Nieuws


21 juni 2021

Een op drie werkenden onvoorzichtig met privacygevoelige gegevens


Onderzoek van vpndiensten.nl onder ruim 1.000 werkenden toont aan dat er na de invoering van de AVG in 2018 wel meer bewustzijn is, maar nog niet genoeg. De kennis over en het vertrouwen op de bescherming van persoonsgegevens laat nog te wensen over en dat is met steeds meer datalekken een punt van aandacht voor HR.

Categorie: AVG-GDPR
Geschreven door: HRTech Redactie

vpndiensten AVGVanaf mei 2018 moeten overheden, bedrijven en verenigingen voldoen aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). De AVG dient twee doelen: ten eerste de bescherming van persoonsgegevens en ten tweede het vrije verkeer van persoonsgegevens binnen de EU. Wat weten Nederlanders drie jaar later eigenlijk nog van de AVG? Hebben zij voldoende kennis van de regels en leven zij deze na? In hoeverre vertrouwen zij hun werkgever met hun persoonsgegevens? VPNdiensten.nl legde een aantal stellingen voor aan 1.028 werkende Nederlanders van 18 jaar en ouder. 

Privacybewustzijn onder vrouwen lager

Binnen een organisatie is het van cruciaal belang dat werknemers zowel op persoonlijk- als bedrijfsniveau vertrouwelijk omgaan met privacygevoelige gegevens. Uit het onderzoek blijkt echter dat dit niet altijd het geval is. Met maar liefst 48 procent delen vooral hoogopgeleide vrouwen weleens privacygevoelige informatie met anderen in vergelijking tot 37 procent bij de hoogopgeleide mannen.

Weinig vertrouwen onder jonge werkenden

"Organisaties moeten zich aan de opgestelde regels van de AVG-wetgeving houden. Toch is een deel van de Nederlanders er niet van overtuigd dat zijn of haar werkgever dit doet. Uit het onderzoek blijkt namelijk dat maar liefst een kwart van de werkende Nederlanders denkt dat de organisatie waarvoor hij of zij werkt niet volledig AVG-proof is. Vooral jonge werknemers wantrouwen het AVG-beleid van hun werkgever"

 vpndiensten jongeren

Bewustzijn vergroten voor het mis gaat

Het is als met veel van dit soort onderwerpen die een gedragsverandering moeten realiseren. Het is niet een kwestie van eenmalig een informatie campagne, die uit 2018, maar je moet een aantal jaren volhouden. Er zijn ondertussen voldoende standaard opleidingen /eLearnings over het onderwerp te krijgen om in onboarding en reminder training mee te nemen. Ook zou je goed beleid hierop moeten hebben dat helder is en met voorbeelden concreet wordt gemaakt. In die jaren worden ook de tools en processen verder aangescherpt passend op de bedrijfsvoering. Uiteindelijk is het omgaan met privacygevoelige gegevens dan een vanzelfsprekendheid geworden.

Dossier: Privacy & HRTech
Alle relevante informatie rond 'Privacy & HRTech': artikelen, aanbieders, debinars en onze Privacy HRTech experts.

Deel dit artikel
Dit artikel is 75 keer gelezen.

Reacties

 Laat een een reactie op dit artikel achter