Nieuws


29 november 2022

Nederlandse Nétive doet het goed op internationale VMS-markt


De wereldwijde markt voor Vendor Management Systemen (VMS) wordt nog altijd gedomineerd door de bekende namen, maar er komen steeds meer spelers bij. Het Nederlandse Nétive presteert opvallend goed.

Categorie: Onderzoek, Zelfstandigen/Flexwerkers
Geschreven door: Username: Nienke doesn't exist or feufield is not set

Dat blijkt uit het Vendor Management System (VMS) Peak Matrix rapport 2022 van het Amerikaanse onderzoeksbureau Everest Group. Een VMS wordt gebruikt om de belangrijkste processen, van recruitment, contracteren, timesheets tot en met betalingen, van leveranciers van extern ingehuurd talent te beheren.netive

Dit geeft een overzicht van de wereldwijde VMS-markt. De matrix schetst het VMS-landschap naar de maatstaven ‘impact’ in de markt (adoptie, portfolio mix en geleverde waarde) en ‘visie & succesvol leveren’ (visie & strategie, kern technologie, onderscheidend vermogen, implementatie & support en het samenwerkings & financiële model), oftewel de mate waarin klanten tevreden zijn met het product.

Meer spelers klimmen op naar de top

Ten opzichte van de meting in 2021 zijn er enkele lichte verschuivingen in de VMS-markt zichtbaar. Niet zozeer bij de grote spelers; Beeline, SAP Fieldglass, Pro Unlimited* en VNDLY (overgenomen door Workday) staan nog altijd aan de top en blijven de markt dus domineren. Ondertussen verhardt de strijd tussen de grotere concurrenten in het middensegment, met naast Nétive ook bijvoorbeeld het Franse Pixid en Directskills en het Belgische Connecting-Expertise (onderdeel van Pixid). Er komen meer spelers op de internationale markt en die kruipen qua prestaties dichter naar elkaar toe. Dat geldt ook voor de echte nieuwkomers (aspiranten) op de markt die nog aan de voet van de berg staan en de ambities hebben om op te klimmen.

*Lees ook: De PRO Unlimited groep, moederbedrijf van de Nederlandse MSP Brainnet en met haar eigen VMS Wand,  gaat de naam Magnit voeren voor al haar merken.

VMS marktaandelen en groei van spelers

In het rapport wordt aan de hand van ‘Spend Under Management’ bepaald wat de huidige marktaandelen zijn en hoe de jaarlijkse groei zich verhoudt. Dit Spend Under Management (SUM) criterium geeft de hoogte weer van de factuurbedragen voor ingehuurde menskracht die jaarlijks door het systeem stromen. Dat is dus iets anders dan de omzet of winst van de VMS leveranciers. Als je 100 externen factureert aan €100 per uur voor 1600 uur per jaar dan is de spend under management €16 miljoen. Afhankelijk van de prijsstelling van de leverancier, soms per contract, per externe of per uur, is de daadwerkelijke omzet een stuk lager, bijvoorbeeld bij €1,- per uur softwarelicentie is die omzet €160.000.

Op basis van dit criterium zijn SAP Fieldglass en Beeline al een aantal jaren marktleider, met meer dan 20% marktaandeel. Dan zijn er 8 spelers met een marktaandeel tussen 1 en 10%, waaronder de hier actieve spelers Nétive, Pixid, 3SS/Hays en VNDLY. De verwachting is wel dat de komende jaren deze balans gaat schuiven. Enerzijds omdat Beeline een jaarlijkse SUM groei heeft van meer dan 30% - net als 8 andere spelers waaronder Eqip en VNDLY - en SAP Fieldglass minder dan 20% groei. Het Nederlands Nétive, het Belgische Connecting-Expertise en het Franse Pixid noteren alle drie een groei van tussen 20% en 30%.

VMS mogelijkheden per doelgroep werkenden

In het rapport worden ook de functionele mogelijkheden en toepassingen van de partijen met elkaar vergeleken. Everest onderscheidt ten eerste twee groepen werkenden, de bekende ‘blauwe boorden’ voor het hoog volume, operationele en productiewerk, en de ‘witte en roze boorden’. De witte boorden kennen we als de kenniswerkers, op kantoor, laboratorium of andere R&D omgeving. Met roze boorden worden werkenden bedoeld in sociale sectoren als zorg en onderwijs. Zeker in de VS zijn veel VMS en MSP partijen gespecialiseerd in deze laatste sector en daarom opgenomen in het rapport.

Vrijwel alle partijen zijn sterk tot zeer sterk ontwikkeld voor witte/roze boorden. Als je daarentegen ook een VMS zoekt voor blauwe boorden, is het goed opletten. Alleen de Franse partijen Pixid en Directskills zijn daarin echt sterk (en iets minder in witte/roze boorden). Verder hebben Beeline, Connecting-Expertise, Nétive, Magnit, SAP Fieldglass en VNDLY hierin ‘redelijke’ mogelijkheden, en hebben partijen als Hays/3SS, Eqip en VectorVMS hierin nauwelijkse functionaliteit.

Meer in detail zijn er ook verschillen te vinden tussen soorten contracten. Zo zijn Pixid en Nétive wat minder sterk in SoW-contracten en zijn Beeline, Nétive, Magnit, SAP Fieldglass en VNDLY zeer sterk niet alleen in de basis inhuur managementprocessen, maar ook in freelance management. Het voor een transparant en open programma belangrijke onderdeel van een openbare marktplaats met opdrachten vind je zeer sterk terug bij Connecting-Expertise, Nétive, Eqip, Magnit en SAP Fieldglass. 

Nétive wil Europa in

Verschil met de meting in 2021 is dat nu ook 'star performers' zijn benoemd. Een daarvan is het Nederlandse Nétive, dat volgens de matrix dus opvallend goed presteert. Nétive schuift langzaam maar zeker een plekje op naar de top en daagt de marktleiders uit. In ons land staat Nétive als marktleider tussen de bekende internationale namen SAP Fieldglass en Beeline als VMS-leveranciers die de dienst uitmaken. En Nétive richt zich momenteel daarbuiten op België, UK, Duitsland en Zwitserland.

Nétive kent net als de meeste VMS-leveranciers twee type eindklanten:

  1. directe klanten, organisaties die er bewust voor kiezen zelf de inhuur te organiseren en een eigen inhuurdesk opzetten, en
  2. organisaties die ervoor kiezen om de inhuur uit te besteden aan een managed service providers (MSP), waarbij het VMS een integraal onderdeel is van de dienstverlening door die MSP.

De VMS-leverancier richt zich dus zowel op directe klanten (bedrijven) als partners (MSP’s). Nétive levert haar VMS aan MSP’s, maar tegelijkertijd concurreert Nétive ook met MSP’s die hun eigen VMS leveren.

Want Nétive is niet de enige speler op de markt met internationale ambities. Er is in Nederland een hevige consolidatieslag gaande op de MSP-markt. De grote Nederlandse MSP’s richten zich (al dan niet met een VMS in eigen beheer) nadrukkelijk op Europese expansie.

Een belangrijk verschil is dat Nétive, net als sommige andere VMS leveranciers, zich op de markt positioneert als neutrale VMS-aanbieder. Dat wil zeggen dat een klant met deze neutrale software ook naar een andere partij (MSP) kan overstappen. In een interview met ZiPconomy stelt Patrick Tiessen (CEO Nétive) over de plannen om de Duitse markt te veroveren: “Onze concurrenten richten zich vooral op de corporates, terwijl wij denken dat het middensegment een interessante markt is.”

Lees ook: Trends in Vendor Management Systemen (VMS): integratie en intelligentie

Deel dit artikel
Dit artikel is 937 keer gelezen.

Reacties

 Laat een een reactie op dit artikel achter