Nieuws


11 juni 2019

HRTech Taal deel 5: Robotisering in HR


In dit vijfde deel over terminologie in HRTech bespreken we verschillende vormen van robotisering en de impact ervan op HR. Dit zit vooral in 'de business' die HR ondersteunt, maar natuurlijk ook bij HR zelf.

Categorie: Kennisbank
Geschreven door: HRTech Redactie

Robotisering

Met robotisering wordt bedoeld dat taken die eerst door mensen werden uitgevoerd worden overgenomen door robots. Een robot is een fysiek apparaat, bijvoorbeeld een beweegbare 'arm', en dus meer dan alleen een computer.

Het is een bewezen feit dat robots een specifieke taak kwalitatief beter en goedkoper kunnen uitvoeren dan een mens. De robot kan als het nodig is ook 24 uur per dag, 7 dagen per week doorwerken, en iedere keer de handeling exact hetzelfde uitvoeren. De aanschaf van een robot is duur, maar het verdiend zichzelf in de loop van de tijd wel terug.

De impact van robots op de wereld van werk wordt door sommigen heel groot geacht, echter de geschiedenis laat zien dat dit best meevalt. De eerste industrie waar robots massaal gebruikt werden is de autoindustrie en daar zijn de eerste robots al gesignaleerd in de jaren 70. Vandaag de dag (juni 2019) zijn er bij de autofabriek van VDL Nedcar in Born weliswaar 1400 robots aan het werk, maar ook 6.000 mensen!

Een nuchtere instelling om robots gewoon te zien als gereedschap, net als een hamer of een boormachine helpt. Met een hamer kun je immers ook niet boren. Als een robot een andere taak moet gaan doen dan moet een mens hem anders programmeren en eerst uitgebreid testen voor hij aan het werk kan.

Voor HR ligt de impact van robotisering dus vooral bij het primaire productieproces van de organisatie. Als de productie meer in de diensten hoek ligt, zoals bij een bank, een verzekeraar of als het om de diensten van HR zelf gaat dan is de 'robot' meestal een computer. Zo wordt de term RPA, Robotic Process Automation, gebruikt voor het letterlijk overnemen van menselijke handelingen door een stuk software, niet door een echte robot.

1200x650_HRTech KennisbankBot vs Robot

Daar waar een robot een fysiek apparaat is, is de 'bot' ontstaan als meer de software matige variant. Een bot is een computerprogramma dat op een autonome manier (red. zonder tussenkomst van een mens), taken kan uitvoeren die normaal door mensen worden uitgevoerd. Bots automatiseren enerzijds het menselijk handelen, maar het kan ook gezien worden als het 'vermenselijken' van automatisering.

Bijvoorbeeld een chatbot is software die met je kan praten / 'chatten'. Dat blijft een computer en ‘zegt’ dus alleen dingen die je er eerst instopt, want anders krijg je ‘ik begrijp je niet’. Een chatbot kan met tekst overweg, zoals op steeds meer websites in klantenservice of bij recruitment. In HRTech land is Joboti een bekend voorbeeld. Daarnaast heb je de voicebot, die in feite hetzelfde werkt als een chatbot, maar dan met spraak, zoals Siri op Apple en Google Talk. 

RPA, Robotic Process Automation

RPA is software die als het ware fungeert als een virtuele medewerker bij het uitvoeren van vooral vaak voorkomende, eenvoudige routinematige taken. De robotsoftware kan inloggen op systemen, simuleert de keyboard- en muis-input en leest informatie van schermen. Software robots nemen daarmee eenvoudige routinematig werk HR-medewerkers uit handen. Denk aan de automatische registratie van een nieuwe medewerker in de personeelsadministratie, het aanmaken van een inlog voor de verschillende systemen en misschien wel het gerobotiseerd aanvragen en aanmaken van een medewerkerspas. De softwarerobot zet deze acties, veelal nog wel onder toezicht van een mens, automatisch in gang. HR-medewerkers krijgen op deze manier een virtuele assistent die het standaardwerk uitvoert, zodat zij zich kunnen richten op de complexere taken en contacten met de klant.

Zie voor een goed voorbeeld deze case bij Nationale Nederlanden

RPA oplossingen worden steeds slimmer. Een ontwikkeling is bijvoorbeeld Intelligent RPA, waarbij het lerend vermogen van de oplossingen toeneemt door toepassing van artificial intelligence technieken, zoals spraakherkenning en deep learning algoritmen.

Uit een studie van Capgemini Consulting lijkt dat 43% van de organisaties van plan is om RPA toe te gaan passen in het HR domein in de komende 3 tot 5 jaar, waar dit nu nog slechts 3% is.

Deel dit artikel
Dit artikel is 46 keer gelezen.

Reacties

 Laat een een reactie op dit artikel achter 

  Nieuwsarchief