Nieuws


5 maart 2019

De brug van HR naar het eiland ICT


Hoe kan het toch dat het vaak zo lastig is te communiceren met ICT'ers? Het lijkt wel of ze op een eiland leven. In een uitzending van BNR Werkverkenners wordt besproken of dat eiland inderdaad bestaat. En als dat zo is dan is dat in deze tijden van de digitale HR transformatie wel lastig. Vier tips voor het bouwen van een brug van HR naar ICT

Categorie: Engagement
Geschreven door: HRTech Redactie

Problemen met ICT projecten

Dat ICT projecten vaak lastig zijn blijkt jaar op jaar weer bij de overheid. In een studie door het Financieel Dagblad naar 125 grote ICT projecten bij de overheid zijn kosten overschrijdingen en vertragingen aan de orde van de dag. Op die projecten zijn de kosten al met 1 miljard euro overschreden, oftewel met 20%, van 2,5 naar 3,5 miljard. Er stonden zelfs projecten op de lijst die meer dan 3 keer duurder werden, geen €30 miljoen, maar €100 miljoen.

brug-naar-het-eilandHet eiland ICT

Is het nu zo dat ICT'ers op een eiland leven. Daarover ging de BNR Werkverkenners uitzending van 29 januari. In dit verslag bij Brainnet, hoofdsponsor van het programma (inclusief de integrale uitzending van BNR), is de conclusie dat het inderdaad zo is dat ICT'ers een bijzonder 'volk' zijn die niet altijd zijn aangesloten bij de rest van de organisatie. De verklaring wordt door de sprekers in de uitzending gezocht in de persoonlijkheidskenmerken van de gemiddelde ICT'er. 

'De' persoonlijkheid van een ICT'er

In het programma komt ook Jaap van Muijen, hoogleraar psychologie aan de Nyenrode Business Universiteit, aan het woord. Zij doen iedere 2 jaar een uitgebreid onderzoek onder 100.000 werkenden en daar komen voor ICT'ers een aantal persoonlijkheidskenmerken naar boven. Uiteraard zijn dit alleen gemiddelden en zijn er altijd uitzonderingen, 

  1. Ze kennen beperkte extrinsieke motivatie en lopen alleen warm vanuit intrinsieke motivatie. Je kunt dus wel allerlei redenen aanvoeren waarom zij iets op een bepaalde manier 'moeten' doen, ze gaan het pas doen als ze zelf ervan overtuigd zijn dat het de goede manier is
  2. Ze hebben een sterke eigen verantwoordelijkheid en willen autonomie in hun beslissingen. Deze eigenschap versterkt door de combinatie met het vorige punt. 

Als je er dus in de communicatie dingen mis gaan en je 'raakt ze kwijt', dan is het risico  dat ze hun eigen gang gaan en dingen gaan bouwen waar je helemaal niet op zit te wachten heel groot. Dat verklaart ook wel waarom projecten zo vaak mislopen. Door Agile te gaan werken los je een groot deel van dat risico op, omdat het nooit lang duurt voordat je het resultaat ziet van wat de ICT'er heeft gebouwd en dan kun je bijsturen. 

Flexwerkplekken niet passend voor ICT'ers

In principe is het natuurlijk altijd goed om aan medewerkers zelf te vragen hoe zij prettig werken. De tendens naar grote flex ruimtes heeft ondertussen al meerdere negatieve ervaringen opgeleverd. Onderzoek laat zien dat meer dan de helft van de medewerkers liever niet op een flexplek werkt. Zeker onder ICT'ers past zo'n flexplek niet bij hoe zij graag willen werken. Meer thuiswerken kan dan een oplossing zijn, als er thuis een stille werkplek is tenminste. 

Vier tips voor het bouwen van een brug

Hoe kun je nu als HR professional zorgen voor een betere samenwerking met de ICT'er? 

  1. Accepteer hun persoonlijkheidskenmerken en geef ze ruimte om op hun manier te werken, een stille werkplek (met een noise cancelling headset), beperk het aantal meetings, en geef ze ruimte om mee te beslissen over de te bouwen software.
  2. Ga Agile werken in teams voor betere samenwerking, met een combinatie van HR, ICT en 'de business'. En werk met een of meer van de digitale samenwerktools, in plaats van email en telefoon (liever niet bellen, want ze houden er niet van gestoord te worden in hun werk). Bijvoorbeeld kun je Trello gebruiken.
  3. Zet een 'vertaler/tolk' in. Ook al is de communicatie via email en telefoon lastig, het gaat zeker niet helpen om ze dan voor live overleggen uit te nodigen. Je kunt beter op zoek naar iemand die hun taal goed spreekt, en de wensen die jij hebt kan vertalen in zaken die de ICT'er kan gaan bouwen. Dat kan iemand intern zijn of je kunt iemand inhuren. Bijvoorbeeld een 'business analist' of in een Agile omgeving is dat de 'Product Owner' die goed de vertaling kan maken.
  4. Om minder afhankelijk te zijn van zo'n vertaler en directer te kunnen schakelen kun je ook zelf op taalcursus. Precies om deze reden zijn we vanuit HRTech Review gestart met de HR Tech Masterclass. Je leert hier in 2 dagen een deel van de taal van de ICT'er te spreken, waardoor je zelf de brug kunt bouwen naar het eiland ICT. Schrijf je nu in voor die masterclass op 28 en 29 maart. 

Masterclass_banner_breed

Deel dit artikel
Dit artikel is 1410 keer gelezen.

Reacties

Reactie geplaatst:
07-03-19
Auteur naam:
Tom van der Valk

Intrinsieke motivatie, autonomie en waardering zijn zo'n beetje de belangrijkste factoren die bepalen of iemand happy is in zijn werk. Daar is een ICT-er zeker niet uitzonderlijk in. Een "taalbarrière" (of is het een begripsbarrière?) kan daarbij onbedoeld voor problemen zorgen. Ik begrijp gelukkig de taal van beide bloedgroepen (HR & IT). Goed dat jullie masterclass dit knelpunt meepakt!
 Laat een een reactie op dit artikel achter