Nieuws


24 mei 2022

Een inkijkje in de interne leerprogramma’s van Ericsson


Een gebrek aan loopbaanontwikkeling binnen een organisatie is een belangrijke reden dat mensen ontslag nemen. In dit licht ziet Ericsson en zijn leercultuur de strijd om vers talent als een kans. Unleash sprak met CLO Vidya Krishnan over de bekroonde leerprogramma's van de Zweedse organisatie.

Categorie: Learning & Development
Geschreven door: HRTech Redactie

Een inkijkje in de interne leerprogramma’s van Ericsson

In 2020 worstelden zowel werkgevers als werkenden met de vraag hoe ze productief en veilig konden werken ten tijde van de pandemie. Voor sommigen betekende dit hun werk mee naar huis nemen en volledig op afstand werken, en voor anderen betekende dit dagelijks testen, mondkapjes opdoen en werken achter plastic schermen op afstand van collega's.

Sommigen ontwikkelden zelfs zo'n affiniteit met werken op afstand, dat ze besloten dat ze dit langer wilden doen. Maar hoe werkenden hun professionele toekomst zagen, hield niet op bij wensen over hun werklocatie. Ze begonnen te eisen dat organisaties hen zouden ondersteunen bij hun toekomstige carrière. Ze waren bereid hun baan op te zeggen voor nieuwe functies en organisaties die wel ondersteuning boden op het gebied van welzijn en leer- en ontwikkelingsmogelijkheden (ook wel L&D genoemd).

Loopbaanontwikkelingsprogramma’s

Werkgevers die vooroplopen met carrièreontwikkelingsprogramma's, kunnen daarvan profiteren nu veel talent zoekt naar nieuwe ontwikkelingsmogelijkheden. Een voorbeeld is de telecomgigant Ericsson.

Vidya Krishnan, Chief Learning Officer en Global Head of Learning & Development van Ericsson, vertelt in een interview met UNLEASH dat Ericsson de huidige situatie niet zozeer als een bedreiging ziet, maar meer als een kans “om nieuw talent aan te trekken” en om bestaande werkenden te helpen door te groeien. In de programma’s van Ericsson staan drie begrippen centraal: purpose, wellbeing, en belonging. “Dat doen we door voortdurend te leren, te ontwikkelen en nieuwe mogelijkheden te ontdekken om nieuwe vaardigheden in te zetten”, aldus Krishnan.

Ericsson's L&D-cultuur

Leren is zo belangrijk voor Ericsson, omdat het een innovatief technologiebedrijf is dat “verbindingen wil creëren die het onvoorstelbare mogelijk maken”. Ericsson loopt voorop met technologie zoals 5G, waardoor communicatie en automatisering honderd keer sneller gaat dan met de huidige 4G-technologie. Als organisatie “leren we letterlijk onze weg naar een betere toekomst”, zegt Vidya Krishnan.”Het maakt deel uit van ons erfgoed om onszelf voortdurend opnieuw uit te vinden en we geloven dat dat ook geldt voor onze mensen”.

Ericsson richt zich op twee elementen: vaardigheden en denkwijzen. Skillsets verwijzen naar de “kritische knowhow die je kunt verwerven, onderwijzen en toepassen”, terwijl mindsets gaan over de bereidheid om te leren. “Wij geloven dat de enige manier waarop Ericsson kan groeien, met de groei van onze mensen is”, zegt Krishnan. “Vaak merken we dat onze wil om te veranderen ontstaat voordat we de vaardigheid krijgen om te veranderen”.

De pandemie en leren bij Ericsson

De pandemie daagde Ericsson uit, net als alle andere organisaties in de wereld. Van de ene dag op de andere ging 85 procent van het personeel van Ericsson volledig op afstand werken - en werden Microsoft Teams-vergaderingen de nieuwe realiteit.

Maar 15 procent van de werkenden kon niet thuiswerken – zij moesten in de frontlinie communicatienetwerken opbouwen en versterken, zodat anderen juist wel thuis konden werken. Ericsson veranderde daarom zijn werkwijze en probeerde "virtueel te maken wat virtueel gedaan kon worden”. Dit omvatte het gebruik van tablets waar mogelijk, check-ins op afstand via Microsoft Teams en de aanschaf van persoonlijke beschermingsmiddelen.

Virtuele online L&D

De pandemie heeft Ericsson niet veranderd als organisatie, zegt Krishnan. Volgens haar bewees de pandemie juist hoe veerkrachtig het personeel was. Eén gebied dat voor Ericsson geen probleem vormde, was de overschakeling op virtuele, online L&D.

“Als technologiebedrijf was digitaal leren niets nieuws voor ons. De enige verandering was om standaard digitaal te worden”, zegt Krishnan, die zegt dat het digitale leren werd omarmd. Sterker nog, digitaal leren “was absoluut een van de redenen waarom mensen meer prioriteit gaven aan leren dan ooit tevoren”. Ericsson moedigde werkenden aan om te experimenteren en te ontdekken hoe ze digitaal leren het beste voor hen konden laten werken.

De toekomst van werk bij Ericsson

De toekomst van L&D bij Ericsson zal standaard digitaal zijn. Maar de organisatie is zich ervan bewust dat “er momenten zijn waarop samenzijn voordelen biedt die simpelweg door niets anders kunnen worden geëvenaard, met name momenten van viering, verbinding of samenwerking”, aldus Krishnan.

Dit sluit aan bij de visie van Ericsson op het toekomstige werk. Het kantoor zal ook in de toekomst een rol hebben - maar die rol is veranderd ten opzichte van voor de pandemie, en is nu veel meer gericht op innovatie (met behulp van technologie als AR, VR en 5G) en socializen tussen collega's. “We zullen altijd een people-first, digital by default werkplek zijn”, aldus Krishnan.

Deel dit artikel
Dit artikel is 290 keer gelezen.

Reacties

 Laat een een reactie op dit artikel achter