De explosieve groei in coaching: niet alleen meer bij problemen
Welzijn van zowel managers als werkenden staat steeds hoger op de agenda nu we onze manier van werken aanpassen. Mede dankzij die nieuwe prioriteiten is er sprake van een explosieve groei aan coaching. Dit instrument wordt niet alleen meer ingezet bij minder functionerende of dolende werknemers. En HRTech springt er bovenop in, zo bemerkt Josh Bersin.
Welzijn verbeteren
Door de veranderende wereld van werk maken bepaalde sectoren een explosieve groei door. Sommige sectoren doen dat ook nog eens dankzij HRTech die het beste van meerdere werelden combineert. Dat schrijft HR-goeroe Josh Bersin op zijn blog. Met name de coaching sector profiteert van de toegenomen focus op talentontwikkeling, skills en vooral het welzijn van werkenden.
Laten we een aantal voorbeelden van techbedrijven erbij pakken. BetterUp, met een waardering van ruim 4,5 miljard euro. Groeiende bedrijven als SpringHealth (therapeutische coaching), CoachHub en Torch doen het ook geweldig.
In onze eigen #HRTech Arena vind je meer lokale partijen als Coachview, SparkUs, MoovOne en Inuka Coaching.
Vroeger alleen voor de happy few
Welzijnsprogramma's, coaching, ontwikkeling, en leiderschapscoaching zijn allemaal met elkaar verbonden, schrijft Bersin. Hij neemt het bedrijf Chevron als voorbeeld. Vóór het gebruik van coaching kregen managers sporadische leiderschapsontwikkelingstraining en velen van hen hadden moeite om te leren leidinggeven. Externe krachten en werkenden probeerden op eigen kracht "met stress om te leren gaan". De strategie voor welzijn was vooral gericht op directieleden, en de trainingen werden puur gezien als tijdelijke programma's en aan de hand van het gebruik werden resultaten gemeten.
Coaching goed voor ieders ontwikkeling
Vervolgens werd BetterUp in de arm genomen, een tool die ontwikkeling, coaching, beoordeling en carrièregroei integreert en samenbrengt. Meerdere departementen betaalden samen de aankoop van de tool, meerdere departementen halen voordeel uit de resultaten. En resultaten zijn er: Sinds de start van het programma in juli van 2020 hebben meer dan 1.200 Chevron leiders gepersonaliseerde ontwikkelingstraining. 94% van deze leiders sprak met Bersin over het traject en gaf aan dat “coaching hen effectiever maakte in hun werk”.
Bij Chevron ging men vervolgens verder in het coaching programma. Via een nieuw programma, Coaching Circles genaamd, konden Chevron-leiders samenkomen in kleine groepen om te discussiëren en te leren via door experts gefaciliteerde discussies. Dat deden ze met collega’s van over de hele wereld! Deze programma's hebben nu meer dan 3.000 Chevron-leiders in 15 talen kunnen helpen.
Meer dialoog tussen managers en werkenden
Deze programma’s pakten niet alleen positief uit voor de leiders zelf: bij Chevron was er na deze programma’s sprake van een meer erkenning voor werknemers, meer oplossingsgericht werken en een betere strategische planning. Dankzij de coaching programma's zijn er daarnaast stappen gezet op het gebied van performance management, iets wat Chevron goed kan gebruiken nu de hele energie-industrie grote veranderingen doormaakt.
De casestudie van Chevron toont volgens Bersin aan hoe welzijn op werk in de loop der jaren is veranderd. Van gezondheids- en woonfaciliteiten voor werkenden tijdens de industriële revolutie, tot een “gezonde ervaring” voor werkenden vandaag de dag. HR-tools spelen hierop in en brengen betrokkenheid, ontwikkeling, job design en coaching samen in één geïntegreerde visie. Het resultaat is coaching op basis van AI, en een groot aantal digitale gezondheidsprogramma's. Het is een nieuwe focus op “de hele persoon”.
Waardering voor iedereen
Als er één ding is dat we van de pandemie hebben geleerd, dan is het wel over de "onblusbare kracht van de menselijke geest". Als we mensen de juiste steun en een veilige omgeving bieden, doen ze fantastische dingen voor de organisatie. Beschouw al je HR-programma's als investeringen in de "hele persoon" op het werk. Het zal zich vele malen terugbetalen.