Nieuws


21 mei 2018

Recruitment robot onder de loep


Werving en selectie kan, vooral als het om grote aantallen sollicitanten gaat, een stuk efficiënter met slimme technologie. Zo kun je een sollicitatiegesprek ook voeren met Vera, een Russische robot.

Categorie: UNLEASH (voorheen HR Tech World) Recruitment flex Recruitment vast
Geschreven door: Mark Bassie

Ik ontmoette haar een paar weken terug. Tijdens UNLEASH, de Londense conferentie over HR-technologie, kwam ik haar voor het eerst tegen.

Vera is een robot, die het recruitmentproces deels overneemt van de mens en dat volgens haar bedenkers en makers niet alleen heel goed, maar ook nog eens heel snel kan.

RobotVeraGrote aantallen voor dezelfde functie werven veel werk?

En om het nog interessanter te maken: haar maker is een Russisch bedrijf dat inmiddels 41 personeelsleden telt en zich aan het oriënteren is op Europa en de VS. Het idee ontstond in 2016, toen het bedrijf de opdracht kreeg om voor een nieuwe fabriek in Rusland heel snel 100 magazijnmedewerkers te vinden. Met het toen aanwezige personeel pleegden ze 1.100 telefoontjes om de juiste kandidaten te vinden.

Al snel bleek dat die kandidaten allemaal min of meer dezelfde vragen hadden als ze werden gebeld. En de recruiters hadden eigenlijk ook steevast dezelfde vragen aan de kandidaten. Zou het niet mogelijk zijn, bedachten ze toen, om iets te bouwen dat snel contact met kandidaten kan leggen, aan hen de basisinformatie over de vacature kan geven en hun vragen kan beantwoorden? En zouden dan vervolgens niet ook de belangrijkste vragen aan elke kandidaat gesteld kunnen worden?

De robot moet wel eerst even de taal leren

Deze vragen legden de basis voor Vera, zoals de robot later is gedoopt. Programmeurs gingen al snel aan de slag, en ook de nodige AI (Artificiële intelligentie) werd toegevoegd, zodat Vera niet alleen de taal van de kandidaat begrijpt, maar ook diens emoties leert lezen. Ook moest ze leren hoe het Russisch wordt uitgesproken en gebruikt. Dat is gedaan door haar te voeden met tienduizenden woorden van tv-series en Wikipedia-pagina’s en van 100.000 vacature-omschrijvingen. De laatste tijd zijn er diverse andere talen toegevoegd, al spreekt Vera die nu nog niet goed genoeg. Ze kent nu 13 miljard woorden.

Online de eerste kwalificerende vragen afnemen

Vera kan inmiddels in het recruitmentproces online de eerste checks en kwalificerende vragen afnemen bij potentiële kandidaten. Vera kan kandidaten overigens ook zelf vinden door ze van 5 vacaturesites te plukken en contact met hen te zoeken via telefoon of e-mail. Vera kan 10.000 telefoongesprekken tegelijk houden, wat ook handig is in verschillende tijdzones. In deze mail of dit gesprek stelt ze voor om een video-interview te houden en wordt een afspraak hiervoor gemaakt.

Slaagt de kandidaat voor de eerste checks en kwalificerende vragen en is de kandidaat geïnteresseerd na de informatie die Vera heeft over de vacature, dan geeft Vera zijn of haar gegevens over aan de inhurende manager die verder ermee aan de slag gaat. Vera verzorgt nu nog vooral de eerste fase van het selectieproces: ze scheidt het kaf van het Russische koren.

Werkt de techniek voor iedereen?

Ook in Dubai is ze al actief. Op mijn vraag hoe kandidaten reageren als ze in een sollicitatie worden geconfronteerd met een robot, erkennen de makers  dat niet iedereen hiervan is gecharmeerd. Maar aan de andere kant zijn er ook (met name IT-)kandidaten die het geweldig vinden.

Het percentage kandidaten dat Vera doorstuurt naar de inhurende manager is even hoog als dat van een recruiter van vlees en bloed. Dus Vera doet het net zo goed. Ze werkt alleen veel sneller en goedkoper. Volgens de makers doet Vera in één dag het werk waar een menselijke recruiter 15 tot 20 dagen voor nodig heeft. 

Al meer dan een miljoen sollicitatiegesprekken gehouden

De klanten voor wie ze nu werkt, zijn ook niet de minste. Onder de 300 klanten bevinden zich namen als: PepsiCo, Coca-Cola , l’Oreal en Raiffeisenbank. Sinds haar geboorte heeft Vera bij die klanten al 1,2 miljoen (!) interviews gehouden.

Ik kan allerlei bedenkingen verzinnen waarom dit niet zou werken. ‘Het is niet voor elke vacature geschikt’, ‘niet geschikt in een krappe arbeidsmarkt (omdat kandidaten verleid moeten worden)’, ‘te veel misverstanden’, ‘te onpersoonlijk’, etc. En dat ze uit Rusland komt, maakt het in het huidige politiek klimaat ook vast niet makkelijker om er een wereldwijd succes van te maken.

Maar tegelijkertijd is Vera wel een interessant voorbeeld van hoe nieuwe technologie gebruikt kan worden en al wordt. Het is technologie die alleen maar beter wordt en die uiteindelijk -zo denk ik – de recruiter direct beconcurreert. Wellicht voorlopig nog niet de beste recruiters en nog niet bij alle vacatures, maar wel bij de 13-in-een-dozijn-recruiters en hun opdrachten, verwacht ik…

Klik hier voor een video over de makers en klanten van Vera. En voor wie zelf een sollicitatiegesprekje met Vera wil hebben, klik hier (alléén met Chrome).

Reacties

 Laat een reactie op dit artikel achter 

  Nieuwsarchief