Nieuws


14 december 2020

Rumbold brengt HR professionals samen voor persoonlijke groei


Als je na je studie het HR vak inrolt is er genoeg ‘on the job’ te leren. Als je denkt intern ‘alles wel gezien te hebben’ dan is het tijd om buiten te kijken. De Rumbold HR groepen maken leren en delen mogelijk met HR professionals uit andere grote organisaties. We spreken hierover met Gert-Jan van Vredendaal, oprichter van Rumbold, de nieuwe kennispartner van HRTech Review.

Categorie: Learning & Development, Partnerschap, Rumbold
Geschreven door: HRTech Redactie

logo-rumbold-72dpiRumbold is een community voor HR professionals in Nederland en bestaat sinds 2016. In 9 HR communities, waaronder L&D, Comp. & Ben., Recruitment en Data Driven, zijn ruim 250 grote organisaties aangesloten met ruim 400 deelnemers totaal. Die komen totaal normaal gezien zo’n 50 keer per jaar fysiek bij elkaar om van elkaar te leren. Nu in corona tijden zijn de meeste sessies online, met zo’n 100 sparsessies van een uur dit jaar.

Wat waren 5 jaar terug je drijfveren om met Rumbold te starten?

Gert-jan-van-VredendaalGert-Jan van Vredendaal, oprichter van Rumbold: “Voor Rumbold was ik al met een compagnon oprichter van een community met ook andere dan HR groepen. Het bij elkaar brengen van gelijkgestemden voor het hebben van inhoudelijke discussies voegt voor die mensen en hun organisaties enorme waarde toe. Er ontstaan altijd interessante, nieuwe contacten waardoor mensen ook buiten de sessies elkaar kunnen helpen. Het is echt leuk om te zien welke inspiratie en nieuwe inzichten die groepen ervaren en dat levert mij veel plezier op. In 2016 volgde dan ook vol overtuiging om zelfstandig, met een focus op HR, een nieuwe community te starten.”

Ben je tevreden met waar Rumbold nu staat?

“Ondertussen ben ik al ruim 10 jaar community manager en is Rumbold gegroeid naar een team met 4 mensen en een groot aantal kennispartners, zoals nu ook jullie. De eerder genoemde aantallen maken mij zeker trots op wat er staat en als ondertussen gevestigde naam komen mensen nu proactief naar ons toe om lid te kunnen worden. Een bepaalde influencer rol heb ik ondertussen wel opgebouwd in deze sector en het zeer bevredigend mensen met elkaar te kunnen verbinden. Onze eigen tech tool, een community app met de events en een forum, wordt zeker in de corona tijden veel gebruikt door de leden om tips en ervaringen te delen over het omgaan met nieuwe ontwikkelingen.”

Een eigen community tool, waar wordt die zoal voor gebruikt?

“Onze app komt voort vanuit de VVV, voetbal business club, ook een community met zakelijke bijeenkomsten en communicatie, en is doorontwikkeld voor andere gebruikers. De aanbieder van deze tool, Bundeling, heeft een versie gemaakt met onze Rumbold merkbeleving. In de app zie je natuurlijk de kalender met bijeenkomsten waarvoor je je direct kunt aanmelden. Daarnaast is er de mogelijkheid tot het delen van nieuws en andere content zoals HR templates en beleidstukken. Een andere veel gebruikte functie is de Q&A functie binnen communities, waar actuele onderwerpen besproken worden.”

Is Rumbold niet een vorm van Social Learning?

“Zeker, dat is het precies. Dat is ook de beweging die we de afgelopen jaren aan den lijve hebben ondervonden. In de beginjaren zaten onze bijeenkomsten nog in het netwerk of borrel mandje van de organisatie uitgaven. Ondertussen is Social Learning als fenomeen in een stroomversnelling geraakt als geaccepteerde en efficiënte vorm van leren. Je hoeft bijvoorbeeld minder dure consultant in huis te halen en die kennis juist rechtstreeks bij vakgenoten op te halen. We noemen onszelf tegenwoordig ook een social learning platform.”

“Met Social Learning leer je van elkaar en meer dan van dure consultants”

Hoe gaan jullie om met deze lastige corona tijden?

“Er gebeurden eigenlijk twee dingen. In het begin was iedereen van slag, met de directe thuiswerk problemen en privé zaken. Anderzijds ontstonden er ook direct HR gerelateerde discussies. We hebben toen vrij snel een aparte, community overstijgende, corona chat aangemaakt voor de algemene vragen. Het grootste thema was lang hoe om te gaan met thuiswerken en daaraan gerelateerd de mobiliteitsvragen, zoals met reiskosten en leaseauto’s. Daarna kwamen de cultuur impact en gezondheidsvragen ook op gang. Uit al die discussies hebben we een ook een speciaal whitepaper over thuiswerken opgesteld, die meer dan 2.000 keer werd verstuurd en die kun je nog steeds hier aanvragen.”

Hoe komt technologie nu in de verschillende groepen aan bod?

“Het onderwerp technologie komt eigenlijk altijd wel ter sprake. We hebben ook een aantal technologie partners zoals SAP SuccessFactors die soms als inhoudelijk sparring partner bij sessies aanwezig zijn. We merken wel dat de meeste HR professionals dit onderwerp nog erg lastig vinden en wel ‘geïnteresseerd’ zijn, maar vaak weinig kennis hebben van de mogelijkheden. Ondertussen hebben we wel een groep rond Data Driven HR, waarin meer tech bedreven deelnemers zitten. Met de samenwerking met HRTech Review willen we dit onderwerp in de toekomst verder uitdiepen.”

Onze eerste gezamenlijk sessie heeft inmiddels plaats gevonden op 8 oktober over AI rond interne mobiliteit. In onze agenda staan de toekomstige, gezamenlijke events opgenomen. Ben je nieuwsgierig geworden naar de mogelijkheden om je bij Rumbold aan te sluiten neem dan persoonlijk contact op.

Deel dit artikel
Dit artikel is 848 keer gelezen.

Reacties

 Laat een een reactie op dit artikel achter