Nieuws


18 juni 2019

Candidate Experience voor de zelfstandige


Ook zelfstandigen zijn kandidaten voor een opdracht. Hun candidate experience blijft nog achter bij die van kandidaten voor vaste functies. Tijdens HR Horizon 2019 op 13 juni werden de resultaten uit het onderzoek van ZiPconomy gepresenteerd.

Categorie: Onderzoek Recruitment flex Recruitment vast
Geschreven door: HRTech Redactie

In onze kennisbank vind je meer over Candidate Experience (CX). Die CX bestaat vooral uit het beeld naar kandidaten op de ‘werken-bij’ site en andere openbare / sociale kanalen, ook wel het Employer Brand, en hierna uit de processen waar die kandidaat doorheen gaat voor deze gaat werken voor de organisatie.

Achema werken-bij

De Insta foto op een strand in Thailand

Veel organisaties zijn de laatste druk bezig om hun Employer Branding te verbeteren. Het neerzetten van het merk is belangrijk naar buiten toe én voor de eigen organisatie. Belangrijk is wel om hier ‘echt’ en authentiek in te zijn. Als je een te mooi beeld van de organisatie ‘creëert’ met Employer Branding, zoals de ‘unieke’ Insta foto op een eenzaam strand in Thailand, dan zal dat beeld onderuit gehaald worden in de Candidate Experience als blijkt dat er een rij van 30 minuten is met iedereen die zo’n ideale foto willen maken. In het onderzoek worden deze elementen als basis voor een goede Candidate Experience genoemd;

  • Transparantie, van de opdracht en het proces
  • Efficiency, van het proces
  • Betrouwbaarheid, van de afspraken
  • Communicatie, respect tussen alle betrokkenen
  • Online ondersteuning, juiste informatie op de website
  • Feedback, van kandidaten en recruiters
  • Employer Branding

Dit lijstje is voor zelfstandigen weinig anders dan voor vaste medewerkers.

De investering waard?

Waarom zou je investeren in candidate experience voor zelfstandigen? Er zijn in Nederland ondertussen meer dan 1 miljoen zelfstandigen, maar daar zitten nog wel aardig wat verschillende smaken in. Na de opsplitsing die ZiPconomy hanteert blijft er een groep van 350.000 mensen over die als zelfstandig professional tot de doelgroep kandidaten overblijft.

Weliswaar is het aantal zelfstandigen in je organisatie waarschijnlijk lager dan het aantal mensen met vast contract. Anderzijds zitten zelfstandigen wel korter bij je organisatie. Als je bijvoorbeeld 5 mensen in vaste dienst hebt die gemiddeld 5 jaar blijven en maar 1 zelfstandige tegelijk, maar die blijft gemiddeld ook maar 1 jaar, dan zijn daar in 5 jaar tijd toch evenveel wervingsprocedures doorlopen. En ook die zelfstandige kan op een verjaardag vertellen over een slechte candidate experience.

De praktijk

ZIP_werken bij

ZiPconomy deed onderzoek naar de werken-bij sites van 31 grote organisaties en interviewden een aantal verantwoordelijken voor de CX bij die organisaties. Er zijn vooral nog grote verschillen tussen vast en flex in het gewicht van de procedure, in eventuele assessment testen, in het aantal gesprekken en in de onboarding. De werken-bij sites bieden vaak wel al informatie voor zelfstandigen. Meestal in aparte ‘sub-sites’, zoals bij ABN-AMRO en Philips, of geïntegreerd in één werken-bij site zoals bij Friesland Campina en Achmea.

ABN-AMRO werken bij

Vier acties om de CX voor zelfstandigen te verbeteren

Volgens Hugo-Jan Ruts, hoofdredacteur bij ZiPconomy, geldt de 80-20 regel bij de verschillen tussen hoe vaste werknemers en zelfstandigen naar hun baan of opdracht kijken. 80% is gelijk, het gaat erom die 20% verschillen te vinden en daar actie op te ondernemen. In het rapport worden de volgende vier acties benoemd om de candidate experience voor zelfstandigen te verbeteren:

  1. Definieer het profiel van ‘uw’ zp’er; welke persoonlijkheidskenmerken passen bij jouw organisatie.
  2. Train uw eigen professionals; zorg dat recruiters en inhurend managers goed op de hoogte zijn van de manier waarop je met zelfstandig professionals omgaat.
  3. Optimaliseer het proces; je kunt nog zoveel investeren in employer branding, dat kan snel teniet gedaan worden door simpel proces falen. Doorloop vooral zelf eens wat vaker je eigen recruitment proces.
  4. Benut feedback en benut data (met de inzet van tech). Verzamel feedback over het proces en gebruik alle data uit het proces om de candidate experience te optimaliseren.
Deel dit artikel
Dit artikel is 52 keer gelezen.

Reacties

 Laat een een reactie op dit artikel achter 

  Nieuwsarchief