Nieuws


17 februari 2022

Spotify biedt talent van over de hele wereld kansen met interne talentmarktplaats Echo


Spotify, uit Zweden, wil groeikansen onder de aandacht brengen van alle medewerkers met ambities, waar ook ter wereld. In september vorig jaar lanceerde het daarom de interne talentmarktplaats Echo.

Categorie: Learning & Development, Strategische personeelsplanning, Talent Marketplace, Engagement
Geschreven door: HRTech Redactie

Spotify-biedt-talent- over-hele-wereld-kansen-met-interne-talentmarktplaats-Echo

Echo is de tot de verbeelding sprekende naam van de interne marktplaats van Spotify. In september vorig jaar gelanceerd, en - volgens HR directeur Dina Gabriel in haar HR-blog voor Spotify- erg gewaardeerd door de medewerkers: “We’ve seen an incredible uptake in registrations, which further confirms our knowledge that our people were hungry for such a solution.”

Talent van over de hele wereld

Waarom is deze interne talentmarktplaats zo’n succes? Volgens Gabriel omdat ze inhurende managers, projecteigenaren en mentoren in staat stelt om verder te kijken dan de traditionele achtergronden, anderen te ontmoeten die ze zonder Echo misschien niet hadden ontmoet en te werken met talent van over de hele wereld. Zo’n platform maakt het dus veel gemakkelijker om nieuwe collega’s te vinden die met elkaar kunnen samenwerken buiten de grenzen van fysieke kantoren.

Werken waar je wil

Om geen talent, waar ook ter wereld onbenut te laten, introduceerde Spotify eerder al de “Working From Anywhere policy” voor alle werkenden wereldwijd. Met dit nieuwe remote working beleid kunnen werknemers kiezen vanuit welk land en welke regio ze willen werken. Spotify ondersteunt daarbij ook werknemers die naar het buitenland willen verhuizen of permanent thuis willen werken.

Gebaseerd op AI-technologie

Met de introductie van Echo, een interne marktplaats voor talent gebaseerd op AI-technologie, gaat het bedrijf weer een stap verder in zijn Total Talent Management. Gabriel: “Echo helpt ons om groeikansen te vergroten en talent aan deze kansen te koppelen op basis van hun ervaringen, vaardigheden en ambities.”

Diversiteit, Inclusiviteit en Betrokkenheid

De marktplaats is ontworpen als een omgeving waarin iedereen zich kan ontplooien, gezien kan worden en toegang heeft tot mogelijkheden, waar ter wereld ze zich ook bevinden. Volgens Gabriel past deze ontwikkeling daardoor ook bij Spotify’s voortdurende inzet voor Diversity, Inclusion & Belonging (DIB). “We kunnen deze technologie en opzet gebruiken om vooroordelen weg te nemen en ervoor te zorgen dat kansen voor iedereen toegankelijk zijn.”

Continue leerproces

Een tweede motief voor de ontwikkeling van Echo was volgens Gabriel de grote verschuiving waar Spotify eerder over schreef: “We zitten in de vierde industriële revolutie. We zijn afgestapt van het oude model van leren, werken, met pensioen gaan, en zijn overgestapt op een continue leercyclus.” In een leeromgeving als die van Spotify, is verandering de enige constante, schetst Gabriel.

Ontwikkelkansen voor medewerkers

In een dergelijke omgeving ziet HR voortdurend ontwikkelkansen voor medewerkers. Maar die medewerkers zien en benutten ze niet altijd. Begrijpelijk, vindt Gabriel: “Sommige mensen zijn echt proactief, maar we kunnen niet van iedereen verwachten dat ze hun tijd besteden aan het doorzoeken van het bedrijf naar deze kansen, zelfs als ze weten waar ze moeten zoeken.” En aan de andere kant, geeft Gabriel toe, is het voor HR gewoonweg onmogelijk om zich te verdiepen in de ontwikkeling en groei van elke werknemer zonder tooling.

Vacatures, projecten en mentorschap

Echo biedt niet alleen een oplossing voor dit probleem, maar kijkt verder dan de traditionele groeimogelijkheden, zegt Gabriel. Naast nieuwe interne vacatures, heeft Echo ook een Spotify-breed platform geïntroduceerd om deeltijdprojecten en mentorschap onder de aandacht te brengen. Iedereen kan nu projecteigenaar of mentor worden.

Data voor strategische personeelsplanning

En dit is nog maar het begin, als we Gabriel mogen geloven. Spotify heeft nog veel meer ambities Met de data die Echo verzamelt, wil het bedrijf ook aan strategische personeelsplanning doen. “Op dit moment richten we ons op het verweven van Echo in alle aspecten van onze waardepropositie voor werknemers, van het inwerken van nieuwe medewerkers tot onze tweejaarlijkse ontwikkelingsgesprekken. “En in de toekomst kunnen we het bedrijf beter informeren door gebruik te maken van de gegevens van de vaardigheden en matches die we op Echo zien.”

Investeren op de juiste plaatsen

Die data kunnen volgens Gabriel helpen bij het identificeren van hiaten en bij het investeren op de juiste plaatsen. Investeringen blijven ook van de kant van Spotify nodig. “We zullen blijven werken aan de betrokkenheid van de werknemers bij het platform en erop blijven aandringen dat onze partner in het technologieplatform voortdurend bias-tests uitvoert. Hiermee verwachten we persoonlijke aspiraties te kunnen blijven koppelen aan zakelijke behoeften.”

Deel dit artikel
Dit artikel is 207 keer gelezen.

Reacties

 Laat een een reactie op dit artikel achter