Nieuws


13 november 2023

Slechte HR tech kost bedrijven 26 uur per werknemer per jaar


Veel werkenden beschouwen het gebruiken van HR tech-tools als tijdverspilling, blijkt uit een onderzoek door employee experience platform Applaud.  Maar in deze krappe arbeidsmarkt kunnen werkgevers zich geen gebruikersonvriendelijke systemen en gefrustreerde gebruikers permitteren. Hoe moet het dan wel?

Categorie: Onderzoek, Techniek algemeen, Employer Branding
Geschreven door: HRTech Redactie

christopher-gower-m_HRfLhgABo-unsplash

Bijna de helft van de werkenden in het Verenigd Koninkrijk geeft aan gefrustreerd te zijn door de HR-tools die ze moeten gebruiken voor hun werk. 46% zegt tot 30 minuten per week te verliezen aan het navigeren van de programma’s. Dit blijkt uit een enquête door employee experience platform Applaud. 

 

HRTech verlaagt zelfs productiviteit

Dit komt neer op 26 uur per werknemer per jaar, of iets meer dan drie werkdagen; een aanzienlijke hoeveelheid aan verspilde tijd wanneer dit voor het hele bedrijf geldt, volgens het onderzoek. 

Een deel van de verspilde tijd komt door het feit dat veel werknemers worden gedwongen om veel verschillende platforms te gebruiken voor hun HR-administratie. Vier op de 10 (41%) van de werkenden in het VK moest tussen de vijf en negen verschillende HR-programma’s tegelijk gebruiken.

Employee Experience prioriteit

Ivan Harding, ceo en medeoprichter van Applaud, vertelde HR magazine dat werkgevers het zich niet kunnen veroorloven om hun werknemers te frustreren met een slechte employee experience. “Veel werknemers bewegen zich nog steeds op de arbeidsmarkt en de koopkrachtcrisis veroorzaakt nog meer dynamiek.”

“Werkgevers moeten daarom een ervaring creëren op het werk die meer lijkt op wat ze zouden bieden aan een klant, om hun personeelsbestand betrokken te houden binnen het bedrijf. Als werknemers moeite hebben met toegang krijgen tot alles wat hun werkgever biedt, zoals secundaire arbeidsvoorwaarden, of geïrriteerd uren besteden aan het af proberen te maken van basic HR-taken, zullen ze misschien zoeken naar een ander bedrijf dat meer heeft geïnvesteerd in dit deel van de employee experience.”

Oudere HR-systemen zijn niet langer geschikt voor hun doel, volgens Ronni Zehavi, ceo en medeoprichter van HR tech platform HiBob. “De werkenden van vandaag verwachten moderne technologie voor elk contactpunt,” vertelde hij HR magazine.

“De beste HR-tech tools zorgen voor de meeste verandering, terwijl ze de minste investering van tijd en energie van werknemers en het HR-team nodig hebben. Om die reden is het een groeiende trend in HR tech om medewerkers te voorzien van platforms geschikt voor consumenten die makkelijk in gebruik en aantrekkelijk zijn.”

Employee Experience = Customer Experience

Bedrijven die overwegen een nieuwe tool te gaan gebruiken, moeten kijken naar zowel de behoeftes van het bedrijf als die van de werknemers, voegt hij toe. “Niet elk programma past bij elk bedrijf. Denk aan de doelgroep van je bedrijf. De tools moeten flexibel en aan te passen zijn voor elke werknemer om gepersonaliseerde, toegankelijke ervaringen te creëren op een grote schaal.”

De juiste beslissing maken is belangrijk, volgens Simon Moyle, ceo van wellness en benefit tools-aanbieder Vivup, omdat slecht ontworpen tools simpelweg genegeerd zullen worden.

Hij vertelde HR magazine: “HR tech moet een simpele gebruikerservaring hebben; inkopen moet net zo gestroomlijnd gaan als bij Amazon en de communicatie met de werkgever moet efficiënt zijn om mee om te gaan.”

Moyle raadt HR-leiders aan om met collega’s in soortgelijke functies bij andere bedrijven te praten om erachter te komen hoe producten zich verhouden tot de sales pitch. “Als een HRTech-bedrijf niet bereid is of niet in staat is om je toegang te geven tot een aantal cliënten om mee te praten of tot een real-life versie van hun eigen tech, moet je sceptisch zijn.”

“Ze zouden niets te verliezen moeten hebben en veel te winnen door open en eerlijk te zijn en je te laten spelen met de tech in je eigen tijd en te praten met degenen die het gebruiken.”

Het volledige (Engelse) artikel lees je hier

Deel dit artikel
Dit artikel is 458 keer gelezen.

Reacties

 Laat een een reactie op dit artikel achter