Nieuws


26 mei 2020

Demo_Day 2020-spreker Martijn Hemminga: “Tooling is niet een doel an sich, het moet bijdragen aan jouw doelstellingen”


Het coronavirus heeft letterlijk de wereld op z'n kop gezet. Ook die van recruitment. Was selectie via video tot half maart nog iets om expats te werven, vandaag de dag zet 90% van de werkgevers en bureaus dit in. En net als dat we nu al spreken over meer thuiswerken na de coronacrisis, zal binnen recruitment de inzet van tooling ook blijvend zijn.

Categorie: Recruitment flex, Recruitment, On/-offboarding, Achtergrond Screening, AVG-GDPR
Geschreven door: HRTech Redactie

Martijn Hemminga, oprichter van Recruitment Tech, neemt in zijn tech talk tijdens Demo_Day Online 2020 de laatste trends als het gaat om tooling om jouw recruitment te boosten met je door. Hij geeft je concrete tips hoe je jouw recruitmentproces kan verrijken met technologie. Niet als doel an sich, maar als middel om nog beter te werven. We vroegen hem alvast naar zijn verhaal.

DigitaleSpot

Je gaat tijdens jouw tech talk op Demo_Day in op de digitalisering van recruitment, met trends & tips. Kan je alvast een tipje van de sluier oplichten?

"Door het coronavirus moesten de meest die-hard recruimttechnologie-haters gebruik gaan maken van tooling. Dit hoeft natuurlijk niet per se recruitment tooling te zijn, maar kunnen ook algemenere tools zoals Zoom en Microsoft Teams zijn. Ineens moest iedereen, redelijk geforceerd, meer digitaal gaan werken, dus ook in het recruitmentproces. We zullen na corona zeker deels terugschieten in oude gewoontes, maar ik kan me voorstellen dat een eerste gesprek voortaan altijd via video is. Daar ga ik bij stilstaan, aan de hand van cijfers van voor, tijdens en na de coronacrisis."

Al die technologie inzetten kost ook extra geld, levert dat nog wel voldoende toegevoegde waarde op?

"Als een recruiter geld kost, dan doet 'ie iets niet goed. Dat geldt ook voor tooling. Tooling is een investering die zichzelf terug moet verdienen. Tooling helpt je om het recruitmentproces te optimaliseren door verbeteringen toe te voegen. Het is ook belangrijk om te onthouden dat tooling niet een doel an sich is, maar het moet bijdragen aan jouw doelstellingen. Dit is ook weer afhankelijk van je doelgroep. Aan de hand van deze punten kan je bepalen welke delen van het recruitmentproces je wel en welke delen je niet kan automatiseren." 

Hoe kunnen recruiters het beste omgaan met artificial intelligence (AI)?

"Als ik kijk naar gemiddelde organisatie, dan vraag ik me af of ze al aan artificial intelligence toe zijn. Ga eerst investeren in een recruitmentsysteem, dat is je core. Zorg eerst dat je basis in orde is, voor je allerlei toeters en bellen gaat toevoegen. De vraag is: ben je al klaar voor de puntjes op de i, of moet je eerst zorgen dat de basis, de i, al goed staat?"

Is AVG / GDPR nog steeds een topic voor al die online recruitment oplossingen, gaat dat allemaal wel goed?

"Als je gaat kijken waar dat vooral een issue zou kunnen zijn, dan is het aan de kant van recruitment marketing automation. Hierbij wordt gebruik gemaakt van tracking via kijk- en klikgedrag. In de nieuwsbrief, maar ook op de website. Zelfs als je niet vanuit een nieuwsbrief terugkomt op een website wordt dit gemeten. Officieel omdat je cookies accepteert. Maar nog veel sites van werkgevers en intermediairs hebben alleen een accepteer-knop en kun je cookies niet uitzetten. Daar gaat het dus al mis. Vraag is of deze personen dan wel weten dat ze getrackt worden, daar zit wel een gevaar in als het gaat om privacy. Bij het solliciteren zelf gaan kandidaten natuurlijk al akkoord dat hun gegevens bekend zijn bij organisatie."

Waarom mogen bezoekers jouw sessie niet missen?

"Demo_Day biedt een nuchtere kijk op recruitmenttechnologie. Zoals gezegd, moet het geen doel an sich zijn. Je kunt veel demo's volgen die dag, demo's zien er altijd fantastisch uit. Maar je moet niet vergeten naar de basis te gaan: wat is je doelgroep, wat is je doelstelling? Moet je eerst naar de basis, of ben je al klaar voor die mooie tooling? Daar gaan we dieper op in. Je moet reëel zijn en recruitmenttechnologie is niet altijd de oplossing voor alles. Ondanks de coronacrisis zijn veel organisaties benieuwd hoe tech ze kan helpen. Dit is hét moment om met het achterstallige onderhoud aan de slag te gaan. Kijk naar je doelstellingen voor 2021 en dan gaan we in mijn tech talk kijken hoe tooling je daarbij kan helpen."

Waarom is het belangrijk om als professional op het gebied van HR of recruitment Demo_Day te bezoeken?

"Als je alles zou volgen in één dag Demo_Day, heb je jezelf daarmee waarschijnlijk wekenlang oriënteren bespaard. Het kan je heel veel tijd besparen, je kan er een mooie voorselectie door maken of je bent simpelweg in één dag op de hoogte van het complete aanbod van recruitmenttechnologie. Je hebt geen reistijd, je kan het event immers op je laptop of mobiel bezoeken. Het biedt ook een overzicht van beschikbare tooling uit Europa, want er zijn ook buitenlandse leveranciers aanwezig om hun product te tonen. Demo_Day kan natuurlijk ook nuttig zijn om te zien dat je eigenlijk alles al goed op orde hebt."

Bezoek Demo_Day Online 2020 gratis

Tech BoxOp donderdag 11 juni 2020 tonen meer dan 30 leveranciers van recruitmenttechnologie hun oplossingen tijdens Demo_Day 2020. Meld je nu gratis aan! Het event vindt plaats in de vorm van een online beurs waarin je je eenvoudig achter je bureau kan laten inspireren door de tech van morgen. Deelname is gratis en wanneer je je tijdig aanmeldt, ontvang je voorafgaand aan het event de Tech Box met daarin onder meer het event magazine, de Recruitment Tech Landscape 2020 en goodies van Demo_Day-partners en Recruitment Tech. Let op, bij de Tech Box geldt: op=op, dus schroom niet je gauw aan te melden!

Deel dit artikel
Dit artikel is 892 keer gelezen.

Reacties

 Laat een een reactie op dit artikel achter