Nieuws


19 december 2023

Helft HR-professionals ziet leercultuur als topprioriteit


Learning en Development staat bij veel Nederlandse HR-professionals hoog op de prioriteitenlijst, zo blijkt uit de jaarlijkse Learning & Development (L&D) Monitor van leerplatform Studytube. Een ruime meerderheid gelooft dat er in ontwikkeling geïnvesteerd moet worden om talent aan te kunnen trekken. Bijna een derde vreest zelfs voor hun voortbestaan als zij geen lerende organisatie worden.

Categorie: Onderzoek, Learning & Development, Persbericht
Geschreven door: HRTech Redactie

Een cultuur waarin leren centraal staat, is topprioriteit bij de helft van de Nederlandse organisaties. Dit blijkt uit de jaarlijkse Learning & Development (L&D) Monitor van leerplatform Studytube, uitgevoerd door Motivaction/Sparkey. 

Twee op de drie HR-professionals (65%) geven dan ook aan dat investeren in leren en ontwikkelen van belang is om het benodigde talent aan te trekken. Daarnaast is het ook belangrijk om L&D in te zetten voor het personeel dat al aan boord is. 62 procent van de HR-professionals geeft namelijk aan dat er momenteel nog te veel onbenut talent is binnen zijn organisatie.

HRTech leercultuurOntwikkelen skills en inzetten AI

Het is dus hoog tijd om actie te ondernemen op het gebied van L&D, zo zegt het rapport. 42 procent van de HR-professionals stelt zelfs dat zijn organisatie niet in staat is om in te spelen op de veranderende economische en technologische omstandigheden als de organisatie niet snel serieuze stappen zet. Denk hierbij aan het ontwikkelen van bepaalde power skills of het inzetten van digitale tools zoals AI om meer uit leren en ontwikkelen te halen. 

Als organisaties hier nu niet mee aan de slag gaan, en dus geen lerende organisatie worden, vreest een op de drie HR-professionals (29%) dat zijn organisatie over tien jaar niet meer bestaat. In het onderwijs zijn ze wat positiever gestemd: slechts zeventien procent van de professionals verwacht dit.

Verbeterpunten lerende organisatie

HR-professionals die graag aan de slag willen met leren en ontwikkelen, zien verschillende mogelijkheden om een lerende organisatie te worden. Het belangrijkste verbeterpunt is een beter of duidelijker cursusaanbod (12%), gevolgd door meer tijd (10%) en het actief informeren van medewerkers over de mogelijkheden binnen de organisatie (5%). 

Bijna een kwart van de HR-professionals hoeft niet direct met verbeteringen aan de slag: 21 procent geeft namelijk aan tevreden te zijn met de huidige stand van zaken op het gebied van L&D.

Regie bij medewerkers

Een laatste verschuiving die op L&D-gebied waar te nemen is, is in hoeverre medewerkers zelf verantwoordelijk worden voor hun ontwikkeling. Bij bijna twee op de drie organisaties (64%) komt de regie van leren en ontwikkelen steeds meer bij de medewerkers te liggen. In het onderwijs is dit zelfs in bijna driekwart van de organisaties (73%) het geval. Een goede ontwikkeling, als medewerkers op de juiste manier ondersteund en gestimuleerd worden.

Goede L&D-cultuur

Homam Karimi, CEO Studytube: “Een goede L&D-cultuur zorgt ervoor dat kennis in de organisatie geborgd blijft en dat medewerkers het beste uit zichzelf kunnen blijven halen. Technologieën zoals AI kunnen hierbij een helpende hand bieden. Denk aan het uitstippelen van de juiste ontwikkelpaden en het ontwikkelen van trainingsmaterialen.”

“Een goede L&D-cultuur zorgt er daarnaast voor dat medewerkers tevreden blijven. Het is dus belangrijk dat organisaties zich niet alleen richten op zaken die helpen om een lerende organisatie te worden, maar ook om het te blijven. Leren en ontwikkelen gaat immers niet om eenmalige acties, maar zou een constant proces moeten zijn.”

Deel dit artikel
Dit artikel is 585 keer gelezen.

Reacties

 Laat een een reactie op dit artikel achter