Nieuws


24 november 2022

Wordt het nu nooit meer normaal? Costas Markides en zijn visie op de Never Normal


Hoe mobiliseer je werkenden keer op keer voor elke nieuwe disruptie in jouw markt? Volgens Professor Costas Markides door hun harten te veroveren. Op UNLEASH World 2022 vertelde hij hoe organisaties dat het beste kunnen aanpakken. #HRtech-expert Joost de Zeeuw doet verslag.

Categorie: UNLEASH, Cultuur
Geschreven door: Joost de Zeeuw

“Organizing your company for continuous disruption.” Daarover sprak Costas Markides, Professor of Strategy and Entrepreneurship van de London Business School in zijn keynote op UNLEASH Parijs op woensdag 13 oktober.

Hij sprak niet over het ‘nieuwe normaal’ maar over ‘nooit meer normaal’. De vraag is hoe organisaties omgaan met de continue overlappende disrupties waarin we leven.

Dit vraagt een nieuwe strategie en sterk leiderschap, immers, hoe mobiliseer je je medewerkers keer op keer voor elke nieuwe disruptie in jouw markt? Het benoemen van alleen de Why, How en What is niet afdoende, zegt Markides. Het gaat om verandering van gedrag, maar hoe?

Verover de harten van werkenden

Volgens Markides zit het hem vooral in “Make them care” en “Clear the path”. Dus stop met communiceren over je waarde en je hogere doel via powerpointslides en denk na hoe je de harten van jouw mensen echt kan raken.

De relatie met je partner heb je toch ook niet gekregen met een paar Powerpoint-slides!

Besef dat het veroveren van de harten van de werknemers een veranderproces is dat tijd kost, zegt Markides. Hierin gebruik je het beste een variëteit aan tactieken en strategieën. Volgens Markides zijn er in dat veranderproces vier fases nodig om het hart van werkenden voor je te winnen:

1. I Know (bewust maken)
2. I Understand (duidelijk maken waarom)
3. I think I can (creëer het geloof)
4. I Will (met passie en energie)

Per fase kan je verschillende tactieken en strategieën inzetten, zoals storytelling, actie laten zien / goed voorbeeldgedrag, symbolisme gebruiken en het vieren van overwinningen.

Boodschap in deze is in feite: vertel het niet, maar ‘SHOW IT’, dus echt laten zien hoe je dan die harten verovert.

Aan het einde grijpt Markides ook terug naar persoonlijke relaties: “Zorg dat je een ‘supportive environment’ creëert, net zoals thuis, door dagdagelijkse gedragingen en acties in de kern aan te passen, met energie en passie.”

Deel dit artikel
Dit artikel is 87 keer gelezen.

Reacties

 Laat een een reactie op dit artikel achter