Nieuws


17 oktober 2022

"Bedrijven moeten veel meer gaan sturen op engagement"


Wie zich betrokken voelt bij de organisatie waarvoor hij werkt, presteert optimaal. Een no-brainer dus om hier als organisatie actief mee aan de slag te gaan. Maar hoe meet je de bevlogenheid van je medewerkers? En hoe stuur je op het verhogen van de betrokkenheid? “In ieder geval niet met een klassiek Medewerkerstevredenheidsonderzoek (MTO)” zegt Stefan Op de Woerd, Managing Director van Dialog.

Categorie: Engagement
Geschreven door: HRTech Redactie

dialog schermafbeeldingHet is een (twee-) jaarlijks ritueel in bijna ieder groot bedrijf: medewerkers krijgen het vriendelijke verzoek om een lange vragenlijst in te vullen. “Maar niemand heeft natuurlijk zin om 150 vragen te beantwoorden als je het gevoel hebt dat er toch niks mee gedaan wordt”, zegt Stefan Op de Woerd, Managing Director van Dialog. "Dus worden die vragenlijsten ‘snel’ ingevuld om ervan af te zijn".

Toch is het natuurlijk heel waardevol om te weten wat medewerkers van je organisatie vinden. Zij kunnen immers feilloos benoemen wat goed gaat en wat de pijnpunten zijn. Allereerst moeten we volgens Stefan echter af van de term ‘tevredenheid’. Betrokkenheid van medewerkers is volgens hem veel relevanter: “Betrokkenheid gaat over meer dan blije, tevreden medewerkers. Betrokkenheid vertaalt zich namelijk in de bereidheid om een extra stap te zetten.”

Lage betrokkenheid

Wetenschappelijke onderzoeken laten de urgentie van het onderwerp zien: slechts 1 op 7 medewerkers voelt zich wereldwijd namelijk betrokken bij de organisatie waar zij werken. In Nederland zijn deze cijfers gelukkig iets beter: 25% voelt zich betrokken. “Wat betekent dat er nog steeds 75% te winnen valt.”

Reden dus om te onderzoeken hoe het met de betrokkenheid binnen jouw organisatie staat. Want medewerkersbetrokkenheid heeft grote invloed op de prestaties van de organisatie. “Als je betrokken teams afzet tegen niet betrokken teams, zijn de verschillen ongelooflijk: 81% minder ziekteverzuim. 43% minder verloop. 41% minder fouten, 18% hogere productiviteit, 23% hogere winstgevendheid en 10% hogere klanttevredenheid. Een no brainer dus om te sturen op het verhogen van de betrokkenheid.”

Employee Experience

 “Happy employees equals happy clients”

Een quote van Richard Branson. Vrij vertaald: niet de klant komt eerst, maar de medewerker. Als jij goed voor je mensen zorgt, dan zorgen zij weer goed voor de klanten.

Dit gaat over de employee experience. Het gaat daarbij om een andere manier van denken waarbij je niet bepaalt wat de organisatie nodig heeft maar wat de medewerkers nodig hebben om in hun werk optimaal te kunnen presteren.

Naar deze ‘engagement drivers’ is uitgebreid onderzoek gedaan. De kern draait om betekenisvol werk, een positieve werkruimte, sterk management, aandacht voor gezondheid en welzijn, focus op groei en vertrouwen in de organisatie. Stefan: “Belangrijk hierbij is dat het gaat om de perceptie van de medewerker. Dus als iemand verwacht dat er veel aandacht is voor groei in de organisatie maar voelt dat dit ontbreekt, dan wordt het een issue.”

Leidinggevende is aan zet

“De voornaamste reden dat veel engagement programma’s mislukken is omdat het wordt gezien als een verantwoordelijkheid van HR. Veel organisaties onderschatten daarbij de rol van de leidinggevende. 70% van het verschil in engagement tussen teams wordt echter bepaald door de leidinggevende. Wat niet betekent dat HR geen belangrijke rol hierin heeft. Deze is echter faciliterend en niet leidend.”

Einde van het klassieke MTO

Wat zijn de praktische stappen om de betrokkenheid te verhogen? In ieder geval niet met een klassiek MTO. Volgens Stefan voelt dat als een ‘moetje’ en kost het te veel tijd. Daarnaast hebben mensen vaak het gevoel dat er vervolgens niets met hun antwoorden gebeurt. Bovendien is een MTO slechts een momentopname: één keer per (twee-) jaar meten hoe betrokken medewerkers zijn, is veel te weinig.”

Sturen op engagement

Om medewerkers echt betrokken te krijgen moeten organisaties volgens Stefan ‘sturen op engagement’. Dialog heeft een dashboard ontwikkeld waarmee de organisatie in één oogopslag ziet waar medewerkers blij mee zijn én waar ruimte zit voor verbetering. De medewerker kan heel snel (heb je 2 minuten?) op een hele laagdrempelige manier én volledig anoniem zijn of haar gedachtes delen. “Uiteraard wil je als organisatie niet alleen inzicht hebben, maar vooral ook weten welke stappen je vervolgens kunt nemen”. Het gaat er tenslotte niet om hoe je organisatie er nu voor staat maar wel hoe je betrokkenheid op een effectieve manier kunt verhogen.

 


Webinar ‘Van klassiek MTO naar sturen op Engagement’

1Stefan Op de Woerd begon zijn carrière bij het Korps Mariniers. Studeerde daarna filosofie. Waar hij zich bezighield met alles wat met gedragsverandering te maken heeft. In 2018 heeft hij Dialog opgericht.

Nieuwsgierig en op zoek naar nog meer inspiratie? Tijdens het webinar ‘Van klassiek MTO naar sturen op Engagement’ vertelt Stefan Op de Woerd je alles over employee experience, engagement drivers, en hoe je de betrokkenheid kunt verhogen. Uiteraard is er ook aandacht voor welke tools je daarbij het beste ondersteunen. Schrijf je in voor dit webinar

Deel dit artikel
Dit artikel is 304 keer gelezen.

Reacties

 Laat een een reactie op dit artikel achter