Nieuws


13 november 2018

Nieuwe partner Validata; ‘We zijn geen selectietool. We zijn een compliance-tool.’


Sinds enige tijd is Validata, voorheen CV-OK, partner van HRTech Review. In dit interview licht CEO Harm Voogt toe wat achtergrond screening is, het domein waarop zij bij ons in de gids zijn terug te vinden. 

Categorie: Achtergrond Screening, Partnerschap
Geschreven door: HRTech Redactie

HarmVoogt_rondVan vrijwilliger bij de voetbalclub tot de hoogste bankdirecteur: bij steeds meer functies is screening van de kandidaten geboden. Bij Validata hebben ze er hun werk van gemaakt om dit makkelijk te maken. ‘Dit gaat niet meer weg. Niemand zet de stap meer terug.’

Een oordeel over een kandidaat? Dat heeft hij niet, zegt Harm Voogt. Nooit. ‘Van mij mag je iedereen aannemen die je wil.’

Zijn bedrijf, Validata, checkt alleen of de kandidaat voldoet aan de voorwaarden. Én of diegene de waarheid spreekt. En dat is waardevolle informatie, benadrukt hij. ‘Want als iemand in zijn cv al de paadjes afsnijdt, is de kans groot dat hij dat in zijn werk ook zal doen. Dat is voorspellend, dat zit dan in iemands karakter.’

Geen detectivewerk

Het is géén spannend detectivewerk wat hij doet. Hij belt niet rond om na te gaan wat een kandidaat allemaal heeft uitgespookt in zijn verleden, onderwerpt hem of haar ook niet aan een indringend verhoor.

Wat Validata  wel doet, is bijvoorbeeld checken in openbare databestanden - of iemand het diploma heeft gehaald wat hij of zij claimt gehaald te hebben. Er is software ontwikkeld  waarmee de klant eenvoudig kan aangeven wat hij of zij precies gecheckt wil hebben, en de kandidaat kan vervolgens de gegevens invoeren, waarna Validata snel die data valideert. Zo’n screening vindt meestal plaats in de laatste fase van een selectieproces. ‘Je moet ons zien als een compliance-tool, niet als een selectietool.’

De wind in de rug

Door allerlei factoren heeft Validata momenteel de wind in de rug. In steeds meer sectoren staat screening op een hoger podium, in antwoord op aanhoudende schandalen. Dat is wel eens anders geweest, vertelt Voogt, die zijn bedrijf begon in 2009, ‘vanuit het niets’, zoals hij zelf zegt. De jurist van huis uit was in de arbeidsbemiddeling terecht gekomen, en wilde op een gegeven moment voor zichzelf een bedrijf beginnen met iets wat ‘schaalbaar’ was. Via contacten met de Informatie Beheer Groep, de toenmalige naam van DUO, kwam hij erachter ‘dat daar al onze diploma’s lagen. En zo is het idee ontstaan.’

Still_Overzichtkandidaat_Validata

Zijn eerste doelgroep werden de arbeidsbemiddelaars waar hij zelf ooit werkte. ‘Ik dacht: als ik een tool maak om diploma’s te checken, hoeven zij dat zelf niet meer te doen.’ Maar het was buiten de waard gerekend. ‘We kwamen erachter dat eigenlijk niemand in de bemiddelingsbranche hierop zat te wachten. Het was niet hún probleem, ze werden immers betaald per plaatsing.’

Tel daar een economische crisis bij op, en het wordt duidelijk dat de eerste jaren niet makkelijk waren voor het bedrijf van Voogt. ‘We zijn een tool die belangrijk is bij de instroom. Maar in die jaren was er nauwelijks instroom.’

Ook een positief effect

Maar de crisis zorgde ook voor een positief effect. Met name bij de banken werden steeds hogere eisen gesteld aan screening. Zo dwingt de Wet op het financieel toezicht dat vergunninghouders bij de AFM (zoals banken) nagaan of hun medewerkers ooit failliet zijn gegaan. Ook een Verklaring Omtrent het Gedrag is tegenwoordig verplicht. En als derde moet je als financiële instelling voor de wet kunnen aantonen dat je betrouwbare mensen in dienst neemt.

Voorheen gebeurde dat meestal via een brief naar de vorige werkgever, met de vraag: is er reden om te twijfelen aan de betrouwbaarheid? Maar met de software van Validata is zo’n check veel makkelijker – en duidelijker geworden.

Still_Invoer_kandidaat_Validata

In 2010 sloot Kempen & Co zich als eerste bank  bij het bedrijf aan, in 2011 gevolgd door ABN Amro, de ‘eerste echte grote vis’, zoals Voogt het noemt. . ‘Op basis daarvan hebben we het bedrijf kunnen uitbouwen.’ Later volgden vanuit andere sectoren ook partijen als Holland Casino en het Academisch Medisch Centrum (AMC).   

Uitbreiding van werkzaamheden en nieuwe naam

Het bedrijf ging destijds nog door onder de naam CV-OK. Later kwamen er andere werkzaamheden bij. Toen ook de roep toenam om vrijwilligers bij sportverenigingen te screenen, ontstond het label Vrijwilliger-OK. En later volgde ook ‘Wonen-OK’, bedoeld voor screening van huurders en kopers. ‘We werken voor zo’n 500 à 600 makelaars, en kijken bijvoorbeeld naar lopende incasso’s, onder meer om iets als wietplantages te voorkomen Ook hier doen we geen onderzoek, we maken gebruik van openbare bronnen. Maar het geeft wel enige duidelijkheid.’

Vanaf 2016 bundelde Voogt al die activiteiten al onder de naam ‘Validata Group’. Dat is sinds kort ook de naam die de onderliggende producten heeft vervangen. ‘We vinden Validata een logische naam, het past bij ons, bij wat we doen’, verklaart Voogt die stap. ‘We merkten dat de afzonderlijke labels gingen knellen. Er komen andere mogelijkheden, ook internationaal. Het gaat ook allang niet meer alleen om het cv. Zo is het begonnen. Maar dat is niet zoals we naar de toekomst kijken. Vandaar de nieuwe naam.’Still_Invoer_kandidaat_2_Validata

Nooit de core business

Een gemiddelde screening bestaat nu uit het verifiëren van het ID-bewijs, het diploma, de ervaring van bijvoorbeeld de afgelopen 5 jaar, een Verklaring Omtrent Gedrag en/of een integriteitsverklaring. De klant voert een kandidaat in het systeem in, de kandidaat krijgt vervolgens een inlog en moet zijn eigen dossier bevestigen. ‘Het enige dat wij doen is het proces zo goed mogelijk faciliteren’, aldus Voogt. ‘Het is nooit de core business van een bedrijf. Sterker nog: de meesten vinden het maar irritant. Maar het is wel nodig. Daarom is het aan ons om het hele proces zo min mogelijk irritant te maken.’

Voogt heeft het over ‘een softwarebedrijf met een complexe missie’. ‘Het mag namelijk niet fout gaan.’ Maar, zegt hij ook: ‘We maken het ook niet groter dan het is. We zijn geen recherchebureau die een vermanende vinger opsteekt. Uiteindelijk verifiëren we gegevens van sollicitanten die ergens in dienst willen, of mensen die een huis willen kopen. En wij helpen bedrijven om na te denken over wát te toetsen. En daarna voeren we het uit. Wij zijn een dataleverancier. Dat is wat we doen, niet meer, maar ook niet minder.’

Zie het als een keurmerk, zegt hij. ‘Alle grondstoffen worden uitgebreid gecheckt voordat ze verwerkt mogen worden. En alle eindproducten worden gecheckt voordat ze in de supermarkt belanden. Waarom zouden we dat dan niet doen als het gaat om de mensen met wie we samenwerken? In feite is elke werkgever erbij gebaat dat ze een integere werkomgeving creëren. En dat begint altijd bij je instroom.’

Aan ATS koppelen

De software van Validata ontwikkelt zich ondertussen steeds verder. Het is al langer mogelijk het te koppelen aan het ATS (het Applicant Tracking System) van de klant, en kan in de look & feel van de klant worden gemaakt. Inmiddels kan de software ook door bedrijven zelf worden gebruikt.

Een volledige screening kost de kandidaat tussen een kwartier en een half uur om alle gegevens invullen. Per dag doen zo’n 150 kandidaten dat. En dat groeit nog steeds hard, zegt Voogt. ‘Steeds meer bedrijven willen dit proces uit handen geven. En het geldt ook voor steeds meer functies. Denk aan schoonmakers die bij eindklanten een sleutel hebben en toegang als er vaak niemand anders is. Of aan mensen die werken met luchtvracht. Dan moet je als werkgever je huiswerk doen. En zie ons dan maar als handige huiswerkhulp.’

Een huiswerkhulp met een zonnige toekomst bovendien, daar is Voogt van overtuigd. ‘Het feit dat bedrijven dit doen gaat nooit meer weg. Dit wordt alleen maar meer. Geen bedrijf zet de stap meer terug.’

Deel dit artikel
Dit artikel is 1782 keer gelezen.

Reacties

 Laat een een reactie op dit artikel achter