Nieuws


8 april 2019

Hoe kunstmatig is de HRTech intelligentie, bij UNLEASH London?


Bij UNLEASH in Londen was ‘AI’, Artificial Intelligence, of kunstmatige intelligentie alom aanwezig. De Chief Decision Scientist van Google legt eerst uit wat AI eigenlijk is. Daarna bleek in een van de presentaties dat zelfs de beste AI’s van Google (46) en Siri (24) nog ruim onder het IQ van een 6-jarige (55) zitten. Toch wordt AI ook binnen HRTech al veel ingezet. Hoeveel menselijke intelligentie is er dan nog nodig?

Categorie: UNLEASH
Geschreven door: HRTech Redactie

Google

Machine Learning uitgelegd door Google

Zoals Google ook probeert hun apps zo simpel als mogelijk te maken, zo legde Chief Decision Scientist Cassie Kozyrkov uit wat Machine Learning eigenlijk is;

  • AI is net als andere software een set van instructies om een bepaald resultaat te behalen, alleen dan iets complexer
  • Maar hoe ga je instructies schrijven voor het ‘lezen’ van een foto?
  • Je kunt wel de pixels laten lezen, maar hoe ‘programmeer’ je in welke volgorde en kleur pixels moeten staan voordat je weet dat op de foto een kat staat?
  • Dat kan niet, dus wordt er bij Machine Learning een andere methode gehanteerd, namelijk leren op basis van voorbeelden; een heleboel foto’s van katten aan de computer tonen en zeggen dat het een kat is.

De computer lijkt dan heel slim als hij zulke complexe taken kan uitvoeren, maar dat heeft hij alleen maar geleerd doordat een mens hem opdracht gaf dat te leren. De essentie van haar verhaal is dat ook AI en ML alleen maar hulpmiddelen zijn, net als een hamer of zaag, die wij mensen kunnen gebruiken voor ons werk.

De impact van AI op mensen

Dat robotisering en AI een nog veel grotere impact gaan hebben dan we vandaag ‘pas’ zien werd in flink wat presentaties duidelijk. Voor BNP Paribas als bank vertaalde Constance Chalchat dit als volgt; “We spent over a century trying to turn people into robots, splitting roles into primary tasks and optimising them. Now that we have robots, we have to retrain humans in how to be humans, embrace creativity, complexity and empathy.” Volgens Chalchat moeten organisaties lef tonen om het hele business model om te gooien en mensen weer op hun unieke waarde in te zetten, want "To become less like robots than ever before, because we can never be better robots than robots”. Voor een bank waar veel administratieve handelingen nu door computers worden gedaan is deze verandering in volle gang.

BNP

Hoe wordt AI bij Philips HR ingezet

Als technologie bedrijf is Philips ook bij HR al vrij ver met het inzetten van moderne technologie. Henrik Ranzau Hansen, Global Head of HR Services & Solutions, vertelt hoe AI voor hem meer staat voor “Adaptive Intelligence”. Zij zetten bij HR onder andere de AI functionaliteiten in van Phenom People, Avature, Microsoft Teams, Textio (job post gender bias), Cornerstone OnDemand (recommended learning), ServiceNow (virtual agents) en Workday (augment, accelerate, assist). Door het gebruiken van deze drie uitgangspunten voor Adaptive Intelligence kun je met de AI ‘hype’ oplossingen van leveranciers prima zelf gaan experimenteren;

  1. Augments the people who use it
  2. Adapts to the context
  3. Is embedded in people’s workflows or daily environment

Zelf toepassen van AI in HR

De volgende stap is dan hoe je zelf AI in je eigen HR praktijk gaat toepassen. Over dit onderwerp gaven Ian Bailie en Soumyasanto Sen van myHRfuture een presentatie. Zoals veel presentaties bij UNLEASH begint ook deze met het snel veranderen van werk en zij hebben daar deze mens-machine vergelijking voor gemaakt.

myhrfuture_human_machine

Hierna vervolgt het verhaal met een probleem dat we bij HRTech Review ook tot missie hebben verklaard; het gebrek aan kennis over de techniek bij HR. Volgens onderzoek van HR.com dat zij gebruiken is 46% van de HR professionals het erover eens dat AI in 2023 in zeer grote mate door HR gebruikt moet worden. Toch heeft slechts 14% voldoende ‘verstand’ van AI. Bij myHRfuture hebben zij een online cursus van totaal bijna 2 uur om dit geheel onder de knie te krijgen.

Experimenteren

Het voordeel van veel van de AI toepassingen binnen HR is dat veel point solutions met AI vrij laagdrempelig te gebruiken zijn. Dat laat een ‘trial and error’ aanpak dus prima toe. Bepaal waar je grootste knelpunten met herhalende acties van HR professionals liggen en ga daar aan het experimenteren met AI. Als je weet wat goed werkt kun je het altijd later integreren met andere HRTech. En als de HRTech die je al in gebruik hebt AI mogelijkheden heeft kun je daar ook mee experimenteren natuurlijk.

Deel dit artikel
Dit artikel is 102 keer gelezen.

Reacties

 Laat een een reactie op dit artikel achter