Nieuws


2 maart 2023

Terugkijken en vooruitkijken naar recruitment, werk en leren volgens Kevin Wheeler


Hoe verhouden de huidige jaren ’20 zich met de jaren ’20 van de vorige eeuw? We kijken in dit artikel door de ogen van Kevin Wheeler naar de veranderingen in werk, aannemen, werven en leren.

Categorie: Recruitment, Learning & Development
Geschreven door: HRTech Redactie

Terugkijken en vooruitkijken naar recruitment, werk en leren volgens Kevin Wheeler

De jaren twintig van de vorige eeuw tonen veel overeenkomsten met onze tijd. Ook toen was er een enorme hausse op de aandelenmarkt, met uiteindelijk economische chaos tot gevolg. Ook was er dat decennium vooruitgang in technologie, wetenschap en geneeskunde. Het was de tijd waarin de moderne auto verscheen, net als de eerste transatlantische vluchten. De tijd van de ontwikkelingen van antibiotica en insuline. Human Resources, toen nog Personeelszaken, begon te ontstaan als apart beroep.

Banen verdwijnen

In de jaren twintig werden banen gecreëerd die slechts enkele decennia bestonden. Vooruitgang in technologie en veranderende levensstijlen versnelden hun ondergang. Denk aan de telefoniste, de liftoperator, de boerenknecht en de koetsier van paard en wagen. Niemand kon zich voorstellen welke nieuwe banen er zouden ontstaan. Net zoals we ons nu moeilijk kunnen voorstellen welke banen de komende zeven jaar nog zullen ontstaan.

We weten dat veel goedbetaalde banen zullen verdwijnen, maar we weten niet welke. We hebben al de ondergang gezien van de HTML-programmeur en de netwerkbeheerder en de inkrimping van het aantal krantenverslaggevers en computeroperators. Geautomatiseerde software vervangt programmeurs en zelfscanmachines vervangen kassamedewerkers in winkels en supermarkten. Wat kunnen we de komende jaren nog meer verwachten in de wereld van werk?

Veranderingen in werk

Het concept van levenslang bij dezelfde organisatie werken is al verdwenen. Mensen veranderen nu vaak van organisatie en baan en gaan van een vast dienstverband naar freelancewerk en weer terug. Jarenlang voor één organisatie werken is niet alleen verminderd, maar wordt ook als negatief beschouwd. Mensen willen nu andere ervaringen, creatieve uitdagingen en kansen om hun vaardigheden uit te breiden.

De werkweek wordt korter, naar vier dagen per week of minder. En veel van die werktijd zal op afstand worden besteed. In de jaren twintig werkten mensen meer uren, vaak zelfs op zaterdag, en veel van dat werk was handmatig. Hoewel het werk nu veel minder handmatig is en meer cognitief, hebben we nog maar het topje van de ijsberg van wat komen gaat.

Voorkeur voor flexibel werk

De werkgelegenheid zal een metamorfose blijven ondergaan. Meer mensen zullen werk ervaren als een flexibele manier om altijd en overal doelen te bereiken, deadlines te halen en betaald te krijgen voor wat ze produceren. Tijdelijk werk en werken op afstand zullen normaal zijn en hebben de voorkeur vanwege de flexibiliteit. Een veel kleiner aantal mensen zal in grote organisaties gaan werken.

De samenleving zal de pensioengerechtigde leeftijd geleidelijk verhogen en misschien zelfs het concept van pensionering afschaffen, aangezien we langer dan ooit gezond en actief blijven.

Vooruitgang in de geneeskunde zal leiden tot een langer en gezonder leven. De pensioengerechtigde leeftijden zullen omhoog kruipen en de 70+ naderen voordat het decennium voorbij is.

Er zullen aanzienlijke vorderingen worden gemaakt op het gebied van biomedische apparaten, en een bionisch persoon - iemand met veel kunstmatige onderdelen en vervangende organen - kan een realiteit zijn. We kunnen de pensioenuitkering vervangen door een levenslang gegarandeerd inkomen.

Leren wordt uitgebreid met technologie

Tijdens de pandemie hebben we opnieuw gezien hoe belangrijk face-to-face leren is. De interactie tussen studenten en docenten maakt deel uit van het leerproces, ook al lijkt het inefficiënt.

Een ideale leersituatie is een combinatie van zelf geïnitieerd leren, informatie geleverd via internet en mobiele apparaten, en gefaciliteerde gesprekken en discussies onder leiding van een leraar.

Online leren zal een belangrijk onderdeel zijn van elk leren, maar zal leren met persoonlijk contact niet volledig vervangen. Mensen zoeken de inbreng, ideeën en argumenten van anderen. Dat is de reden waarom boekenclubs, discussiegroepen en tutorials populair zijn. Kunstmatige intelligentie kan het leren sturen en informatie en antwoorden bieden die de meeste leraren misschien ontgaan, maar het kan de leraren niet vervangen.

Veranderingen ingrijpend

Het beroepsonderwijs en de interne ontwikkeling van medewerkers zullen opnieuw uitgevonden worden en gebruik maken van augmented reality en misschien virtual reality, evenals simulaties om vaardigheden aan te leren.

We hebben de neiging om de impact van sommige dingen te overschatten, in ons geval misschien kunstmatige intelligentie, en andere dingen te onderschatten, misschien de nieuwe manieren van werken en nieuwe concepten van productiviteit. Maar al met al zullen de veranderingen ingrijpend zijn en iedereen raken.

Dit is een vrije vertaling van het artikel Looking Back, Looking Forward van Kevin Wheeler.

Deel dit artikel
Dit artikel is 447 keer gelezen.

Reacties

 Laat een een reactie op dit artikel achter