Nieuws


29 mei 2019

Everybody happy? De employee NPS staat op 42 in 2019


Sinds 2014 voert Consultancy Partner AnalitiQs een onderzoek uit onder werkend Nederland naar de eNPS, de employee Net Promotor Score. De 1200 respondenten kwamen gemiddeld uit op een score van 42, een stuk hoger dan de score van 16 in 2016.

Categorie: Onderzoek, HR Analytics
Geschreven door: HRTech Redactie

Het aantal Nederlandse werknemers dat hun organisatie als werkgever aanbeveelt, is dit jaar opnieuw toegenomen. Het bestaan van gezamenlijke ambities en doelen binnen de organisatie is voor hen het meest bepalend. Dit blijkt uit het eNPS benchmarkrapport ‘Employee Experience in Nederland 2019’, een representatief onderzoek onder 1.200 werkzame personen dat Consultancy Partner AnalitiQs sinds 2014 jaarlijks uitvoert.

Employee Experience in Nederland 2019 - Grafiek eNPS in Nederland

Employer Net Promotor Score

De mate van aanbevelen wordt uitgedrukt middels de Employer Net Promotor Score (eNPS) en komt in Nederland in 2019 uit op 42. Dit is voor het derde jaar op rij een stijging na een dieptepunt van 16 in 2016. Desondanks beveelt 17% van de werknemers hun eigen organisatie helemaal niet aan.

Leiderschap

Leiderschap speelt de meest doorslaggevende rol in de mate waarin medewerkers hun organisatie aanbevelen als werkgever. Werknemers, die dit positief beoordelen, bevelen de organisatie sneller aan dan wanneer ze hier verbetermogelijkheden zien.

Dit gaat niet zo zeer over de individuele personen die de organisatie leiden, maar meer over het vertrouwen dat er gezamenlijke ambities en doelen bestaan binnen de organisatie. Over dromen die directie en medewerkers samen willen waarmaken.

Werkdruk

Organisaties die de beleving van hun medewerkers willen verbeteren doen er echter ook goed aan om te investeren in het verbeteren van de werkdruk en de samenwerking tussen medewerkers. Nederlandse werknemers oordelen unaniem dat deze zaken een stuk beter kunnen.

19413-ALQ-Voorpagina-1920-x-1080Effecten van Employee Experience verbeteringen

Irma Doze, Managing Director bij AnalitiQs: “Wij zien dat organisaties steeds meer aandacht hebben voor de werkbeleving (Employee Experience) van hun werknemers, maar er is nog altijd veel ruimte voor verbetering. In de huidige arbeidsmarkt, waar het steeds moeilijker wordt om de juiste mensen binnen te halen en te behouden, maakt dat een groot verschil. Door te sturen op de beleving van je medewerkers kun je als organisatie je ambities waarmaken, want medewerkers vormen de sleutel tot succes!”

Het eNPS benchmark rapport is hier op te vragen.

AnalitiQs ook bij Demo_Day

AnalitiQs is een Nederlands adviesbureau op het gebied van datagedreven HR. AnalitiQs helpt organisaties om met de inzet van data betere besluiten te nemen en daardoor beter te presteren. Dit gebeurt door middel van datamanagement, onderzoek, analyses, rapportages, advies en trainingen.

Op 6 juni is AnalitiQs ook aanwezig bij Demo_Day in Utrecht. Ze tonen dan 3 tools op het gebied van Talent Management en Data. Je kunt je hier nog aanmelden voor €65 aanmelden tot 1 juni. Hierna wordt een last minute kaartje €95.

AnalitiQs DD19 Demos

 

Deel dit artikel
Dit artikel is 1125 keer gelezen.

Reacties

 Laat een een reactie op dit artikel achter