Nieuws


20 december 2022

Het 2022 Talent & People Success-rapport van Fosway Group


Fosway heeft een nieuwe 9-grid gericht op Talent & People Success uitgebracht. Net als vorig jaar zien we weer dat employee experience tools sterk in opkomst zijn. De gevestigde orde is door een aantal overnames nog sterker geworden. En we werpen een blik op voor Nederland vrij onbekende, maar leidende partijen.

Categorie: Fosway
Geschreven door: HRTech Redactie

De 2022 Talent & People Success 9-Grid

Zoals onze trouwe volgers weten, schrijven we graag over de Fosway onderzoeken, meer dan over de onderzoeken van Amerikaanse partijen als Gartner, Forrester en IDC. Net als in de editie van deze grid van vorig jaar, zien we dat in de The Fosway 9-Grid™ report for Talent & People Success 2022 de tools voor employee experience nog steeds sterk in opkomst zijn. Maar ook de talentmarkplaats-spelers groeien hard en met veel potentieel.

2022-Fosway-9-Grid-Talent-and-People-Success-scaled

 

Onbekende, maar opvallende spelers

De grootste, strategische suitespelers, met een breed pallet aan HRTech tools in de suite, zijn de bekende partijen Cornerstone, met de overnames van Sage en EdCast de grootste en sterkste speler in deze markt, SAP (met SuccessFactors) en Cegid, dat o.a. Talentsoft heeft ingelijfd.

Dan staan er in het strategische leidersvak twee kleine, point solutions. Gloat is een van de talentmarkplaats voorlopers waar we al veel over schreven. Topia is een Amerikaanse scale-up met ruim 100 medewerkers, en weinig Europese activiteiten, dus deze komt vooralsnog niet in onze Arena. Het platform dat ze bieden noemen ze een ‘global talent mobility platform’, en bevindt zich dus ook in het talentmarktplaats domein. Opvallend is vooral hun tagline “The Cloud-based Open Platform with Integrated Data Standards”, waarbij de integratiemogelijkheden met andere platformen dus belangrijker lijkt dan hun eigen functionaliteiten. Dat zal wellicht de positie als leider in de grid verklaren, want teveel HRTech partijen zijn vooral gefocused op zichzelf en hebben minder die ‘open mindset’.

Employee experience is de nummer één aanleiding voor systeemverandering

De employee experience is nog steeds de grootste drijfveer van HR-aankoopbeslissingen, vooral omdat maar 26% van de HR-professionals gelooft dat hun HR-systemen geschikt zijn voor de moderne werknemer. AI en machine learning kunnen hyperpersonalisatie vergroten en dat is een belangrijke onderscheidende factor geworden voor keuzes voor HR-oplossingen.

AI-tools versterken steeds vaker de strategische besluitvorming en optimaliseren menselijke processen. Ze verenigen de people experience tussen systemen. Deze behoefte is vooral belangrijk voor individuele momenten en het vertalen daarvan naar effectieve en samenhangende employee journeys. Zelfs met toenemende economische uitdagingen is de druk om talent aan te trekken en te behouden aan het groeien, niet aan het afnemen.

Specialisten leveren snellere impact, ondanks de druk om platforms te consolideren

In een complexe en snelle wereld is het snel leveren van kwaliteit een topprioriteit voor besluitvormers. Net als vorig jaar hebben, afgezien van core-HR en salarisadministratie, minder dan de helft van de kopers gestandaardiseerde oplossingen voor veel van hun HR-processen.

Kopers die gefocust zijn op talent en cultuur en meer strategische impact willen maken, gaan steeds vaker naar gespecialiseerde aanbieders, in plaats van hun core HR-suites. Specialisten beloven meer impact en snellere, extensievere transformaties te leveren. Op vaardigheden gerichte oplossingen zijn een goed voorbeeld van deze trend en er zijn steeds vaker momenten dat skills-oplossingen ook fungeren als verbinding voor talent, in plaats van core-HR-oplossingen.

Talentecosystemen zijn maar zo goed als hun integraties

HR-kopers bouwen ecosystemen van core- en aanvullende specialistische oplossingen in hun HR-architectuur. Dit maakt de verbondenheid in het ecosysteem zorgwekkend – vooral in de verschillende delen van de employee lifecycle. Employee experiences moeten altijd individuele componentprocessen overtreffen. Fosway noemt dit “ecosysteem-heid”, de mogelijkheid om probleemloos verbinding te maken met het bredere HR-systeem.

Veel leveranciers zullen naar hun API's verwijzen als de manier om dit te beheren, maar dat vereist nog steeds dat kopers integraties bouwen en onderhouden terwijl hun platforms evolueren en innoveren. Weinig bedrijven, zelfs grote, hebben de middelen niet om dit te doen, en als API’s aangepast worden of niet uitgebreid zijn, stort de uitwisseling van gegevens en nieuws in.

Het gebrek aan connectiviteit van vaardigheidstaxonomieën tussen concurrerende leveranciersoplossingen is bijvoorbeeld een veelvoorkomende uitdaging. Niche-oplossingen kunnen een geweldige niche-ervaring bieden, maar als ze geen verbinding kunnen maken met het bredere ecosysteem, is dat een groot probleem.

Deel dit artikel
Dit artikel is 592 keer gelezen.

Reacties

 Laat een een reactie op dit artikel achter