Nieuws


20 september 2021

Learning in the FLOW of work


Deze zin zouden we zelf verzonnen kunnen hebben: Learning in the FLOW of work (leren in de FLOW van het werken). Het is een concept dat in 2018 voor het eerst werd geïntroduceerd door Josh Bersin, corporate HR- en leeranalist. Vandaag de dag is dit nog steeds relevant voor elke organisatie die leren en ontwikkelen als één van zijn hoogste prioriteiten heeft.

Categorie: Learning & Development
Geschreven door: Flowsparks

Wat betekent learning in the FLOW of work?

learning-in-the-flow-of-workOok al zouden we willen dat we deze term hadden bedacht, FLOWSPARKS sluit perfect aan bij het doel ervan! Learning in the FLOW of work betekent gemakkelijk toegang hebben tot korte, boeiende stukjes informatie tijdens het werk. Het is bewezen dat deze manier van leren de productiviteit en de prestaties van werknemers verhogen.

Hier zijn de 3 belangrijkste takeaways om learning in the FLOW of work tot een succes te maken.

1. Integreer leren in de workflow

Als er een leerbehoefte is, wil je daar zo snel mogelijk op inspelen. Dit betekent dat je ervoor moet zorgen dat de module gemakkelijk beschikbaar EN toegankelijk is met slechts een paar muisklikken. Dit betekent dat je een doolhof van cursussen en modules in het LMS moet vermijden. Je kunt leren tijdens het werk faciliteren met een single sign on oplossing, een goed overzicht van alle modules, het gebruik van QR-codes op de werkplek of het creëren van snelkoppelingen.

De leerinhoud moet organisatie specifieke onderwerpen behandelen. Dit betekent dat gebruikers nieuwe informatie kunnen opdoen terwijl ze hun dagelijkse taken uitvoeren.

Last but not least: waar zou leren zijn zonder registratie van bezoeken, voltooiingen, resultaten en een gebruikersgeschiedenis? Precies, nergens! Door alle leeractiviteiten te integreren in je bestaande leerecosysteem is de hele administratie compleet en up to date.

2. Zoom in en uit: maak gebruik van de kracht van macro- en microlearning

Macro- en microlearning zijn als zout en peper. Je kunt het één gebruiken zonder het ander, maar het resultaat is beter als je beiden toevoegt. Door macro- en microlearning te combineren kun je inspelen op het brede scala aan leerbehoeften binnen je organisatie.

Met microlearning bied je kleine stukjes informatie aan. Dit helpt de persoon vooruit wanneer hij vastloopt in dagelijkse taken zoals het werken met een machine of het volgen van een specifieke procedure. Daarom komt microlearning in veel verschillende vormen zoals een PDF met info, een link naar een video of een korte interactieve e-Learning activiteit.

Focus echter niet alleen op microlearning. Zoom uit en kijk naar het grotere plaatje van de leerbehoeften in je organisatie. Met macrolearning komt meer toegewijde aandacht en didactiek. Dit leerprincipe heeft een begin, een midden en een einde. Het wordt gebruikt om nieuwe concepten te introduceren, kennis te versterken of verandering te begeleiden, zodat deelnemers klaar zijn om complexe taken aan te pakken na het voltooien van een leerprogramma.

Pro tip: je kunt meerdere microlearnings combineren in één macrolearning programma.

3. Optimaliseer voor mobiele apparaten

Wanneer je modules aan deelnemers presenteert, moet je ervoor zorgen dat deze toegankelijk zijn op mobiele apparaten. Zeker in deze tijd omdat de meeste medewerkers toegang hebben tot een (persoonlijke) smartphone of tablet. Controleer het leermateriaal altijd op meerdere apparaten. Is de tekst gemakkelijk te lezen op een kleiner scherm? Is alles zichtbaar? Werken de interactieve elementen, zoals knoppen en links? Als je tijd wil besparen en je geen zorgen wil maken over deze technische zaken, kies dan een e-Learning auteurstool die responsive design ondersteunt. Zo eenvoudig kan het zijn!

Het gaat niet alleen om het beschikbaar maken van lesmateriaal tijdens werktijd

Als mensen het hebben over learning in the FLOW of work, lijkt de focus te liggen op het beschikbaar stellen van leermateriaal. Hoewel dit zinvol is, mag je niet vergeten dat de kwaliteit van dit leermateriaal belangrijker is dan de kwantiteit. Kies sterk leermateriaal dat is gemaakt met de juiste leerdoelen voor ogen.

Voorbeeld: Stel je voor dat je uren en uren hebt besteed aan het creëren van verschillende modules. Je hebt alle informatie verzameld en met inhoudsdeskundigen besproken, tijdens de ontwikkeling gaat alles geweldig, maar na de release: BOEM! De feedback van gebruikers stroomt binnen. Of, nog erger, mensen maken de leeractiviteit niet af en je leerprogramma heeft niet het gewenste effect.

Voorkom deze situatie door werknemers, bedrijfsbreed, vanaf het begin te betrekken bij het creëren van e-Learning content. Of nog beter: laat ze zelf e-Learning ontwikkelen. Het bespaart tijd, de content zal nauwkeuriger zijn en mensen zijn meer betrokken. Een win-win situatie!

Dit artikel verscheen eerder op FLOWSPARKS.com.

Deel dit artikel
Dit artikel is 441 keer gelezen.

Reacties

 Laat een een reactie op dit artikel achter