Nieuws


13 januari 2022

Hoe werven we personeel op de huidige arbeidsmarkt? Zes tips van Bersin


Met een op hol geslagen arbeidsmarkt, vol vacatures en weinig beschikbaar personeel, concurreren organisaties om de grootste talenten. Werkenden aantrekken blijkt iedere keer een grotere opgave. Wat moeten managers en HR doen om mensen aan te trekken?

Categorie: Recruitment, Cultuur
Geschreven door: HRTech Redactie

photo-1523287562758-66c7fc58967f

Laten we beginnen met enkele cijfers. In de VS zijn er bijna 16 miljoen vacatures, oftewel 1 op de 10 arbeidsplekken is onbezet. Werkloosheidscijfers dalen overal, ook in de EU, terwijl de lonen stijgen in haast alle sectoren. Tegelijkertijd is de ontslagratio – oftewel het aantal mensen dat vrijwillig een baan opzegt – nu in de VS op het hoogste percentage ooit. Steeds meer mensen maken dus gebruik van de vrijheid op de arbeidsmarkt! Deze situatie is fijn voor werkenden en een teken van een veerkrachtige en flexibele economie, maar tegelijkertijd hebben managers grote moeite personeel aan te trekken. Wat moet men doen? HRTech-goeroe Josh Bersin wijdt er een artikel aan, waarin hij zes tips deelt.

1.      Werk aan je naamsbekendheid

Een goede naam trekt aan. Als je organisatie niet bekend staat om goede daden, eerlijke betaling en een fijne werksfeer, zullen mensen niet snel komen. Mensen zoeken niet alleen naar een baan - ze zoeken ook naar een passende organisatie. Dus als je organisatie onbekend is of niet goed wordt beoordeeld, zal het moeilijker zijn om mensen te vinden en te binden.

2.      De juiste vaardigheden identificeren

Het gaat niet meer om ervaring uit het verleden, maar om de juiste vaardigheden voor de toekomst. Dit betekent dus dat je je mensen moet aannemen, kijkend naar cultuur, intelligentie, ambitie en potentieel. Er is een belangrijke rol weggelegd voor recruiters, die in staat zijn te kijken in hoeverre iemand bij de organisatie past op die vier onderwerpen.

3.      Staar je niet blind op de hoogste lonen

Voor veel banen moet je betalen wat de markt vraagt. Om mensen over te halen bij je organisatie te komen werken, moet je soms meer betalen of een bonus bieden. Dit kan echter risico’s met zich meebrengen, zeker als je mensen aanneemt voor hogere functies binnen de organisatie die alleen maar meer geld eisen. Een hoger salaris betekent namelijk niet dat ze beter presteren.

4.      Maak het jezelf niet te moeilijk

Let goed op dat, hoewel de arbeidsmarkt nu in een bijzondere situatie zit, de economische groei die we zien de komende tijd ook weer kan gaan afnemen. Wie teveel betaalt, kan op een later moment in de problemen gaan komen. Dat geldt ook voor de hoeveelheid mensen die je aanneemt: zij moeten ingewerkt worden en kunnen de cultuur van je organisatie veranderen. Wees dus voorzichtig in je groeidoelstellingen.

5.      Focus op recruiters, niet op technologie

Tenslotte, zorg goed voor je recruiters. Wervingstechnologie is geweldig - maar het is net als zelfrijdende auto's: de technologie helpt je om uit de problemen te blijven, maar je moet nog steeds het stuur in handen hebben. Want welke HRTech organisaties ook gebruiken, uiteindelijk blijkt overal: goede recruiters nemen goede mensen aan. Ze kennen de cultuur van de organisatie, ze werken nauw samen met managers om de vacatures te maken, en ze hebben een grondige kennis van de markt.

6.      Zorg voor de werkenden binnen je organisatie

En dit is misschien wel het belangrijkste punt: aangezien veel mensen van baan veranderen, moet je zorgen dat jouw werkenden in ieder geval blijven. Het is het moment om je te focussen op Employee Experience, en EX draait allemaal om het goed behandelen van mensen. Besteed wat tijd aan het leren kennen van de mensen die je hebt, het opbouwen van een cultuur van interne mobiliteit, en het zorgen voor je leiders. Het is de belangrijkste wervingsstrategie die er is. En je voorkomt de valkuil van steeds hogere beloningen te moeten bieden.

Deel dit artikel
Dit artikel is 659 keer gelezen.

Reacties

 Laat een een reactie op dit artikel achter