Nieuws


6 september 2022

Ook voor Salesforce is de toekomst van werk hybride


Van pandemie tot een krappe arbeidsmarkt: de behoeften van werkenden veranderen en organisaties passen zich aan. Ook Salesforce moet zich aanpassen. Het platform UNLEASH sprak met Angela McKenna, die zich richt op werkendensucces, over hun nieuwe strategie.

Categorie: UNLEASH, Cultuur
Geschreven door: HRTech Redactie

Ook voor Salesforce is de toekomst van werk hybride

Voor de wereld van HRTech is Salesforce ondertussen ook een belangrijke speler. Het platform heeft een eigen CRM oplossing, maar wordt door HRTech spelers als Nétive, HR2Day, MySolution en mployee ook gebruikt als ontwikkelplatform. Zij kunnen hierdoor gebruik maken van de vele functionele, technische en beveiligingsstandaarden van het Salesforce platform, waardoor ze zelf kunnen focussen op HR specifieke functionaliteiten.

Salesforce, met meer dan 70.000 medewerkers wereldwijd, heeft een 'Success from Anywhere, Careers Everywhere'-strategie omarmd. In plaats van zich te richten op waar mensen werken, kijkt Salesforce goed naar hoe ze werken en maakt het geweldige ervaringen mogelijk voor iedereen, of ze nu op kantoor zitten of op externe locaties.

Het succes van Salesforce

“Flexibiliteit staat bovenaan het lijstje voor veel mensen”, vertelt Angela McKenna, executive vice-president van Employee Success (zo noemt Salesforce zijn HR-team) aan Unleash. “Als er één ding is waarmee je de betrokkenheid van werkenden kunt vergroten, dan is het wel via flexibiliteit.”

De beste manier om erachter te komen wat werkenden willen, is naar hen te luisteren. Maar luisteren alleen is niet genoeg, managers moeten vervolgens daadwerkelijk zakelijke beslissingen nemen en actie ondernemen op basis van wat hen verteld wordt. Dit is de reden waarom Salesforce geen terugkeer naar kantoor vereist van hun werkenden. “Ik maak me zorgen over organisaties die die route wel inslaan”, zegt McKenna.

In plaats van eisen over een terugkeer te stellen heeft de techgigant nieuwe Flex Team Agreements in het leven geroepen. Een overeenkomst waarin “ieder team bij Salesforce samenkomt om hun eigen kernovereenkomst te maken over hoe ze willen werken”. McKenna geeft het voorbeeld van haar team.

“We hebben een enorme flexibiliteit, maar ik hoorde ook dat mensen bij elkaar wilden komen”, dus nu gaat ze op woensdag naar het kantoor van Salesforce in Londen. Dit betekent dat als haar team wat één-op-één tijd met haar wil, ze ervoor kunnen kiezen om op woensdag naar kantoor te komen.

Bij Salesforce wereldwijd kwam 59% van de werkenden in mei minstens één keer per week op kantoor (het kantoor in Londen was bijzonder populair, het was het op één na drukst bezochte Salesforce-kantoor ter wereld, na het hoofdkantoor in San Francisco). Woensdag en donderdag waren de populairste dagen, gevolgd door dinsdag.

Hergebruik van kantoorruimtes

Natuurlijk betekent Salesforce's hybride visie op werk dat het kantoor (of wat de organisatie het 'fysieke hoofdkantoor' noemt) een belangrijke rol zal blijven spelen in de toekomst.

“Wij geloven dat mensen samen moeten komen”, zegt McKenna, alleen op een andere manier. Het idee is niet dat mensen terugkomen naar kantoor en dan de hele dag in virtuele vergaderingen zitten. “We hebben onszelf en onze leiders echt uitgedaagd om ons af te vragen: waarom zouden mensen terugkomen?”, en vervolgens het ontwerp van het kantoor te heroverwegen.

“Mensen willen terugkomen voor contact met collega’s”, McKenna is duidelijk dat je dat contact digitaal kunt doen, maar “je hebt ook de energie nodig van persoonlijke gesprekken”, zo zegt ze.

Dus in plaats van een x aantal stoelen, denkt het leiderschapsteam van Salesforce na over “de ruimte die nodig is om het team samen te brengen om samen te werken”. Salesforce is nog aan het experimenteren, en momenteel komen werkenden vooral naar kantoor wanneer er grote evenementen plaatsvinden, zoals Town Halls, All Hands, en teamactiviteiten.

Een andere manier waarop Salesforce nadenkt over de toekomst van verbinding is met zijn Trailblazer Ranch. Geïnspireerd door de bevindingen van de laatste werkendenenquête, realiseerde de techwerkgever zich dat “we de spontaniteit en het plezier dat voortkomt uit persoonlijk samenzijn moeten terugbrengen”, zoals CPO Brent Hyder schreef in een blogbericht in februari.

De Ranch, die McKenna “fenomenaal” noemt, is een ruimte gericht op het opbouwen van verbondenheid en bedrijfscultuur, maar functioneert ook als een manier om “samen te komen, om te delen, te vieren en elkaar te erkennen”.

Salesforce past de principes van de Ranch toe op al zijn kantoren. “We denken na over vestigingen over de hele wereld, zodat we dezelfde ruimtes kunnen creëren waar mensen met elkaar in contact kunnen komen”, aldus McKenna.

Een digitaal hoofdkantoor is belangrijker dan het fysieke hoofdkantoor

Hoewel het fysieke kantoor belangrijk is voor Salesforce, richt de techgigant zich ook echt op het creëren van een digitaal hoofdkantoor. Sterker nog, Salesforce wil dat het digitale hoofdkantoor “belangrijker wordt dan het fysieke hoofdkantoor”.

Het idee is dat door het creëren van een digital-first werkplek, wat natuurlijk niet hetzelfde is als nooit persoonlijk vergaderen, werkenden in staat worden gesteld om te werken op een manier die voor hen het beste is.

Voor Salesforce is het digitale hoofdkantoor opgebouwd via Slack. Men wil ermee benadrukken dat hun personeel kan werken waar ze het meest productief en succesvol zijn.

Slack heeft de productiviteit van Salesforce verder gestimuleerd - uit gegevens blijkt dat het aantal vergaderingen met 7 procent is gedaald, het aantal e-mails met 42 procent is afgenomen en dat er meer asynchrone gesprekken worden gevoerd met behulp van geïntegreerde apps zoals Huddle en Clips.

Het geven van prioriteit aan een digitaal hoofdkantoor sluit nauw aan bij de wens van Salesforce om een inclusieve en rechtvaardige werkomgeving te zijn en te voorkomen dat mensen die thuis werken worden overgeslagen voor promoties en salarisverhogingen omdat ze 'uit het oog, uit het hart' zijn.

McKenna vertelt dat haar team een maand geleden een evenement heeft gehouden. “De helft van de mensen kon fysiek komen, dus aan elke tafel zaten twee mensen die er fysiek waren en twee mensen die op afstand zaten, en ze waren er helemaal bij betrokken”, zegt ze.

Als gevolg hiervan adviseert McKenna andere organisaties en HR-teams om echt aan de slag te gaan met het opzetten van een digitaal hoofdkantoor. Ze roept haar collega's buiten Salesforce op om uit te zoeken welke systemen en technologie nodig zijn voor een succesvolle digital-first benadering van werk te onderbouwen.

Voor Salesforce is dat misschien Slack, maar andere technologische tools werken misschien beter voor verschillende soorten en maten organisaties.

De krappe arbeidsmarkt

Hoewel Salesforce's houding ten opzichte van flexibel werken het bedrijf ongetwijfeld zal helpen gedijen op de huidige arbeidsmarkt, heeft McKenna het ook over de rol die de waarden en de missie van het bedrijf spelen. “We zijn niet immuun geweest voor de uitloop van talent, maar onze retentiecijfers zijn echt goed in vergelijking met onze collega's”, zegt McKenna.

Gezien het feit dat mensen een groot deel van hun leven op het werk doorbrengen, willen mensen weten dat ze ergens werken waar ze een doel hebben, en dat dit doel overeenkomt met hun eigen waarden.

McKenna gelooft dat Salesforce hierin voorziet; ze merkt op dat het bedrijf “heel goed werk heeft geleverd door super gefocust te zijn op waarden” - de vijf kernwaarden zijn vertrouwen, klantsucces, innovatie, gelijkheid en duurzaamheid.

“Naarmate we groter zijn geworden, zijn we heel bewust bezig geweest met het idee van cultuur op de eerste plaats, beleid op de tweede”, aldus McKenna. Zakendoen gaat niet alleen om de transactie, maar ook om de brede impact op onze gemeenschappen en de samenleving als geheel, vindt ze. “Je hoort onze CEO Marc Benioff altijd zeggen dat kernwaarden de echt waarde bepalen in het zakenleven.”

Deel dit artikel
Dit artikel is 501 keer gelezen.

Reacties

 Laat een een reactie op dit artikel achter