Nieuws


23 augustus 2023

HR en AI-congres over wat elke HR professional van AI moet weten


Waarom zul je als HR professional steeds meer te maken gaan krijgen met Artificiële Intelligentie (AI)? Wat moet je daar echt van weten en waarom? Daarover organiseren Compagnon, Intelligence Group en Werf& het ‘HR & AI congres’ op 7 september.

Categorie: Talent Marketplace
Geschreven door: HRTech Redactie

Het ‘HR & AI congres’ op 7 september gaat over de breedte van de ontwikkelingen in AI in relatie tot het HR-Vakgebied. Sprekers Kevin Hoogland, Communicatie Strateeg bij Growstep en Inge Brattinga, Associate bij VRF Advocaten vertelden in de aanloop naar het congres in de nieuwsbrief HR Monitor waarom het voor een HR professional belangrijk is om op de hoogte te zijn van de ontwikkelingen op het gebied van AI.

Welke tips geven zij mee?

Kevin Hoogland: “In de huidige tijd, waar de arbeidsmarkt gekenmerkt wordt door toenemende krapte en een diverse samenstelling van maar liefst vijf generaties op de werkvloer, staat employer branding meer dan ooit centraal. Het belang van employer branding reikt verder dan alleen het aantrekken van talent; het speelt een cruciale rol bij het creëren van een inclusieve en diverse werkomgeving waarin iedere werknemer zich gewaardeerd en betrokken voelt.”

AI en employer branding

“Deze toenemende focus op employer branding legt echter ook aanzienlijke werkdruk op het P&O team, dat nu de uitdaging heeft om een doordachte employer branding-strategie te ontwikkelen en tegelijkertijd talent aan te trekken en te behouden in een competitieve en veeleisende arbeidsmarkt. Met het juiste gebruik van middelen en technologie, waaronder mogelijkheden van AI, kunnen organisaties hun P&O team ondersteunen bij het effectief omgaan met deze druk en het bouwen van een sterke cultuur van inclusie en diversiteit.”

AI kan in het kader van employer branding en het omgaan met de uitdagingen van de huidige arbeidsmarkt en diversiteit een rol spelen op de volgende gebieden:

  • Personalisatie: AI kan helpen bij het creëren van gepersonaliseerde employer brandingboodschappen en vacatures die aansluiten bij individuele kandidaten.
  • Candidate matching: AI kan worden gebruikt om kandidaten te matchen met functies op basis van vaardigheden, ervaring en culturele fit.
  • Chatbots voor interactie: AI-gedreven chatbots kunnen sollicitanten begeleiden en vragen beantwoorden om de kandidaat-ervaring te verbeteren.
  • Data-analyse en inzichten: AI kan gegevens analyseren om trends en patronen te ontdekken die van invloed zijn op de employer brandingstrategie.
  • Employee engagement en retentie: AI kan de betrokkenheid van werknemers meten en helpen bij het identificeren van problemen op de werkvloer.
  • Programmatic job advertising: AI kan worden gebruikt voor gerichte plaatsing van vacatures om meer geschikte kandidaten aan te trekken.”

Juridische aspecten van AI

Inge Brattinga, Associate bij VRF Advocaten “Als HR professional maak je meer gebruik van AI-toepassingen dan je in eerste instantie misschien zult denken. Denk aan matchingtools, maar ook het gebruik van een platform als bijvoorbeeld Indeed voor vacatures. Ook veel ATS-systemen bevatten AI-toepassingen.”

“Het idee wat nog bij veel HR professionals leeft - dat AI nog niet gebruikt wordt in de organisatie - is veelal onjuist. Naast het feit dat je het vermoedelijk al gebruikt, gaan de ontwikkelingen op het gebied van AI en de toepassing hiervan heel snel. Denk alleen al aan de mogelijkheden die een ChatGPT biedt om uw processen te verbeteren en te professionaliseren. En dit is nog maar het begin.”

“De juridische aspecten die hierbij een rol spelen zijn ook van belang. Denk hierbij aan alle wetgeving die er is op het gebied van non-discriminatie. Kan de AI-toepassing bijvoorbeeld een bijdrage leveren aan het verminderen van discriminatie bij werving en selectie? Maar ook van nieuwe wetgeving uit Europa, zoals de ‘AI-verordening’ en de ‘AI liability directive’, moeten HR professionals weten wat dit betekent voor de organisatie bij selectie van AI-toepassingen en het gebruik hiervan.”

“Dit naast het feit dat ook in AI-toepassingen meestal persoonsgegevens worden verwerkt en dus ook de AVG een rol speelt. Kortom: het is van essentieel belang om goed op de hoogte te zijn van de kansen en mogelijkheden maar ook de juridische implicaties van het gebruik van AI-toepassingen.”


HR Tech agenda

Wil je ook worden bijgepraat over HR en AI?

Bekijk het programma van het HR & AI congres op 7 september 2023 en schrijf je in

Deel dit artikel
Dit artikel is 430 keer gelezen.

Reacties

 Laat een een reactie op dit artikel achter