Nieuws


4 augustus 2022

Hoe je de People Experience verbetert


Door je werkenden een goede people experience te bieden, kan je organisatie beter presteren en kan je je klanten beter bedienen. Wat is people experience precies, hoe verschilt het van employee experience, en hoe kun je de people experience in je organisatie verbeteren? Een uiteenzetting, aan de hand van een artikel van Andrea Boatman op airh.com.
 

Categorie: Talent Journey
Geschreven door: HRTech Redactie

afbeelding

Wat is people experience?

Taken binnen een organisatie en wie ze uitvoert zijn voortdurend in ontwikkeling. Organisaties die willen concurreren om talent aan te trekken en te behouden, moeten een nieuwe manier van denken aannemen over de samenstelling van hun personeelsbestand en hoe dit personeel behandeld moet worden.
 
People experience is een uitbreiding van employee experience, om tegemoet te komen aan een complex personeelsbestand, waarbij ook rekening wordt gehouden met hoe de werkomstandigheden van mensen het leven buiten hun baan kunnen beïnvloeden. Het is een meer holistische benadering van hoe mensen het vinden om bij je organisatie te werken.

De ervaring van mensen

De arbeidsmarkt is volledig veranderd door de vele mogelijkheden die mensen vandaag de dag hebben. Mensen veranderen sneller van baan en hebben meer zeggenschap over hun carrière dan ooit tevoren. Ze zoeken ook naar een diepere betekenis van hun baan dan alleen maar goed zijn in hun verantwoordelijkheden. Ze bekijken hun werk en privéleven vanuit het perspectief van een consument en beoordelen hun ervaring op werk op dezelfde manier als ze een restaurant zouden beoordelen of een bericht op sociale media zouden "liken".
 
Bovendien zijn er vandaag de dag meer soorten werkenden. Er zijn traditionele voltijd- en deeltijdwerkenden, maar ook gig workers, onafhankelijke contractors, ingehuurde werknemers, freelancers enz. People experience houdt rekening met al deze personen, maar ook met sollicitanten die niet bij je organisatie komen te werken en met mensen die de organisatie al hebben verlaten.

Waarom is een goede people experience belangrijk?

Mensen hebben steeds hogere verwachtingen van hun werk en verwachten dat werk een afspiegeling is van de manier waarop ze hun persoonlijke leven leiden. Naast plezier in hun baan, zoeken ze ook naar zinvolle, interpersoonlijke aspecten. Mensen willen zich gewaardeerd voelen door hun werkgever en het gevoel hebben dat ze bij de organisatie horen en een hoger doel dienen.
 
Organisaties die rekening houden met hun mensen en een werkomgeving bieden die voor alle soorten werknemers aantrekkelijk is, zullen vervolgens op verschillende manieren de vruchten plukken van een tevreden personeelsbestand.
 
Het verbeteren van de betrokkenheid van werkenden door het ontwikkelen van een geweldige people experience heeft meerdere voordelen, zoals:
·      Het aantrekken en behouden van het beste talent.
·      Het behalen van meer innovatie en productiviteit.
·      Het leveren van een betere klantenservice voor een hogere klanttevredenheid.
·      Het afsluiten met een betere omzet

Hoe je de people experience in je organisatie kan verbeteren

Je wilt dat je werkenden het gevoel hebben dat ze worden gezien als mensen en niet alleen als werkenden. Als ze voelen dat ze als mensen worden gezien, zullen ze bereid zijn een zinvollere bijdrage te leveren aan de organisatie.
 
Hier zijn zeven suggesties om de people experience van je organisatie te verbeteren:

1. Betrek het leiderschap

Hoewel het HR-team een grote rol speelt in het vormgeven van de people experience, is het in essentie de verantwoordelijkheid van de bredere organisatie.
 
Senior managers moeten de strategie en de middelen voor het verbeteren van de people experience goedkeuren en toezeggen. Zij hebben, samen met andere leiders, ook een enorme invloed op de werkenden. Bedrijfsleiders kunnen elk initiatief op succes ondersteunen door er hun vertrouwen en steun voor uit te spreken.

2. Denk aan je sollicitanten

In de huidige arbeidsmarkt hebben mensen genoeg keuze om te kiezen waar ze willen werken. Om toptalent aan te trekken, moeten bedrijven hun werkenden een meerwaarde bieden met een ervaring die hen onderscheidt van andere werkgevers.

3. Focus op de inwerkfase

Hoewel sollicitanten hun eerste indruk van je organisatie krijgen tijdens het aanwervingsproces, beïnvloedt de inwerkfase hun perceptie nog meer. Dit geldt zowel voor vaste werkenden als voor andere mensen die voor je werken. Een degelijke inwerkfase helpt je om je talent klaar te stomen voor meer toewijding en succes op lange termijn.

4. Pas ervaringen aan

Om een gevarieerde mix van talent tevreden te houden, moeten werkgevers tegemoetkomen aan uiteenlopende eisen op de werkplek. De consumentenmentaliteit van "wat we willen, wanneer we het willen" is doorgesijpeld naar het bedrijfsleven. Personalisering is de sleutel tot het creëren van een aantrekkelijke en relevante omgeving waarin iedereen zijn beste werk kan doen.

5. Maak gebruik van technologie

Komt je organisatie tegemoet aan de technologische behoeften van je personeel? Je moet verschillende soorten technologie implementeren en gebruiken om digitale ervaringen te creëren voor al je werkenden. Nogmaals, focus op de behoeften van verschillende delen van je werkendenpopulatie. Je uitzendkrachten hebben een betrouwbaar systeem nodig om hun uren te registreren, terwijl je voltijdse werkenden een completer platform willen met inzicht in de organisatie.

6. Promoot je organisatiewaarden

Maak organisatorische waarden een onderdeel van de inwerkfase, en direct beschikbaar voor toegang voor alle werkenden. Ze moeten echter meer zijn dan alleen verklaringen op bedrijfsmateriaal. Breng ze tot leven. Bedrijfswaarden die actief worden gemodelleerd, helpen iedereen te begrijpen hoe ze zich vertalen in gedrag. Dan kunnen ze zich voorstellen hoe ze de waarden zelf kunnen belichamen.

7. Verzamel en analyseer gegevens

De juiste gegevens kunnen je waardevolle inzichten verschaffen om de people experience van je organisatie te verbeteren. Door regelmatig feedback te verzamelen, kun je het huidige sentiment van je personeel meten en toekomstige behoeften voorspellen.

Conclusie

Hoe mensen echt over hun baan en werkomgeving denken, heeft nog nooit zo'n grote invloed gehad op het succes van een organisatie als vandaag. Nu is het tijd voor HR om bewuster om te gaan met de visie van iedereen op het bedrijf. Neem het serieus en je zult er de vruchten van plukken!

Deel dit artikel
Dit artikel is 539 keer gelezen.

Reacties

 Laat een een reactie op dit artikel achter