Nieuws


2 april 2019

From know it all, to learn it all


Bij Microsoft in Seattle was begin februari de jaarlijkse bijeenkomst over de ontwikkelingen in het hoger onderwijs, de Microsoft Campus Connections Summit. Voor dit vrij exclusieve samenkomen werden slechts 2 Nederlandse Universiteiten uitgenodigd. Een verslag door HRTech Review Expert Yvette Minderhoud van de VU Amsterdam over technologie die vandaag beschikbaar is om studenten op te leiden voor een baan die nog niet bestaat.

Categorie: Learning & Development
Geschreven door: Yvette Minderhoud

MS_1Continue leren

Microsoft heeft intern een verandering doorgemaakt, de growth mindset binnen Microsoft houdt in dat er gewerkt en ontwikkeld word vanuit de gedachte dat mensen onderdeel zijn van een team, waarin fouten maken mag en we elkaar helpen. Data wordt gebruikt om de ervaring te verbeteren. Waarom zou je lang in de rij staan voor koffie als er ook een tweede koffie corner open kan. Deze mindset past in onze tijd van krapte op de arbeidsmarkt, snelle technologische veranderingen en het feit dat mensen sneller moeten leren.

MS_2De verwachting is dat je in de toekomst zeker 15 beroepen uitoefent tot je met pensioen gaat, als je al met pensioen gaan. Robots zullen veel banen gaan overnemen in de komende jaren. Zeker 50 procent van de banen valt in dit risico gebied de komende 20 jaar. Dit houdt in dat wij onze mindset moeten veranderen naar continu leren.

De rol van techniek

De digitale transformatie is gaande. De ontwikkelingen zullen steeds sneller gaan door Artificial Intelligence(AI), Internet of things (IOT), mixed reality, blockchain en kwantumcomputers. De cloud is hierin een hulpmiddel, niet de bestemming, die de versnelling en wereldwijde toegankelijkheid vergroot.

Microsoft Office365, Teams en Azure zijn de sleutels om in het (hoger) onderwijs te helpen met leren. Denk bijvoorbeeld aan:

  • live streaming & ondertiteling & vertaling, je kunt overal je college volgen en mensen met gehoorproblemen hebben hier baat bij of iemand die overdag werkt;
  • aantekeningen van de docent zijn direct beschikbaar, je hoeft niet meer mee te schrijven;
  • vragen stel je direct via chat op bijvoorbeeld je telefoon, er ontstaat zo een andere interactie met elkaar;
  • de combinatie met al bestaande toepassingen zoals een assessment kun je de ontwikkeling van harde en zachte skills ondersteunen;
  • in combinatie met bots en AI ontvangt de student op maat advies over zijn leerstof.

MS_3De gedachte bij Microsoft is dat er marktplaatsen met partners ontstaan. Deze partners ontwikkelen met elkaar een onderwijs ecosysteem. Het is niet zozeer het doel om iets nieuws te ontwikkelen, maar om de bestaande toepassingen zo te gebruiken om het beter te maken. De student staat centraal in deze ontwikkeling. Twee universiteiten gaven inspirerende presentaties. Een voorbeeld hiervan is dat studenten het prettig vinden dat ze ondersteund worden met een bericht over wat ze moesten leren. Of docenten maken onderweg een foto van een constructie, delen deze en dat word de lesstof. Boeken worden vervangen door digitale documenten. Docenten zijn enthousiast door deze nieuwe manier van lesgeven.

Employee experience in a modern workplace

Naast het aanpassen van de manier van lesgeven kijken we ook naar de fysieke werkomgeving. Het gaat ook daar om de gebruikers ervaring. Gebruik de beschikbare data om de werkplek beter in te richten. Zorg voor veel ruimtes waar je kunt zitten en werken, zelfs buiten. Bij Microsoft wordt de boomhut veel gebruikt. Je zit buiten in de natuur met toegang tot het netwerk.

Andere simpele opties die goed werken zijn verschuifbare muren. Denk al vooruit als je nu een parkeerplaats bouwt dan kan het zo zijn dat deze in de toekomst voor andere doeleinden wordt gebruikt. Neem dit nu al mee in je ontwerp. Door in de werkplek een experience neer te zetten creëer je je eigen identiteit als instelling.

Van “AI versus Humanity”

MS_4AI zal steeds meer ingezet worden binnen het onderwijs en voor verschillende doelen. Enerzijds om meer werkzaamheden te automatiseren, maar vooral ook door meer te kunnen personaliseren en te innoveren. Tentamens maken en nakijken zijn voorbeelden van de automatisering. Om werkelijk tot innovatie te komen gebruik Microsoft vier verschillende volwassenheid niveaus;

  • Je start met een plan voor je data, hoe kom je aan je data om de verbeteringen door te voeren die je voor ogen hebt;
  • Als je dit niveau hebt bereikt ga je aan de slag met een plan voor digitalisering binnen je organisatie. Een voorbeeld hiervan is een online reader;
  • Waarna een fase volgt van optimalisatie van het inzetten van digitale middelen, waarbij je profiteert van een positieve impact op de cultuur. Een voorbeeld hiervan is een zaal die vrijkomt als de personen hem verlaten;
  • Het hoogste niveau is als het hele businessmodel o.b.v. AI draait. Er ontstaat in feite een nieuw bedrijf dat heel anders wordt aangestuurd. Een voorbeeld hiervan is dat een salesmanager vooraf weet welk product past bij de klant als hij belt. Zo bied je het juiste product op het juiste moment aan. Dit betekent dat je je strategie hierop gaat aanpassen.

Naar “AI + Humanity”

MS_5Onderzoek in Europa toont aan dat de meeste organisaties in niveau 1 en 2 zitten. Bedrijven zullen zich gaan ontwikkelen naar Data driven en Human centered. Zorg dat je richtlijnen en beleid opstelt maar ook aanpast na ervaringen over het gebruik van AI. Stel jezelf steeds de vraag, wie heeft er baat bij de data? Als we steeds de user in de gaten houden dan komen we tot een goede balans.

Deel dit artikel
Dit artikel is 990 keer gelezen.

Reacties

 Laat een een reactie op dit artikel achter