Nieuws


2 juli 2019

Beter prestaties ‘ondersteunen’ dan ‘managen’


Soms kan het zo simpel zijn als de naam van een concept aan te passen om een gedragsverandering te realiseren. Een aantal HR experts kwamen met de term ‘performance support’ om de term ‘performance management’ te vervangen. En dan krijg je ook andere tools om die ‘support’ te kunnen geven.

Categorie: Learning & Development, Prestatiemanagement
Geschreven door: HRTech Redactie

Wat is Performance Support

Deze relatief onbekende term bevat een mengvorm van prestatiemanagement en opleidingen. Door het gebruik van 'support' in plaats van 'management' wordt de nadruk gelegd op het ondersteunen van de prestatie verbetering van mensen, niet het managen van die prestaties door managers of HR.

Een definitie is: "Performance support is de ondersteuning die ervoor zorgt dat medewerkers op de werkplek precies de juiste informatie krijgen die ze nodig hebben om op dát moment het werk optimaal uit te voeren" (bron AG5)

In een aantal boeken kun je hier meer over lezen, zeker die van Con Gottfredson en Bob Mosher

Combinatie van opleiden en prestaties verbeteren

Het concept Performance Support kun je zien als een belangrijk argument om leren en presteren vanuit HR oogpunt bij elkaar te integreren. Rick van AG5 schrijft

"Volgens Bob Mosher en Conrad Gottfredsonexperts op het gebied van menselijk leergedrag – zijn er vijf hoofdmomenten waarop we bovengemiddeld gemotiveerd zijn om dingen te leren.

  1. De momenten waarop we iets nieuws gaan leren en nieuwe kennis en vaardigheden hun intrede doen.
  2. Als we ons willen specialiseren of verdiepen in een bepaald onderwerp. De motivatie om diep in een onderwerp te duiken en een expert te worden op een bepaald vlak zorgt voor een hoge leermotivatie.
  3. Als we iets gaan uitvoeren in de praktijk, maar niet meer exact weten welke werkwijze we moeten hanteren. In dit geval wordt de motivatie om te leren vooral gevoed door sterk praktische redenen.
  4. Als zich een probleem voordoet of als er iets misgaat. De behoefte aan probleemoplossing triggert de informatiehonger.
  5. Als er iets verandert binnen een organisatie, bijvoorbeeld omdat een bedrijf nieuwe werkwijzen of nieuwe IT-systemen introduceert.

Performance support komt vooral om de hoek kijken bij de momenten 3, 4 en 5, dus in situaties waar het leren een sterk praktische dimensie heeft die direct gerelateerd is aan concrete zaken die zich voordoen op de werkvloer."

70-20-10-learning70-20-10

Een lang gebruikt principe in het opleidingen domein is het 70-20-10 principe, waarbij je slechts 10% leert via formele leerpaden, 20% door sociaal leren, van collega's, en 70& 'on the job'. Traditioneel lag zeker bij HR de focus nadrukkelijk op die 10%, door het aanbieden van eerst klassikale, later elearning modules. De laatste 5 jaar krijgen eindelijk ook de 20% en 70% kant veel meer aandacht, door bijvoorbeeld 'expert communities' voor sociaal leren en 'micro learning' voor on the job leren.

Performance support richt zich specifiek op die 70% en gaat dan iets breder dan alleen leren. Het kunnen ook praktische tools zijn om je werk eenvoudiger te maken, waardoor je zelf productiever wordt.

Performance Support Tools

Juist omdat het om productiviteit gaat zijn er een heleboel tools beschikbaar. Niet allemaal HRTech, soms gewoon hele simpele apps op je telefoon. Zelfs een rekenmachine zou je al een performance support tool kunnen noemen.

Een hele belangrijke groep tools zijn te vinden het HRTech domein Opleidingen. Van de grote partijen als Talentsoft en Cornerstone, tot de kleinere partijen, zoals Defacto en Skilstown, en start-ups als Learned.io en Mobietrain. Veel bieden tegenwoordig oplossingen voor zowel de 10% als de 20% en 70% manieren van leren.

In dit blog bij AG5 kun je nog 15 andere tools en software vinden om productiviteit te verbeteren, zoals AskMe en WalkMe.

Deel dit artikel
Dit artikel is 1578 keer gelezen.

Reacties

 Laat een een reactie op dit artikel achter