelden / cases

In dit dossier verzamelen we ook goede praktijkcases van verschillende leveranciers van #SkillsTech:

 

Deel dit artikel
Dit artikel is 1466 keer gelezen.

Reacties

 Laat een een reactie op dit artikel achter