Nieuws


26 april 2023

Daarom is werknemersbetrokkenheid een topprioriteit voor uw bedrijf


Waarom is werknemersbetrokkenheid een topprioriteit voor HR-specialisten en werkgevers? En wat zijn dan de meest praktische strategieën om de betrokkenheid van werkenden te vergroten? Dat legt softwareleverancier iSpring uit in deze gastbijdrage.

 

Categorie: Engagement
Geschreven door: HRTech Redactie

Werknemersbetrokkenheid Waarom is het een topprioriteit voor uw bedrijf

De tijd is voorbij dat mensen van plan zijn om de rest van hun leven bij hetzelfde bedrijf te werken en zich daar te ontwikkelen. Tegenwoordig vertrekken veel mensen die zich niet meer betrokken voelen bij hun werk, naar een beter management en betere carrièremogelijkheden. Daarom is werknemersbetrokkenheid een topprioriteit voor HR-specialisten en werkgevers.

Wat is werknemersbetrokkenheid?

Werknemersbetrokkenheid is de betrokkenheid en het enthousiasme van werknemers bij hun werk en werkplek.

Betrokken werknemers leveren betere bedrijfsresultaten op dan degenen die gewoon hun werkdag uitzitten. Zij gaan volledig op in hun taken en zijn bereid verder te gaan dan wat van hen wordt verwacht. Zulke werknemers geloven dat hun werk zinvol is en gewaardeerd wordt door collega's en leidinggevenden en willen het zo goed mogelijk doen.

Werknemers die niet betrokken zijn, kunnen daarentegen variëren van werknemers die op het werk het minimale doen tot werknemers die met hun acties het bedrijf zelfs schade berokkenen. Ongemotiveerde werknemers lopen bijvoorbeeld het risico een klant te verliezen door een slechte interactie of door ernstige fouten te maken bij het opstellen van een offerte.

Waarom is werknemersbetrokkenheid belangrijk?

Er is geen enkel aspect van uw workflow dat niet wordt beïnvloed door de betrokkenheid van uw werknemers. Hier zijn de belangrijkste punten die u zullen helpen het belang ervan in te zien voor het bedrijfsleven:

  • Hogere productiviteit. Een gevoel van betrokkenheid bij het bedrijf verbetert de prestaties van elke werknemer. Betrokken medewerkers beleven plezier aan hun dagelijkse verantwoordelijkheden. Ze zijn eerder geneigd creatieve ideeën aan te dragen en zijn bereid een stapje extra te doen om hun doelen te bereiken.
  • Hoger personeelsbehoud. Het vervangen van een werknemer kan tot een derde van het jaarsalaris van die werknemer kosten. Een hoog verloop heeft dus gevolgen voor het bedrijfsresultaat. Als werknemers hun werk leuk vinden en er eerlijk voor worden gecompenseerd, is er geen reden om te vertrekken.
  • Loyalere klanten. Betrokken personeel en een goede klantervaring gaan hand in hand. Of uw medewerkers nu werken in een verkoopteam, op een serviceafdeling of als winkelbediende, klanten merken hun betrokkenheid en zijn eerder geneigd hen te vertrouwen bij het nemen van aankoopbeslissingen.
  • Hogere winst. Al het bovenstaande leidt tot financiële voordelen voor het bedrijf. Een hoge motivatie stimuleert de prestaties van de werknemers, een laag verloop vermindert de kosten voor het aannemen van nieuwe werknemers, en een verhoogde klantentrouw leidt tot meer omzet. Dit alles heeft een grote invloed op de winstgevendheid. Onderzoek toont aan dat betrokken werknemers bedrijven 23% meer winst opleveren in vergelijking met ongelukkige, lusteloze werknemers.

Strategieën voor werknemersbetrokkenheid

Iemand vinden die professioneel en gepassioneerd is over zijn of haar werk is een grote uitdaging. Maar zo iemand behouden is nog moeilijker: betrokkenheid van het personeel is een motor die voortdurend moet worden gevoed. Bij betrokkenheid gaat het er niet alleen om werknemers het werk te bieden dat zij leuk vinden, maar ook om hun een doel te geven, hun passie te vervullen en hen te blijven ondersteunen.

Dit zijn de meest praktische strategieën om de betrokkenheid van werknemers te vergroten.

Het begint met onboarding

U kunt een werknemer nooit sneller demotiveren dan tijdens de inwerkperiode. De eerste maanden op de werkvloer leggen de basis voor hoe toegewijd de werknemer zal zijn aan het bedrijf en hoe productief hij of zij taken zal uitvoeren.

Welke maatregelen moeten in deze periode worden genomen? Ten eerste, stel duidelijke functie-eisen op. Als basisinformatie ontbreekt, zal dat leiden tot verveling en wrevel. Werknemers zullen meer gericht zijn op overleven bij uw bedrijf dan het bedrijf helpen te slagen. Leg de strategie van het bedrijf uit, evenals het doel van hun functie in de organisatie.

Om het onboardingproces eenvoudig en transparant te maken, maken veel bedrijven gebruik van digitale oplossingen, zoals een learning management systems (LMS). Met het iSpring Learn LMS is het bijvoorbeeld eenvoudig om het inwerkproces onder controle te krijgen. U kunt alle informatie die nieuwkomers moeten weten bundelen in welkomstcursussen, deze toewijzen aan cursisten en hun voortgang volgen met automatische rapportages.

 Afbeelding1

Dit is precies de periode waarin u de nieuwkomer moet laten zien dat uw waarden niet alleen een slogan zijn. Creëer een vriendelijke sfeer: zorg voor leuke welkomstgeschenken voor uw nieuwe medewerkers en stel een buddysysteem in om een soepele overgang naar hun gewone taken te garanderen.

Blijf training en ontwikkelingskansen bieden

Het ontwikkelen van nieuwe vaardigheden stimuleert werknemers om hun rol te zien in termen van een carrière. Ze zullen betrokken zijn als ze beseffen dat hun professionele ontwikkeling een van de doelstellingen van het bedrijf is. Nodig deskundigen uit, houd trainingssessies en workshops, of investeer in opleidingen zodat werknemers hun vaardigheden kunnen verbeteren wanneer het hun uitkomt. 

Zorg niet alleen voor leermogelijkheden, maar ook voor een duidelijk ontwikkelingsplan voor elke nieuwe werknemer - het zal hen helpen begrijpen hoe zij kunnen groeien en een gevoel van doelgerichtheid op het werk creëren.

Beloon toppresteerders

Werknemers zullen waarschijnlijk niet lang 100% investeren als hun inspanningen niet worden erkend door leidinggevenden en collega's. Vier de voltooiing van belangrijke projecten en benadruk individuele bijdragen op verjaardagen en jubilea.

Aan het einde van een rapportageperiode of na het sluiten van belangrijke deals kunt u ook nieuwsberichten per e-mail of via een LMS versturen, waarin de successen en prestaties van uitblinkende medewerkers worden belicht. Dit alles maakt erkenning systematischer, eenvoudiger en effectiever.

Vraag continue om feedback

Houd tevredenheidsonderzoeken onder werknemers om de stemming van uw personeel snel te peilen en verbeterpunten vast te stellen. Houd regelmatig vergaderingen over doelstellingen, functioneringsgesprekken en één-op-één gesprekken. Door feedback te verzamelen, kunt u blinde vlekken aan het licht brengen en de betrokkenheid van uw werknemers op tijd verbeteren.

Slotoverwegingen

Deze strategieën lijken vanzelfsprekend, maar veel bedrijven verwaarlozen ze. Betrokkenheid van werknemers is niet alleen leuk om in een bedrijf te hebben. Het is een essentieel onderdeel van elk succesvol bedrijf vandaag de dag. En hoe sneller u er een natuurlijk onderdeel van uw bedrijfscultuur van maakt, hoe sneller u er profijt van zult hebben.

Deel dit artikel
Dit artikel is 343 keer gelezen.

Reacties

 Laat een een reactie op dit artikel achter