Nieuws


1 maart 2022

De tech investeringen van Nike om leidend te zijn in HR


De beste, dat moet je als multinational in ieder aspect zijn. Dat is de filosofie van Nike en dat dragen ze op alle mogelijke manieren uit. Tenminste, dat zegt de chief human resources officer (CHRO) in een interview waarbij ze een inkijkje geeft in investeringen in HRTech bij de organisatie.

Categorie: Cultuur, Corona
Geschreven door: HRTech Redactie

Investeringen Nike in HRtech

Wees wat je wilt uitstralen met je organisatie. Wees je merk. Of om het op Nike te betrekken: just do it. In een interview met HRExecutive vertelt Monique Matheson, vicepresident en chief human resources officer (CHRO) van Nike over de HR-strategie van de organisatie. Kort samengevat: ook op dit gebied streeft Nike ernaar bij de mondiale top te horen.

Eén van de beste HR teams van de VS

Met wereldwijd 78.000 werkenden voor de fabrikant van sportkleding, is HR topsport voor Matheson. Het verbeteren van de werkervaring van werkenden, de terugkeer naar kantoor, eventuele ontslagrondes en het aannemen van nieuw talent staat voorop. Momenteel doet Nike het goed wat betreft HR: HRExecutive beoordeelde de HR-afdeling van de organisatie tot één van de beste van de wereld, na Target en Apple, op een ranglijst waarbij wordt gekeken naar managementkwaliteit, product-/dienstkwaliteit, innovatie en people management.

Of het nu gaat om het uitrollen van grote en kleine HR-technologieoplossingen, het aansturen van digitale activiteiten, het creëren van carrièrepaden of het uitstippelen van een strategie om werkenden terug te laten keren naar kantoor: het draait bij Nike om de hele organisatie, aldus Matheson.

Van Workday tot Qualtrics: grote en kleine investeringen in HRTech

Met de investeringen werd enkele jaren geleden begonnen, toen externe adviseurs werden aangesteld om te helpen een blik te werpen op de HR. Vervolgens werd een business case en een roadmap opgesteld voor de huidige investeringen in HR-technologie. In de praktijk betekent dit dat Nike bezig is met de uitrol van grootschalige, cloud-gebaseerde platforms van Workday samen met kleinere HR-tools, waaronder Ten Thousand Coffees voor loopbaanontwikkeling, Textio voor onbevooroordeelde werving en Miro voor visuele samenwerking.

De uitrol van Workday begon begin 2021 en de organisatie is nog steeds van plan om workforce planning, core HR, recruiting, basic arbeidsvoorwaarden, onboarding, payroll en rapportage in te voeren. Aanvullende modules zullen later worden toegevoegd.

Nike heeft ook Qualtrics geïmplementeerd om inzichten te verzamelen uit zijn wereldwijde personeelsbestand. “We luisteren naar onze werkenden en zetten die inzichten om in een strategie,” zegt Matheson. “Laat de technologie doen wat de technologie kan doen en laat mensen de dingen doen die alleen mensen kunnen doen.”

Nieuwe richtingen voor HR

De uittocht van werkenden die flexibele(re) werkomstandigheden zoeken, vereisten rondom vaccinaties, terugkeer naar kantoor: volgens Matheson is Nike door de pandemie gedwongen nieuwe richtingen in te slaan.

Hoewel Matheson zegt dat Nike geen enorme uittocht van talent heeft gezien, richt het bedrijf zich veel meer op het trainen van werkenden en het stimuleren van leiderschap om mensen te behouden. Zodoende is de organisatie overgestapt op een digitaal platform voor de ontwikkeling van vaardigheden in een poging om trendgegevens bij te houden over zaken als werknemersbetrokkenheid, algeheel loopbaanverloop en “hotspots” van ontevredenheid onder werkenden.

Het digitale platform maakt leren ook toegankelijker. “Het model van klassikale training of twee of drie dagen weg zijn van je werk om te leren wordt echt op de proef gesteld”, zegt Matheson. Met het platform wordt een “samengesteld, persoonlijk leerpad” gecreëerd, voor vaardigheden en capaciteiten die nodig zijn voor bepaalde functies binnen de organisatie.

Cultuur versterkt door HR

In het algemeen is Nike's unieke rol in de wereld van sport, fitness en vrije tijd ook een leidraad voor het bedrijf en voor Matheson en haar HR-team. Afgelopen augustus kreeg elke werkende bijvoorbeeld een week vrij om uit te rusten en zich op te laden. Want, zo benadrukt Matheson in het interview, Nike is een sportbedrijf. “De aspecten van sport die universeel zijn - het idee van een team, kameraadschap, competitief zijn en plezier hebben - dat is echt de Nike-cultuur”, zegt Matheson. “We moeten opnieuw definiëren hoe dat eruitziet, maar we mogen dat kenmerkende deel van onze cultuur niet verliezen.”

 

Deel dit artikel
Dit artikel is 1357 keer gelezen.

Reacties

 Laat een een reactie op dit artikel achter