Nieuws


14 juni 2021

Werken vanuit huis volgens de topman van Spotify´s HR afdeling


Niet denken in problemen maar in oplossingen. Dat is het adagium geworden van de Big Tech, grote techbedrijven die net als zoveel ondernemingen getroffen zijn door de coronapandemie. Volgens Alexander Westerdahl van Spotify heeft de coronacrisis zijn bedrijf en HR in het algemeen echter een enorme boost gegeven.

Categorie: Corona
Geschreven door: HRTech Redactie

marc-olivier-paquin-cMxOrSRUW8c-unsplash Photo by Marc-Olivier Paquin on Unsplash

Unleash, een van de beste internationale kennisplatformen voor alles wat HR en #HRTech betreft, nam een podcast op met Alexander Westerdahl, HR-topman bij Spotify. In de aflevering wordt gesproken over het thuiswerkmodel van het Zweedse bedrijf, over digitale transformatie, hoe werkenden de nieuwe situatie ervaren en hoe je online een kantoor kan nabouwen.

Geen online kantoor zonder digitale transformatie

Volgens Westerdahl heeft de pandemie de arbeidsmarkt en de talentenmarkt juist goed gedaan. Toch is er nog veel ruimte voor verbetering. Als we het over “online kantoren” hebben, zegt Westerdahl bijvoorbeeld dat, hoewel personalisatie voorop staat, de technologie nog ontbreekt om volledige ruimte te bieden.

Westerdahl legt meer uit over de situatie bij Spotify, inmiddels vijftien jaar oud en wereldwijd met meer dan zevenduizend werkenden actief in alle continenten. Het bedrijf is een echt miljardenbedrijf, maar wat vanuit HR perspectief het meest interessant is dat in februari dit jaar werd aangekondigd dat werkenden zouden mogen werken vanuit waar ze maar willen, vanuit de filosofie dat werk niet iets is waarvoor je naar kantoor gaat, maar iets wat je overal kan doen.

HR meer humaan, minder proces

Spotify ziet volgens Westerdahl productiviteit niet als iets is dat kan worden afgemeten aan het aantal uren dat mensen op kantoor doorbrengen. Maar, om Spotify´s revolutionaire model, mede geïmplementeerd door Westerdahl, te laten werken is de juiste HR-technologie hard nodig. Veel organisaties vertrouwen op HR om hen door de coronacrisis te loodsen. Daarbij is digitalisatie van alle afdelingen essentieel. Beslissingen moeten genomen worden vanuit een humaan oogpunt en zorgen dat werkenden zich op hun plek voelen bij de nieuwe situatie. 

Volgens Westerdahl betekent de nieuwe situatie voor HR-teams dat ze meer risico´s moeten nemen. In de podcast van Unleash zegt hij: “We hebben een paar jaar gesproken over hoe de toekomst van werk eruit zou zien en we waren het er allemaal over eens dat flexibiliteit en een gepersonaliseerde werkervaring de juiste weg was, maar we waren niet in staat geweest om precies te definiëren hoe dat eruit zou zien.” Het nemen van de stap die Spotify recent nam – het laten werken waar dan ook ter wereld – voelde extreem aan, maar bleek goed te passen bij de realiteit.

Personalisatie door HR technologie

Westerdahl hamert op het belang van personalisatie bij die stap naar een nieuwe werkomgeving. Zoals Spotify en ook bedrijven als Netflix met data en machine learning hun klanten een persoonlijke bibliotheek aanbieden, zo moeten bedrijven dat ook gaan doen voor hun werkenden. Deze tech kan ook ingezet worden bij het namaken van een online kantoor, waarbij men op dezelfde manier kan samenwerken en communiceren als wanneer ze in fysiek kantoor zouden zijn. En precies dat is volgens Westerdahl waar het momenteel nog aan ontbreekt wat betreft HR Tech: er is nog geen overtuigende technologie voor een gepersonaliseerde, fijne online werkomgeving.

Deel dit artikel
Dit artikel is 870 keer gelezen.

Reacties

 Laat een een reactie op dit artikel achter