Nieuws


23 mei 2023

HR en Marketing, verslag congres HRM in de overheid deel II


HR en Marketing liggen dicht bij elkaar als je de marketingbril opzet; dan zie je dat kandidaten en medewerkers net als klanten zijn. #HRTech Expert Yvette Minderhoud was ook aanwezig bij het congres HRM in de overheid en doet verslag van een aantal sessies die wat marketingwijsheden over HR uitstrooien.

Categorie: Engagement, Employer Branding
Geschreven door: Yvette Minderhoud

HRM in de overheid-verslag Yvette Minderhoud

#HRTech Expert Yvette Minderhoud bezocht op donderdag 20 april 2023 het congres HRM in de overheid. Zij maakte daarover dit verslag deel 2. Lees ook verslag deel 1 van Roy van Bijsterveld over ‘HR als dirigent’.

De beursvloer van het congres HRM in de overheid had een fijne opzet en was niet te grootschalig. Toen ik binnenkwam, heb ik in alle rust de stands bezocht. Ik werd door alle leveranciers prettig te woord gestaan.

Sessie betekenisvolle vacature

Daarna ben ik naar de sessie van Driessen gegaan over een betekenisvolle vacature. Een sessie met zeer waardevolle tips, die ik in dit verslag graag deel.

Het bedrijf gaf aan dat ze als uitzender behoorlijk veel uitstroom hebben, en tevens last hebben van deze krappe arbeidsmarkt. Daarom is het volgens Driessen belangrijk om:

  • contact te houden met je sollicitant;
  • je sollicitant aangehaakt te houden;
  • de doorlooptijd zo kort mogelijk te maken, zodat je mensen niet verliest in het proces.

Wees je in deze arbeidsmarkt bewust van je omgeving en wees creatief en bekijk de data goed om daarop te acteren en te anticiperen, zo adviseerde Driessen. Want LinkedIn alleen is niet meer voldoende.

TTS model – Touch, Tell, Sell

Een marketingmodel dat ook goed toepasbaar is voor het werven van kandidaten is het TTS-model: Touch, Tell, Sell.

Zorg ervoor dat je mensen raakt, dat is de doelstelling van de touch. Dit bereik je met de employer branding.

Daarna komt een merkbekendheidscampagne, de tell. Let er hierbij op dat er geen gat is tussen wat jij vertelt en wat de interne organisatie ervaart.

Daarna ga je in de sell uitleggen waarom je zo leuk bent en trek je de mensen naar binnen.

De 4 P’s van Marketing

Ook van belang bij het werven is de marketingmix met de 4 P’s van marketing. De marketingmix bestaat uit:

  • Product
  • Prijs
  • Plaats
  • Promotie

Wees je bewust van je prijs (wat heb je te bieden qua salaris?); plaats (waar zit je doelgroep?) en doe aan promotie (door podcasts als voorbeeld).

Zorg ervoor dat je inzicht krijgt in de kosten per kandidaat en de kosten per hire, deze data geeft je inzicht over aan welke knoppen je kunt draaien.

Daarnaast is het belangrijk dat je weet welk deel van de markt je wil benaderen, welke doelgroep en hoe je je positioneert. Maar natuurlijk ook wat de behoeftes zijn van de sollicitant. “Denk als een marketeer van bol.com.”

Awareness, Consideration en Buying

Een variant op het TTS-model is de ‘buyer journey’ met de fases Awareness, Consideration en Buying. Ook dit model kan HR toepassen bij het werven van kandidaten.

Stelregel is: eerst awareness creëren, daarna komt de consideration-fase en dan komt de buying-fase. Voorkom dat je aandacht daarna verslapt en besteed ook aandacht aan de retention-fase. Anders zou het zonde zijn van al je effort en verlies je je mooie kracht aan de concurrent.

In de awareness-fase zorg je voor naamsbekendheid. Je zorgt ervoor dat mensen zich herkennen in je merk en dat ze een voorkeur voor je krijgen.

In de consideration-fase gaan mensen je website bezoeken, en komen ze nog een keer terug en zullen ze zich inschrijven voor bijvoorbeeld een nieuwsbrief.

Als ze over willen gaan tot buying, dan gaan ze solliciteren en zul je gaan selecteren en uiteindelijk aannemen.

In de retentiefase is het belangrijk om een goede employee journey aan te bieden die aansluit bij de eerdere fases.

Duidelijkheid over doorlooptijd

Een goede tip is dat het sollicitatieproces niet te lang mag duren.

Wees helder over de issues die er zijn. Geef bijvoorbeeld duidelijkheid over de duur van het proces. Dan weten kandidaten dat het niet aan hen ligt als het proces veel tijd in beslag neemt.


Bezoek ook het congres HRM in de Zorgsector
op 19 september 2023 in Congrescentrum 1931, 's-Hertogenbosch

HRM in de zorgsectorDit is hét jaarcongres voor & door HR-, bestuur/directie, zorg- en lijnmanagers werkzaam in de care en cure. Je bent in één dag op de hoogte van de actuele veranderingen van de arbeidsmarkt, HR-beleid, de toekomst van HRM in de zorg en wat dit betekent voor jou.

Bekijk het programma en schrijf je in

 

Deel dit artikel
Dit artikel is 470 keer gelezen.

Reacties

 Laat een een reactie op dit artikel achter