Nieuws


23 december 2019

Onboarding als aanjager van digitale HR transformatie bij Euler Hermes


Bij Onboard.Amsterdam zagen we onder andere de onboarding implementatie bij Euler Hermes. Serhat Kakçi vertelt hoe het onboarding project in Noord-Europa uitgroeit tot een wereldwijde succescase en inspireert voor het digitaliseren van andere ‘employee life changing events’.

Categorie: On/-offboarding, HRTech implementeren
Geschreven door: HRTech Redactie

Digitalisering van HR bij een partij uit de 19de eeuw

79310224_2158065997823435_7201873450527358976_oEuler Hermes is een wereldwijde kredietverzekeraar met meer dan 5800 medewerkers in meer dan 50 landen en dochter van verzekeraar Allianz. De organisatie is opgericht in 1893 en heeft in al die tijd natuurlijk flink wat HR processen opgetuigd. Na de jonge organisaties als Swapfiets en Tony Chocolonely, die we bij Onboard.Amsterdam zagen is het extra interessant om te zien hoe een organisatie met veel HR historie de omslag naar een meer digitale HR maakt.

In de presentatie van projectleider Serhat Kakçi zien we vooral een goed doordacht, nieuw onboarding proces dat nieuwe medewerkers echt een warm welkom bij de organisatie geeft. Daarin naast aandacht voor branding en de Employee Value Proposition, vooral ook een goede start in het meer digitale, innovatieve en agile bedrijf dat Euler Hermes wil zijn. Zo geeft HR die nieuwe medewerker direct een boost in digitale samenwerking met nieuwe collega’s.

EH_journey

Selectie en implementatie van de app

Het project van Kakçi startte in Q3 – 2018 met een brainstorm fase voor een nieuwe onboarding strategie. Na een selectietraject voor de tool, inclusief RFP fase, kon de eerste pilot met de app al starten in Q4 van dat jaar. Begin 2019 was er een definitieve versie van het proces en de tool die kon worden uitgerold, behoorlijk snel in een half jaar!

Hier zie je een aantal screenshots uit de app, die is opgedeeld in een blok informatie en acties voor de 3 weken voor je start, voor de eerste dag/week en het derde blok voor tijdens de eerste 3 maanden.

EH_journey2

Een belangrijke reality check is dat de daadwerkelijke uitrol vervolgens meer tijd kostte dan de fase tot go-live. Een nieuw HR proces rol je niet zonder meer uit. Land voor land is Kakçi door Noord-Europa getrokken om in 2019 die meer dan 10 landen mee te krijgen in het nieuwe proces. En dat is gelukt, want ze zijn net klaar om de hele regio waar hij verantwoordelijk voor is aan te sluiten.

Goed voorbeeld doet volgen

Het project van Kakçi is niet onopgemerkt voorbij gegaan. Deze regio binnen het wereldwijde concern loopt voorop met een onboarding proces en het goede voorbeeld zal nu door alle regio’s worden gevolgd in 2020. Een mooi succesverhaal!

En het blijft niet bij onboarding. Weliswaar is dit de belangrijkste van de ‘employee life changing events’, de echt grote stappen in je carrière. Maar daar zijn er nog minimaal één meer van, als je de organisatie weer verlaat en als je binnen de organisatie een stap maakt naar een nieuwe functie of locatie/land. Het proces en de app worden daarom uitgebreid met een offboarding en een reboarding proces. Natuurlijk zijn de informatie en acties in het proces dan anders, maar ze gaan wel dezelfde digitale aanpak volgen.

Daarnaast heeft het project binnen HR ook de ogen geopend voor de voordelen van dit soort digitale HR processen. En dat zien we als de belangrijkste les uit deze case. Onboarding als trigger voor de omslag van een nog niet digitale mindset bij HR.

Voor een uitgebreide indruk van de hele middag bekijk ons eerdere verslag. Na 2 jaar op rij hierbij geweest te zijn is Onboard.Amsterdam volgens ons wel dé plek om te zijn als je met onboarding wilt starten!

Deel dit artikel
Dit artikel is 2565 keer gelezen.

Reacties

 Laat een een reactie op dit artikel achter