Nieuws


29 september 2020

EY over de voordelen van kunstmatige intelligentie (AI) in HR


Kunstmatige intelligentie (AI) wordt op veel manieren gebruikt in onze maatschappij, maar de waarheid is dat we nog mijlenver van de volledige mogelijkheden van deze technologie zitten. We zitten in de beginfase, waar we met passen en meten kijken hoe AI ons van dienst kan zijn. Voor HR is AI een instrument dat een grote rol gaat spelen, blijkt uit een rapport van Ernst & Young (EY).

Categorie: HRTech Taal
Geschreven door: HRTech Redactie

EYIedereen die in HR werkt begrijpt dat de ontwikkeling van de sector onlosmakelijk is verbonden met de evolutie van technologie. Ons werk wordt in steeds grotere mate bepaald door de tools die we in handen hebben. De rol die kunstmatige intelligentie gaat spelen in de HR is enorm, blijkt uit een rapport opgesteld door Ernst & Young. Zij schrijven dat Artificial Intelligence (AI) anders is dan “gewone software” door de snelle berekeningen, de enorme hoeveelheid kwaliteitsgegevens en geavanceerde algoritmen die onderdeel uitmaken van deze nieuwe technologie. AI geeft via slimme analyses een beter inzicht in de enorme hoeveelheid HR-data in de cloud en maakt HR daarmee tot een effectievere sector.

Waarom zijn we nog zo traag met het implementeren van AI in ons werkgebied? Volgens het rapport van EY heeft dat verschillende redenen. Allereerst zijn er financiële barrières, maar ook het gebrek aan gekwalificeerde mensen die met AI kunnen werken, zorgen over een gebrek aan privacy, beperkte integratiemogelijkheden en gebrek aan reeds bewezen toepassingen worden genoemd.

Wat lijkt te ontbreken is een definitief charmeoffensief voor AI als HR-Tech. Want als er een bedrijfstak is waar de vele mogelijkheden van AI van waarde kunnen zijn, dan is het in de HR. Een greep uit de voordelen:

Efficiënter wervingsproces

Omdat AI gegevens veel sneller verwerkt dan de gemiddelde mens en zo in staat is om de aandacht te vestigen op mensen die werkgevers misschien niet hebben overwogen, komen er meer gekwalificeerde kandidaten bij het wervingsproces, wat voor HR managers scheelt in tijd. Zij kunnen hun aandacht besteden aan het analyseren van HR-gegevens en het verbeteren van strategische planning.

Persoonlijkere inwerksystemen

Het inwerken van nieuwe werkenden kan tijdrovend zijn en tegelijkertijd wil je dat “het groentje” zich op zijn of haar plek voelt. Met de spraak gestuurde technologie van AI kunnen de meest prangende vragen van nieuwe werkenden beantwoord worden om hen snel op weg te helpen. Een door AI aangedreven programma zou bijvoorbeeld de namen, locaties en contactgegevens kunnen verstrekken van mensen waarmee ze in hun eerste week contact zouden moeten hebben.

Veiligere data van werkenden

Hoewel we eerder schreven dat implementatie van AI niet altijd even snel gaat vanwege het wantrouwen in het privacy, en het gebrek daarvan, is AI juist een veiligere manier om met data om te gaan. Een manager kan via een chatbot toegang krijgen tot de informatie van zijn of haar team en zakelijke HR-transacties uitvoeren zonder de Core HR tool te openen. Chatbots authentiseren een medewerker en bieden alleen geautoriseerde informatie waarmee de medewerker toegang heeft en transacties kan uitvoeren.

Het laatste #HRTech nieuws in je inbox?
Abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang gratis het whitepaper: Hoe kies je de best passende tool uit de zee van #HRTech aanbieders?

Chatbots, een kernonderdeel van AI

Volgens het rapport van EY speelt de chatbot een sleutelonderdeel van AI in HR. Een chatbot, als slimme assistent in het bedrijf, is als een kameleon in de cloud. Een chatbot kan bijvoorbeeld:

  • Aan de hand van een model de HR informatie toegankelijke maken
  • Met gestandaardiseerde programmeertaal en tools contextuele en narratieve problemen oplossen.
  • Persoonlijke vragen op het apparaat naar keuze, bijvoorbeeld Google Assistant, Alexa, beantwoorden
  • Data-analyse, algoritmeselectie en diagnoses bieden
  • Backoffice- en bedrijfsactiviteiten via een gemeenschappelijke plug-in automatiseren

Het is geen kwestie van of maar een kwestie van wanneer we AI definitief in onze armen sluiten. We weten al wat het toevoegt aan ons werk, nu moeten we er nog voor openstaan.

Lees het hele rapport van EY “The new age: artificial intelligence for human resource opportunities and functions”

Deel dit artikel
Dit artikel is 908 keer gelezen.

Reacties

 Laat een een reactie op dit artikel achter