Nieuws


13 november 2020

Een nieuwe definitie van talent: from headcount to skill count


Als je kijkt naar de werkzaamheden van HR Managers, dan is het vinden van talent voor het bedrijf altijd een belangrijk onderdeel van het takenpakket geweest. Maar is een wijd begrip als “talent” anno 2020 nog wel hetzelfde als in pakweg 1980? Een artikel in het Future of Work-Report toont aan hoe een nieuwe benadering van de term “talent” deuren opent voor HR.

Categorie: HR Analytics, Talent Journey, Talent Marketplace
Geschreven door: HRTech Redactie

Een-nieuwe-definitie-van-talent-from-headcount-to-skill-count

From Headcount to Skill Count - The Future of Work Report 2020 is de titel van een nieuw rapport door Talent Alpha dat licht werpt op nieuwe ontwikkelingen rondom alles wat met werk te maken heeft. Ontwikkelingen die vanzelfsprekend verbonden zijn met HR. Het hoofdstuk “Defining & Measuring Talent” toont aan dat talent in het huidige tijdperk een nieuwe definitie behoeft.

De nieuwe definitie van talent

De definities van het begrip talent verschillen. Van “de capaciteit van een toegewijde professional die superieure resultaten behaalt in een bepaalde omgeving en organisatie” tot de definitie die Talent Alpha presenteert: “de unieke basis voor het vermogen van een individu om te leren, presteren en zich te ontwikkelen.”
Volgens het rapport moeten we talent beschouwen als het hebben van een unieke en veranderende reeks vaardigheden die je kunt toepassen in een specifieke of relevante context. Op die manier zouden we beter moeten kunnen begrijpen waarom sommige mensen het beter doen en anderen ondermaats presteren of problemen hebben bij bijvoorbeeld een bepaald project of in een team. Het is niet dat ze niet bekwaam zijn en skills missen, het is meer dat hun specifieke vaardigheden buiten de relevante context vallen.

Alle HRTech aanbieders op een rij
Ben jij op zoek naar passenden en innovatieve #HRTech oplossingen? Gebruik dan onze HRTech Arena. Hierin vind je alle aanbieders per domein.

Objectief meten en matchen van skills

Die koppeling tussen skills en context is waar HRTech komt kijken. Zoals het rapport schrijft: “de juiste afstemming van vaardigheden op de context waarin deze worden toegepast is de sleutel tot het verhogen van productiviteit en tevredenheid. Als de vaardigheden van een individu slecht gedefinieerd en subjectief gemeten zijn, bestaat het risico dat de vaardigheid niet overeenkomt met de context en juist een daling van de productiviteit en tevredenheid oplevert. Door mensen te helpen hun vaardigheden te ontdekken en hen vervolgens te ondersteunen om ze tot een talent te smeden, het in de juiste context toe te kunnen passen, verhoogt het betrokkenheid en prestaties.” Andersom zegt Talent Alpha: “Talent is niet:

  • Zeldzaam
  • Altijd aangeboren
  • Per se technisch”

Talent Analytics is hierbij een vorm van predictive HR Analytics

In het licht van deze nieuwe kijk op het begrip talent schrijft Talent Alpha dat er een dynamische benadering van vaardigheden nodig is, want de dagen van een baan voor het leven zijn voorbij. Dat was al zo, maar mede door de corona crisis zijn bedrijven, net als bij vorige crises, weer gedwongen te reorganiseren. Organisaties moeten daarom leren hoe ze werknemers kunnen matchen met nieuwe rollen en activiteiten. Flexibiliteit is nodig om te kunnen inspelen op onvoorspelbare tijden en een voortdurend veranderende omgeving. De hamvraag: hoe vind en train je dergelijke vaardigheden en talenten?

Het antwoord hierop is even simpel als uitdagend: via data. In het derde niveau van HR Analytics, het ‘predictive’ of voorspellende niveau, kan Talent Analytics helpen de skills voor de nabije toekomst te voorspellen. Als een organisatie niet over mensen of de vaardigheden beschikt die ze straks nodig hebben, zullen ze deze dan intern ontwikkelen, via reskilling, of overwegen om tijdelijk personeel aan te nemen? Bij dit soort besluitvorming kan Talent Analytics een cruciale rol spelen.

De sleutel ligt bij wat Talent Alpha data gestuurd personeelsbeheer noemt. Door informatie over skills te verzamelen, in kaart te brengen en te indexeren (waarvan een groot deel al binnen de organisatie bestaat), kunnen organisaties waardevolle inzichten en informatie over de skills van hun personeel krijgen. Men kan zien waar een bedrijf tekort komt, welke vaardigheden nodig zijn en door met deze data individuele vaardigheidsprofielen van werkenden op te stellen kunnen organisaties een op maat gemaakte basis creëren voor bijscholing, omscholing en personeelsplanning.

Download hier het hele rapport van Talent Alpha.

Deel dit artikel
Dit artikel is 1010 keer gelezen.

Reacties

 Laat een een reactie op dit artikel achter