Nieuws


26 juli 2022

Gemiddeld 187 apps in grotere organisaties en aantal blijft ook na de pandemie doorgroeien


Uit onderzoek van Okta, een leidende IAM tool leverancier, blijkt dat organisaties groter dan 2.000 mensen al gemiddeld 187 apps in gebruik hebben in alle hoeken van de organisatie. Hybride werk zal dat dat aantal nog verder laten groeien, aldus hun Chief People Officer Kristina Johnson.

Categorie: Onderzoek, Techniek algemeen, Talent Marketplace
Geschreven door: HRTech Redactie

fleur-dQf7RZhMOJU-unsplash

Grote organisaties waar meer dan tweeduizend mensen werken, werken met bijna tweehonderd apps in hun organisatie. Dat blijkt uit onderzoek van Okta. In de markt van IAM of IM tools, Identity (and Access) Management, is Okta volgens Gartner een van de vijf spelers met de hoogste 'customers' choice' waardering. Dit soort tools worden gebruikt om toegang tot al die apps, ook de HRTech tools, te beveiligen en via SSO, Single Sign On, zonder apart in te loggen, toegankelijk te maken.
 
Het platform rapporteert jaarlijks over de laatste technologische trends op de werkvloer. In hun rapport worden onderdelen van werktechnologie belicht die in populariteit en prioriteit stijgen en de gebieden die aan populariteit hebben ingeboet. Managers die hun volgende HR-technologie-investering overwegen, zien het rapport dan ook als iets essentieels.
 
UNLEASH sprak met Kristina Johnson, chief people officer bij Okta, naar aanleiding van hun laatste Businesses at Work-rapport, om de opkomst van communicatie- en samenwerkingstools te bespreken. Het rapport toonde enkele verrassende trends en investeringsmogelijkheden.

De veranderende rol van tools

Het onderzoek van Okta zegt dus dat het aantal tech-applicaties op de werkvloer stijgt. Johnson licht toe: “Werkenden hebben graag de juiste tools bij de hand, of dat nu bekende apps zijn of de nieuwste buzzy technologie. En de juiste technologie is de sleutel tot het behoud van de bedrijfscultuur in een nieuwe hybride werkomgeving.”
 
“Het is dan ook geen verrassing dat het aantal apps dat wordt gebruikt toeneemt. Organisaties willen hun werkenden graag tevreden houden in een snel veranderende werkomgeving”, aldus Johnson. “Dat is vooral het geval bij grotere organisaties met meer dan 2.000 werkenden, die nu gemiddeld 187 apps inzetten, tegenover 89 bij kleinere organisaties.”

Tools voor samenwerking snelst groeiende

Deze investering van organisaties wordt deels toegeschreven aan het verbeteren van de werknemerstevredenheid door werkenden de juiste tools te geven. De grote namen hebben echter nog steeds de voorkeur: “Uit ons rapport bleek dat veel organisaties nog steeds uitkomen bij de bekende technologie, en daarbovenop apps zoals Box of Zoom aanschaffen om de extra functies aan te bieden waar werkenden om vragen.”
 
Wat betreft nieuwe tools die worden geïntroduceerd, is samenwerking een belangrijke factor achter de aankopen. “In de jaren 2017 tot 2019 ontbraken content collaboration tools grotendeels in de lijst van 'snelst groeiende' apps in ons rapport, maar dat is met de pandemie snel veranderd”, aldus Johnson. “Sterker nog, in het rapport van 2021 bleek dat vijf van de tien snelst groeiende apps in 2021 tools voor samenwerking tussen medewerkers waren."
 
Op deze lijst van snelst groeiende apps stonden onder meer Notion, Figma, Miro, Airtable en DocuSign.

Tools voor documentatie populair

De impact van de pandemie heeft de manier waarop we werken veranderd, en dit heeft natuurlijk ook onze communicatie- en documentatieprocessen veranderd.
 
Okta ontdekte dat DocuSign, een elektronisch documentorganisatie, een van de snelst groeiende applicaties is. “Voorheen namen collega's een stuk papier mee om te laten ondertekenen. Nu stellen apps voor elektronische handtekeningen organisaties in staat om dit sneller te doen in de wereld van werk op afstand en hybride werk”.
 
“De hele categorie zag een groei van 38% in totaal ten opzichte van 2020. Het toegenomen gebruik van DocuSign laat zien hoe organisaties verschuiven naar een papierloze manier van werken. Het illustreert ook hoe organisaties rekening houden met compliance en privacy, met een behoefte aan een veilige manier om documenten op afstand te ondertekenen”, zegt Johnson.

Communicatietools van vitaal belang

Over de pandemie zegt Johnson dat we nu “een derde fase van de reactie op de pandemie ingaan, een fase die vooral gericht is op werkenden. Nu de wereldwijde banenmarkten in de lift zitten, proberen organisaties de ervaringen van werkenden te verbeteren, waarbij sommige werkenden ervoor kiezen om op afstand te blijven en anderen terugkeren naar kantoor.”
 
Hierdoor zijn communicatietools van vitaal belang geworden. “ons rapport toonde aan dat dergelijke apps tot de snelst groeiende in EMEA behoren, met een groei van Zoom van 45% en Slack van 49% in 2021”, zegt Johnson. “In de toekomst zal er veel ruimte zijn voor een verscheidenheid aan verschillende tools - van videocommunicatie tot eenvoudigere chat-apps - in remote en hybride omgevingen.”

Het belang van beveiliging

Gezien de laatste beveiligingsinbreuken van Lapsus$, die Samsung, Nvidia en zelfs Okta troffen toen de informatie van twee klanten werd ingezien, verwachten sommigen dat beveiligingstools populairder zullen worden bij bedrijven.
 
Reflecterend op deze gebeurtenissen, zegt Johnson: “Als je ziet hoe vaak cyberaanvallen in het nieuws zijn, is het logisch om te denken dat cyberbeveiliging prioriteit nummer één is voor organisaties. Maar de realiteit is dat beveiliging nog steeds een bijzaak is; het wordt gezien als een verplichting”.
 
“We hebben nog een lange weg te gaan om cybersecurityprofessionals te positioneren als business enablers, in plaats van obstakels voor innovatie”, zo zegt Johnson. Ondanks het vooroordeel dat beveiliging een negatieve invloed heeft op organisaties, zegt Johnson dat er sprake is van een toename van moderne beveiligingsframeworks zoals Zero Trust.
 
“Zowel MFA (multifactorauthenticatie) als Zero Trust hebben duidelijke, tastbare voordelen. Ons Businesses at Work-rapport heeft aangetoond dat wanneer organisaties overstappen op moderne authenticatieoplossingen, het aantal bedreigingen met 90-99% daalt”, zegt Johnson.
 
“Uit hetzelfde rapport bleek ook dat cybercriminelen accounts die gebruikmaken van Legacy Authentication op Microsoft 365 tien keer zo vaak proberen aan te vallen als accounts die gebruikmaken van moderne authenticatiemethoden”. Johnson adviseert dan ook na te denken over beveiliging als je een nieuwe investering overweegt in je organisatie. “Ervoor zorgen dat je digitale mogelijkheden zijn gebouwd met veilig toegangsbeheer voor de klanten kan een directe impact hebben op de organisatiegroei. Als je een app in je organisatie implementeert, is het essentieel om MFA-bescherming in te bouwen, zodat je geen makkelijke prooi wordt voor aanvallers.”

De volgende grote trends

Nu de terugkeer naar kantoor, permanent of flexibel, voor de meesten een zekerheid lijkt, zullen er ongetwijfeld zorgen zijn over de levensduur van tech die tijdens de pandemie is gekocht. Johnson ziet dat anders. “Veel organisaties roepen ten minste een deel van hun personeel terug naar kantoor, maar ik verwacht niet dat de behoefte naar tech om te kunnen werken op afstand zal afnemen”, zegt ze. “Ons rapport laat een aanhoudende toename in tech zien voor toegang op afstand, zelfs nu organisaties hun personeel 'terughalen'. Ervoor zorgen dat werkenden efficiënt kunnen werken op verschillende locaties zal een prioriteit voor organisaties blijven.”
 
Met dit in het achterhoofd moeten organisaties beoordelen welke tools werkenden nodig hebben en er vervolgens voor zorgen dat ze de beveiligingssystemen hebben om te garanderen dat de implementatie ook in de toekomst veilig verloopt.

Deel dit artikel
Dit artikel is 49 keer gelezen.

Reacties

 Laat een een reactie op dit artikel achter