Nieuws


1 september 2022

De HCM Technology Hype Cycle 2022 van Gartner: wat valt er op?


Ieder jaar brengt Gartner de ontwikkeling in kaart van innovaties binnen #HRTech. De Gartner Hype Cycle geeft een indicatie van de marktfase waarin deze technologie zich bevindt. Elke Hype Cycle onderscheidt daarbij zes fasen van ontwikkeling, die elke technologische innovatie doorloopt. Dit is wat er opvalt in de Hype Cycle 2022 voor HCM-Technologie.

Categorie: Gartner, HRTech selecteren, HRTech implementeren
Geschreven door: HRTech Redactie

edward-howell-VlTJdP8ZY1c-unsplash

Volgens Gartner-analyst John Kostoulas op LinkedIn ligt de focus in 2022 op vaardigheden (skills) afstemmen met talent, op Employee Experience en op mensgericht werkontwerp. Deze ontwikkelingen vereisen meer investeringen in #HRTech, zo zegt hij. De technologieën in de Hype Cycle 2022 spelen in op deze trends.

 

Portfoliobeheer

Een andere belangrijke ontwikkeling is volgens Kostoulas de behoefte van HR-technologieleiders om hun portfolio’s op een andere manier te beheren. Dit zijn daarbij hun wensen:

  • Het beheren van een techportfolio met toegenomen complexiteit zonder afbreuk te doen aan de Employee Experience
  • Het evalueren van de HCM-suite op zowel huidige als verwachte toekomstige mogelijkheden
  • Op een agile manier implementeren door middel van gerichte experimenten, dus door ‘trial & error’

Hoe zien we deze trends terug in de Hype Cycle 2022 voor HCM-Technologie? Welke innovaties zijn beloftevol, en hoe volwassen zijn ze?
 
Afbeeldinghr1

Meest volwassen #HRTech-innovaties in 2022

Line Manager Comp(ensation) Allocation Tools, Candidate Relationship Management en Onboarding koersten ook in 2021 al af op het ‘Plateau of productivity’, net als Video Recruiting en Talent Analytics. Al deze technologieën bevonden zich ook toen al op de Slope of enlightenment. Dat wil zeggen dat bij deze technologie de grootste obstakels overwonnen zijn. Dankzij de ervaringen van voorlopers wordt langzamerhand duidelijk wat de opbrengsten en randvoorwaarden zijn voor succesvolle toepassing en een volwassen, productieve status.
 
hype-cycle-for-human-capital-management-2021
 
Deze vijf innovaties zetten hun groei en ontwikkeling door in 2022. De verwachting is dat ze binnen minder dan 2 jaar ingang vinden bij de meeste organisaties. De ontwikkeling van onboarding-technology lijkt daarbij net wat sneller te gaan. In 2022 haalde het Candidate Relationship Management in. Deze versnelling zien we in Nederland zeker ook, met #HRTech voorlopers in de Onboarding wereld als Appical en Talmundo die ondertussen wereldwijd in gebruik zijn.

Mainstream binnen 2 tot 5 jaar

Achter deze ontwikkelingen sluiten Integrated HR Service Management, Digital HR Document Management en Workforce Planning aan als technologieën die naar verwachting binnen 2 tot 5 jaar gemeengoed zullen worden. In 2021 zaten deze ontwikkelingen nog in een diep dal - de Trough of disillusionment. Deze fase kenmerkt zich door problemen, hoge kosten en lage rendementen. Een jaar later is Integrated HR Service Management, met als bekende boegbeeld SerivceNow, gepromoveerd naar de Slope of enlightment. Digital HR Document Management en Workforce Planning hebben daarentegen hun dieptepunt nog niet bereikt. Waarschijnlijk is het GDPR-proof maken van de document management tools nog niet zo eenvoudig.

Ook van de volgende tien ontwikkelingen -hoewel voorlopig nog bezig aan een afdeling op de curve - verwacht Gartner dat ze binnen 2 tot 5 jaar ‘mainstream’ zijn:
·       Machine learning in HCM (voor personaliseren van vooral learning aanbod)
·       Employee Well-Being
·       Next-Gen WFM (WorkForce Management)
·       Continuous Employee Performance Management (ipv de achterhaalde HR cyclus)
·       Unified Multicountry Payroll
·       Digital Adoption Platforms (tools die realtime training geven ipv een dike handleiding)
·       Virtual Assistents in Recruiting
·       AI in Talent Acquisition
·       Employee Productivity Monitoring
·       HR Virtual Assistants (zoals altijd loopt VA’s in recruitment voor op HR)

Nudgetech nieuwkomer in 2022

Nieuw in de fase Innovation Trigger van de Hype Cycle 2022 is ‘Workforce Nudgetech’. Volgens Kostoulas is Workforce nudgetechnologie een vorm van op AI-gebaseerde keuzearchitectuur. De technologie is bedoeld om gedrag uit te lokken dat gerichte positieve resultaten versnelt op individueel, team- en/of organisatieniveau. “Nudgetech incorporeert gedragseconomische principes, gehyperpersonaliseerd door AI”. Technologie in deze fase is nog ‘embryonaal’. Deze innovaties kunnen op termijn baanbrekend zijn, maar zijn nog niet commercieel levensvatbaar. Als ze al tot ontwikkeling komen, duurt het naar verwachting langer dan 10 jaar voor ze hun weg vinden naar de markt. Wij schreven in 2019 al dit artikel over Nudges in #HRTech.
 


Hoe lees je de Gartner Hype Cycles?

De Hype Cycle brengt de ontwikkeling van een nieuwe technologie in kaart. Van belofte tot geaccepteerd product. Het geeft de relatieve volwassenheid van een technologie aan en het potentieel daarvan in de toekomst. Daarmee helpt de Hype Cycle beslissen wat het juiste moment is om een technologie toe te passen.

De zes fases

Elke Hype Cycle onderscheidt zes fasen van ontwikkeling die elke technologie doormaakt.
 
Innovation trigger
Demonstraties en experimenten wekken belangstelling van de media voor een potentieel baanbrekende technologische innovatie. De technologie is nog niet productief inzetbaar of commercieel levensvatbaar.

Peak of inflated expectations
Publiciteit over eerste succesverhalen maakt een golf van enthousiasme los. Deze verwachtingen overstijgen de daadwerkelijke mogelijkheden. Beter bekend als een hype.

Trough of disillusionment
Enthousiasme maakt plaats voor teleurstelling door problemen, hoge kosten en lage rendementen. De verwachting zakt naar een dieptepunt. Juist deze periode biedt kansen voor nieuwe toepassingen die voortbouwen op ervaringen en kennis van voorlopers.

Slope of enlightenment
De eerste obstakels worden overwonnen, opbrengsten worden duidelijk, evenals randvoorwaarden voor succesvolle toepassing. Met de inzichten van voorlopers groeit het begrip over waar en hoe de technologie effectief kan worden ingezet.

Plateau of productivity
Nu de daadwerkelijke opbrengsten in de praktijk worden bewezen, durven steeds meer organisaties de technologie in te zetten. Er volgt een periode van snelle groei, die weer afneemt naarmate meer mensen zijn ingestapt.

Swamp of diminishing returns
Verouderde technologie kan nieuwe initiatieven frustreren, vertragen of zelfs tegenhouden. Naast tijdige adoptie van nieuwe technologie moet daarom ook verouderde technologie op tijd worden vervangen.


Gartner maakt al vanaf 1995 jaarlijks Hype Cycles voor 5000 trends op 95 gebieden.

Bron: Kennisnet


 

Deel dit artikel
Dit artikel is 111 keer gelezen.

Reacties

 Laat een een reactie op dit artikel achter