Nieuws


21 november 2022

Belgische start-up PayBIX haalt 1,2 miljoen euro op


PayBIX, een HR Tech start-up in loonadministratie, heeft dankzij investeerders en een subsidie een kapitaal verzameld van 1,2 miljoen euro. Daarmee bouwt het een softwaretool voor kleine en middelgrote ondernemingen die het mogelijk maakt om de payroll in 30 Europese landen te beheren.

Categorie: HR Administratie, Salarissen, Persbericht
Geschreven door: HRTech Redactie

PayBIX_oprichters.jpg

PayBIX is een acroniem voor Payroll Brokerage and Integration eXperts. Het Belgische bedrijf werd in februari opgericht door Bart Slaets, Rudi De Roeck en Hans Joris, drie oud-collega’s met samen meer dan 80 jaar payrollervaring. Zij zijn respectievelijk CTO, COO en CEO van PayBIX.

Het #HRTech bedrijf bouwt software die het mogelijk maakt om de payroll in 30 Europese landen te beheren. Het prototype van hun sofwaretool EPIX brengt alle stappen in het payrollproces van KMO’s samen.
In een eerste kapitaalronde heeft het bedrijf 1,2 miljoen euro opgehaald. Met de kapitaalinjectie wil de softwareleverancier EPIX modulair uitbouwen en de Europese sales en operations versterken.

Complexe regelgeving en administratie

“Met EPIX willen we de loonadministratie voor KMO’s met werknemers in verschillende Europese landen stukken sneller, eenvoudiger én goedkoper maken”, zegt Hans Joris, medeoprichter en CEO.

Complexe en snel wijzigende wetgeving maken van het correct en tijdig uitbetalen van werknemers elke maand opnieuw een uitdaging, stelt PayBIX. Dat geldt sowieso nationaal, maar nog veel meer internationaal. Per werknemer moeten maandelijks niet alleen het aantal gewerkte dagen, maar ook de verlofdagen, ziektedagen, gepresteerde overuren ingevoerd worden. Nog complexer wordt het wanneer een bedrijf actief is in verschillende Europese landen, waar telkens andere regels van toepassing zijn.

Correct, compliant en tijdig uitbetalen

“We merkten dat het voor KMO’s met werknemers in verschillende Europese landen een hele uitdaging is om overal de lonen correct, op tijd en compliant te berekenen. Telkens met verschillende payroll software én totaal verschillende en snel wijzigende wetgeving per land!”
“Er bestond, vóór EPIX, geen Europese betaalbare, uniforme en geïntegreerde oplossing voor internationale bedrijven met minder dan 250 werknemers per land waar ze actief zijn. Zij willen, net zoals de grote multinationals, ook een one-stop-shopping payrollervaring. Met EPIX vullen we dit gat in de markt op en verlossen we bedrijven van de zware administratieve rompslomp die bij internationale loonadministratie komt kijken,” aldus Hans Joris.

Hulp van lokale partners

Via EPIX kunnen bedrijven de persoons-, contract- en loongegevens voor alle Europese werknemers via één geharmoniseerd proces en interface beheren. Deze gegevens worden dan automatisch verstuurd naar de nationale payrollsystemen van PayBIX’ lokale partners, die de eigenlijke loonberekeningen verzorgen en de klant lokaal, in de eigen taal dus, ondersteunen. Ten slotte sturen de lokale partners de berekende loongegevens en de standaard outputdocumenten geautomatiseerd terug naar EPIX, zodat de klant gedetailleerd en analytisch kan rapporteren op KPI’s en loonkosten.

Groei dankzij investeerders en subsidieverstrekker

Softwareontwikkeling vergt veel kennis en financiële middelen. Om EPIX gestaag uit te bouwen en de uitrol naar alle Europese landen te versnellen, zochten de oprichters investeerders. Een eerste kapitaalronde leverde 875.000 euro op. Bovendien kreeg PayBIX een subsidie van 323.000 euro van het Vlaamse Agentschap voor Innovatie en Ondernemen (VLAIO).

Dankzij een eigen inbreng door de oprichters van 400.000 euro en de bijkomende inbreng van 1,2 miljoen euro, is PayBIX al werkgever van een team van 10 mensen. Het bedrijf is bovendien nog op zoek naar nieuwe medewerkers, zo melden de oprichters.

Deel dit artikel
Dit artikel is 585 keer gelezen.

Reacties

 Laat een een reactie op dit artikel achter