Nieuws


19 februari 2019

Na 10 jaar hebben we eindelijk de succesformule voor Prestatie Management


Het is het hoofdpijndossier van managers: wat kan je doen om je medewerkers, en dus het bedrijf, betere prestaties te laten behalen? Prestatie management is het ultieme middel, maar wel een middel dat de afgelopen tien jaar een hele andere invulling heeft gekregen. En volgens Josh Bersin vooral op deze zeven punten.

Categorie: Prestatiemanagement
Geschreven door: HRTech Redactie

We werken wel harder, maar de productiviteit neemt niet toe. Dat zegt Josh Bersin, een van de grootste HRTech experts ter wereld. Hoe kan je prestaties van een bedrijf effectief verbeteren? Door anders naar prestatie- of performance management te kijken. Want op de volgende zeven manieren, is dit concept flink veranderd.

1. Van prestatiegericht naar prestatieontwikkeling

Waar prestatiemanagement zo´n tien jaar geleden nog een middel was dat een prestatiegerichte cultuur stimuleerde binnen een bedrijf, met competitieve beoordelingen, gaat het tegenwoordig juist om groei en ontwikkeling: werknemers helpen zich te ontwikkelen, waardoor ze beter presteren.

Het resultaatgerichte model werkte soms demotiverend en zorgde voor minder creativiteit en teamwork – terwijl prestatieontwikkeling creativiteit juist stimuleert.

2. Feedback hier, feedback daar

Prestatiemanagement draait om feedback. Feedback heeft niet altijd een even positieve naam, maar is ontzettend belangrijk voor de groei en de prestaties binnen een bedrijf. Met name bij jonge bedrijven zie je dat er nog een cultuur moet ontstaan van feedback geven – een cultuur die overigens moet worden aangewakkerd door het management. Een open en veilige bedrijfscultuur die feedback stimuleert – zowel verticaal als horizontaal.

3. Collectief vs. Individu

Bedrijven die doelstellingen maken voor een project (en dus voor een team) of voor een heel bedrijf, presteren beter. Niemand functioneert immers alleen – het bedrijf als geheel bepaalt het succes. Teams zijn belangrijker dan individuen, en bedrijven die hameren op collectief succes presteren vaak beter. Wat betreft prestatie management moeten mensen beloond worden voor samenwerking en hun ondersteuning van anderen. Dat belonen is belangrijk, zoals je hieronder leest.

4. Wat wordt er beloond?

Een compliment voor een goede prestatie is fijn, maar werknemers, of ze nou zoals hierboven in een collectief werken of alleen, willen beloond worden voor prestaties – en dat is logisch. Maar dat systeem moet transparant en eerlijk zijn. Beloningen binnen een bedrijf moeten worden gecreëerd met duidelijk gedefinieerde criteria, die iedereen begrijpt. Je kan werknemers betalen op basis van doelstellingen, statistieken, etc., zolang er maar geen scheve gezichten ontstaan.

5. De OKR-methode om doelen te stellen

Prestaties stimuleer je door doelen te stellen. De OKR-methode (OKR staat voor Objectives and Key Results) is een nieuwere manier om strategische doelen te stellen, met enkele uitgangspunten:

  • Wie een doel bereikt, behaalt een resultaat. Op basis van dat resultaat moeten medewerkers beoordeeld worden (dus niet op het behalen van het doel op zich).
  • Naast een paar ambitieuze doelstellingen, moet elke medewerker een paar doelen hebben die vooral gaan over persoonlijke ontwikkeling.
  • Doelen moeten openbaar en transparant zijn, zodat anderen kunnen helpen, ondersteunen en stimuleren.
  • Doelen moeten haalbaar en meetbaar zijn, en dus eenvoudig en begrijpelijk.
  • Doelen moeten regelmatig worden bijgewerkt en herzien, bij vergaderingen, feedbacksessies etc.
  • Doelen moeten worden afgestemd op de bedrijfsdoelstellingen.

6. Omarm technologie

Er is tegenwoordig veel software beschikbaar die werkprocessen versnellen en verbeteren, en daarnaast prestaties stimuleren. Voorkom dat werknemers ze zien als verplichting, en zorg ervoor dat ze er de meerwaarde van gaan inzien. Dit zal positief zijn voor het bedrijf en de prestaties. Dat vergt soms een digitale transformatie, die je zo vormgeeft.

7. Managers niet vergeten

De kerntaak van een manager is dat ze hun team warm weten te maken voor projecten of doelstellingen. Maar managers moeten weten hoe ze medewerkers kunnen helpen ontwikkelen in hun proces. Beoordeel leiderschap, kijk naar hoe zij talenten bevorderen en hoe betrokken ze zijn. Management begint bij managers.

Succes voor het bedrijf

Prestatie management is een middel, en geen doel. Een doel dat samen bereikt dient te worden. Want zoals Josh Bersin recentelijk zei: Prestatie management, op de juiste manier ingezet, kan doorslaggevend zijn voor het succes van een bedrijf.

Deel dit artikel
Dit artikel is 1908 keer gelezen.

Reacties

 Laat een een reactie op dit artikel achter