Nieuws


12 januari 2021

Drie niet technische tips voor het implementeren van HRTech


We hebben er bij #HRTech Review regelmatig over geschreven: het gaat bij die HRTech wel over de voordelen voor het bedrijf en de werkenden zelf, maar zonder goede implementatie haal je die voordelen nooit. Hoe ga je immers profiteren van die technologie als niemand goed weet hoe het te gebruiken? In dit artikel geven we drie tips hoe dat veranderproces het best gaat.

Categorie: HRTech implementeren
Geschreven door: HRTech Redactie

KPIEen HRTech implementatie moet op tijd beginnen en vanaf het begin waarde opleveren. Dat schrijft Alexandra P. Back, oplossingsadviseur bij Sympa HR, in een artikel op toolbox.com. In het artikel geeft ze drie tips over hoe je nieuwe HRTech met succes implementeert. Want, zoals ze schrijft, het succesvol inpassen van deze technologie is meer dan sterk leiderschap, open communicatie en operationele effectiviteit. Ze schrijft dat er drie cruciale punten zijn.

1. Zorg voor de juiste verwachtingen

Het inpassen van HRTech begint eigenlijk al op het moment dat het bedrijf dat de technologie aankoopt en het verkopende bedrijf de eerste contacten leggen. Vanaf het eerste moment moet duidelijk zijn wat voor technologie er wordt aangekocht, wat ervan verwacht kan worden en hoe deze technologie het best geïmplementeerd kan worden.

Een bedrijf dat HRTech verkoopt is vaak betrokken bij de implementatie ervan, dus het is juist belangrijk dat mogelijke problemen zo vroeg mogelijk worden besproken. Volgens Alexandra gaat het bij bedrijven vaak mis als ze met de implementatie van nieuwe technologie gelijk alles proberen te veranderen, in plaats van zich te richten op de kernproblemen waarvoor de tech is aangekocht. Voorafgaand aan de implementatie is de planning belangrijk, tijdens de implementatie is feedback een sleutelwoord.

2. Focussen op de juiste KPI's

We noemden het hierboven al even: kernproblemen aanpakken is waar het om gaat bij de implementatie van nieuwe technologie. Kijk dus eerst naar wat het eerst opgelost moet worden, naar de grootste pijnpunten. Zorg dat de basis werkt, om vandaaruit uit te bouwen.

Om het succes van die implementatie te meten is het belangrijk om de juiste KPI’s te formuleren. Kijk waar je wilt dat het bedrijf, je afdeling en de branche zich over vijf jaar bevindt. Op basis van data die ieder bedrijf hebt kan je vervolgens een masterdataset aanleggen, om mee te groeien en toekomstige implementatieprocessen mee te verbeteren.

Een extra kant van deze KPI’s is dat je daarmee aan het bestuur van een bedrijf kan laten zien wat voor effect nieuwe technologie op de resultaten van een bedrijf heeft. Je kunt aantonen dat er sprake is van lange termijn-groei. Meten is weten, en dat geldt zeker voor HRTech.

3. Zorg ervoor dat alles wat je doet een doel heeft

Het implementeren van nieuwe HRTech betekent verandering. Om verandering te laten werken moet je een doel hebben, schrijft Alexandra. Door het opstellen van KPI’s, zoals we bij de vorige stap hebben kunnen lezen, weten mensen binnen het bedrijf waar ze naartoe werken en hoe ze de technologie kunnen inzetten om deze doelen te bereiken.

Bij het najagen van deze doelen is het belangrijk jezelf kritische vragen te stellen. Gaat het project goed? Gaat de organisatie de goede kant op? Moeten we dingen veranderingen? Waar ligt het aan dat dingen niet werken? Door elke stap die je zet rechtstreeks naar die opgestelde doelen te laten wijzen, kan je meetbare resultaten halen die het succes van HRTech onderstrepen.

Deel dit artikel
Dit artikel is 79 keer gelezen.

Reacties

 Laat een een reactie op dit artikel achter