Nieuws


12 januari 2024

Uitblinken in Talent Acquisition met de HRTech van de toekomst


Welke innovaties op het vlak van #HRTech gaan het recruitmentproces van de toekomst bepalen? Deskundigen Kevin Wheeler en Bas van de Haterd wagen zich aan een voorspelling in hun nieuwe boek Talent Acquisition Excellence. Voor #HRTech Review licht Bas van de Haterd alvast een tipje van de sluier.

Categorie: Recruitment
Geschreven door: HRTech Redactie

Niets is zo moeilijk als het voorspellen van de toekomst van #HRtech. Toch heb ik samen met Recruitment legende Kevin Wheeler in ons nieuwe boek Talent Acquisition Excellence een poging gedaan. We schetsen daarin de consequenties van een aantal technologische ontwikkelingen voor het recruitmentproces. Want technologie werkt natuurlijk alleen als je die ook echt embed in een proces. 

Een van de ontwikkelingen die er op relatief korte termijn aan komt, is wat ons betreft Next Generation Programmatic in combinatie met Dymanicly adjusting job ads. Een mond vol, maar wat bedoelen we hier mee? 

Programmatic advertising is eenvoudigweg met algoritmes bepalen waar je voor bepaalde functies het goedkoopst gekwalificeerde kandidaten werft. In veel gevallen gaat dat dan om een cost per click prijs en om hoeveel clicks je dan nodig hebt om tot een sollicitant te komen die ook nog voldoet.

Next Generation Programmatic systemen

Next generation programmatic systemen houden rekening met de fase waarin een kandidaat zich bevindt. Op basis van het gedrag van de kandidaat, past de advertentie zich aan. Dat varieert van de plek waarop een kandidaat is tot de manier waarop hij op die plek is gekomen. Zo zit een kandidaat die op je site komt via een algemene advertentie op Facebook over werken bij je bedrijf in een andere fase dan een kandidaat die op je site komt via een vacature op Indeed. Die moet je dus ook anders behandelen. 

Next generation programmatic is dus op basis van gedragsmodellen andere advertenties uitserveren aan mensen die in een andere fase van het oriëntatieproces zitten. Iets dat natuurlijk door de aangescherpte privacywetten en Apple’s ‘do not track policy’ lastiger is geworden.

Dynamicly adjusting job ads

Tevens gaan next generation programmatic advertenties de advertenties aanpassen aan de persona’s van de kandidaten. Een vrouw zal andere foto’s krijgen dan een man bij de advertentie. Op basis van intern en extern onderzoek zal de nadruk in arbeidsvoorwaarden bij een man van 30 anders liggen dan bij een man van 50. 

Daar komen dus ook de dynamicly adjusting job ads bij kijken. Je gaat immers je vacature aanpassen aan de kandidaat. Daarbij weet AI wat er allemaal in mag, dus welke werkzaamheden, welke arbeidsvoorwaarden, welke nice to have functie-eisen en op basis daarvan past AI de vacature aan aan de kandidaten. 

Automatic sourcing

Een andere technologie waarvan we verwachten dat die op korte termijn, dus de komende twee jaar, op de markt komt, is automatic sourcing. Niet alleen de searches gaan automatisch, dat kan al voor een groot deel, maar op basis van generative AI worden ook de eerste outreach messages volautomatisch verstuurd, al dan niet met een model erachter dat ook een follow-up doet bij geen reactie.

Onpersoonlijk? Nou, vraag maar aan elke IT’er hoe persoonlijk de huidige berichten zijn die deze krijgt. En het leuke aan AI is dat, als je de search tool en de message tool koppelt, de search tool aan de message tool kan zeggen waarom deze kandidaat gekozen is en dat in het stukje verwerkt kan worden. 

AI Phone screen en chatbot

Technologie die al bestaat en de komende jaren flink wat adoptie zal krijgen is de AI phone screen, al dan niet in combinatie met een chatbot. Ook in hoogvolumebanen is het belangrijker dan ooit om een kandidaat meteen terug te bellen. Onmenselijk gezien de krapte ook onder recruiters, maar AI kan dat wel en op hoog niveau. De AI bot belt meteen, stelt een paar aanvullende vragen en boekt meteen een afspraak in bij de recruiter voor het vervolginterview. 

Boek Talent Acquisition Excellence

Al deze en nog veel meer technologische ontwikkelingen zijn verwerkt in het boek Talent Acquisition Excellence van Kevin Wheeler en Bas van de Haterd. Met concrete voorbeelden hoe je dit kan toepassen in jouw organisatie. Het boek verschijnt naar verwachting begin februari.

Dit is een gastblog van Bas van de Haterd.

Deel dit artikel
Dit artikel is 333 keer gelezen.

Reacties

 Laat een een reactie op dit artikel achter