Nieuws


21 mei 2019

HRTech Taal deel 4: Inzetten van 'mobiele apps' voor HRTech


In alle groepen gebruikers zie je het mobiele gebruik toenemen ten opzichte van laptops en desktops. Zeker in branches met werkers zonder eigen werkplek is het gebruik van mobiele apps heel hoog, ook de HRTech apps. Inmiddels zijn er al 4 smaken apps. En de HRTech aanbieders gebruiken lang niet allemaal de nieuwste technieken.

Categorie: Kennisbank, HRTech Taal
Geschreven door: HRTech Redactie

Onderdeel in de HRTech selectie

Een vast onderdeel in de meeste HRTech selectietrajecten is het aanbod aan mobiele oplossingen die beschikbaar zijn. In onze kennisbank vind je meer uitleg over de verschillende technische termen waar leveranciers waarschijnlijk over beginnen. Er zijn eigenlijk drie belangrijke elementen om hierbij rekening te houden:

  1. Minder functionaliteit
  2. HR is intern
  3. Het type app

Minder functionaliteit

Hoewel het sommigen nog steeds verbaasd kun je met een app niet "hetzelfde" als op een desktop. Zie je jezelf al uitgebreide rapportages maken op je mobiel? Natuurlijk niet. En dat geldt voor meer van de complexere functionaliteit. Apps worden vooral gemaakt voor eindgebruikers, niet voor HR, laat staan voor beheerders. En eindgebruikers willen een simpele Employee Experience. Dus een goede app is juist helemaal 'uitgekleed' en bevat alleen de hoognodige informatie om te solliciteren, verlof aan te vragen, een declaratie te maken, te communiceren met collega's etc.

HR is intern, geen openbare App Store meer voor maatwerk apps

De app stores groeien behoorlijk de pan uit en om daar meer sturing in te geven heeft Apple bepaald dat 'interne apps' voor medewerkers niet meer in de openbare App Store mogen komen. Dat geldt specifiek voor apps die 'maatwerk' of 'white label' voor jullie worden gemaakt, niet voor de standaard app van een HRTech aanbieder die alle klanten gebruiken, die zal wel in de App Store staan.

Je moet de maatwerk apps op een andere manier 'distribueren', bijvoorbeeld via een link in een mail of via een aparte, interne '[organisatie] app store' pagina. Hiervoor heeft Apple een 'Developer Enterprise Program' opgezet, waarbij jullie IT afdeling een nieuwe maatwerk app moet laten goedkeuren en een publicatielink maakt. Dit is op zich gewoon een actie in het project, maar wel een waarbij je de eigen IT club weer nodig hebt. En een actie nu alleen voor iOS, nog niet voor de Android/Play en Windows stores. Zie dit voorbeeld voor de situatie in de Play Store met de Onboarding app van Appical. Wel een begrijpelijke actie van Apple, maar daardoor wel ingewikkelder voor HR.

Type apps

Het type app

Je hebt deze termen misschien wel eens gehoord, een 'native app' en een 'hybride app', maar wat betekent dat nu eigenlijk. In onze kennisbank vind je de uitgebreide beschrijving met ook voor en nadelen per soort app. Dat is handig om te checken als je een selectietraject doet en de leverancier met een van deze types aan komt zetten.

  1. Een 'native app', is een volledig maatwerk stuk software, dat ook nog eens per 'operating system' (OS) gebouwd moet worden. Op je desktop heb je waarschijnlijk Windows al als OS, op telefoons zijn iOS van Apple en Android van Google de leidende partijen. Aangezien zij beiden ongeveer de helft van de markt hebben moet je dus minimaal twee 'native apps' hebben om alle medewerkers te kunnen bedienen. Het voordeel is dat een native app wel alle functionaliteit, zoals je camera en microfoon, van je smartphone kan gebruiken.
  2. Een 'web app', is 'gewoon' als een website die je bezoekt in een browser, maar dan op je mobiel. Dus vaak wel een lichte versie met minder functionaliteit, maar wel 'OS onafhankelijk. Belangrijk nadeel is dat deze web app niet de functionaliteit van je telefoon kan gebruiken, dus geen foto's kan maken en geen push berichten kan sturen.
  3. Een 'hybride app' is de combinatie van bovenstaande twee. Het was bedoeld om de voordelen van beide te benutten, maar lijkt meer een combinatie van de nadelen van beide te zijn geworden.
  4. De 'progressive web app' is de nieuwste generatie of eigenlijk een soort web app 2.0 en een betere combinatie van type 1 en 2. Het is OS onafhankelijk, hoeft niet in een app store gepubliceerd en kan wel alle functionaliteit van je smartphone gebruiken EN push berichten sturen.

Aangezien mobiel gebruik nog steeds toeneemt is het goed dat je hier nu iets meer  van af weet. Heb je nog vragen, laat een reactie achter hieronder.

Deel dit artikel
Dit artikel is 1103 keer gelezen.

Reacties

 Laat een een reactie op dit artikel achter