Nieuws


1 december 2021

Artificial Intelligence als versneller voor transformatie van organisaties


Wat is het belang van Artificial Intelligence (AI) voor HR? En hoe kan HR met AI veranderingen in de organisatie ondersteunen? Daarover ging het webinar From Automation to Transformation: How Employers Can Harness AI in HR. Sven Elbert, Senior Analyst bij de Fosway Group, deelde er belangrijke inzichten uit Fosway’s 2021-22 HR Realities Research, een Europees onderzoek onder 350 HR-afdelingen van grote organisaties. Experts van Talentsoft en Fosway discussieerden er met de deelnemers over het gebruik van Artificial Intelligence in de HR-praktijk.

Categorie: HRTech implementeren
Geschreven door: HRTech Redactie

Artificial-Intelligence-als-versneller-voor-transformatie-van-organisaties

Belang van AI voor organisaties

Over het algemeen zit HR in de lift, zo blijkt uit Fosway’s onderzoek. Veel organisaties geven aan dat ze meer gaan investeren in HR. Het meeste zetten ze daarbij in op HRTech en op Skills management.

Volgens datzelfde onderzoek ziet ongeveer 70 % van de HR-directieleden het managen van de impact van automatisering, robotica en kunstmatige intelligentie als een niet te onderschatten uitdaging voor veel organisaties. Zij verwachten dat deze ontwikkelingen steeds meer functies overbodig maken en de behoefte aan nieuwe functies oproepen.

Bedrijven ondergingen al grote veranderingen door automatisering, digitalisering en robotica. Nu proberen ze met Artificial Intelligence (AI) de werkprocessen van kenniswerkers te transformeren. Deze verandering vraagt van HR dat ze hun eigen opleidingsprogramma onder de loep nemen, zodat ze kenniswerkers sneller en effectiever kunnen omscholen en bijscholen.

AI en automatisering bij HR zelf niet belangrijk?

Maar voor de automatisering van HR-afdelingen zelf is Artificial Intelligence (AI) nog toekomstmuziek, blijkt uit Fosway’s onderzoek. Op het prioriteitenlijstje met 31 items van HR-afdelingen komt het pas op de vijftiende plaats. En op de lijst met twintig drijfveren voor de verandering van HR-systemen, staat het op plek veertien.

HR ziet AI dus vooral als hulpmiddel bij het transformeren van organisaties, maar niet bij het automatiseren van haar eigen processen. Hoe kan AI daar dan wel precies bij helpen?

Belang van skills voor transformatie

De sleutel voor de transformatie van organisaties ligt bij de vaardigheden van de werknemers. De COVID-pandemie heeft aangetoond hoe belangrijk vaardigheden, omscholing, bijscholing en talent mobiliteit zijn voor de wendbaarheid van een organisatie. Toch blijkt het aanboren en verwerven van nieuwe skills voor veel bedrijven een grote uitdaging. Ze ondervinden ook problemen bij het in kaart brengen van de huidige skills van hun werknemers. Een analyse van de toekomstige behoeften van de organisatie is daardoor al helemaal moeilijk te maken. AI en machine learning kunnen hierbij helpen, legt Elbert uit.

Vaardigheden in kaart brengen

Nu wordt AI vooral ingezet tijdens het wervings- en selectieproces, om vaardigheden van kandidaten in kaart te brengen. Zodra nieuwe medewerkers aan boord zijn, verliezen organisaties echter het zicht op de ontwikkeling van die skills. Bij elk nieuw contact of project, elke training of opleiding, passen medewerkers vaardigheden toe of verwerven ze nieuwe. In veel HR-systemen ligt deze informatie weliswaar opgeslagen. Maar het is een hoop werk voor werknemers en werkgevers om uit die systemen een overzicht van skills te halen.

Interne marktplaats

De oplossing is volgens Elbert een interne marktplaats waaraan opdrachten, taken, projecten en rollen kunnen worden toegevoegd. In het ideale geval is deze gekoppeld aan de digitale oplossingen voor beoordeling en ontwikkeling van werknemers. Zo kunnen ze zich met leren, oefenen, mentoring en coaching voorbereiden op nieuwe klussen, taken of rollen binnen de organisatie.

HR-oplossingen van de nieuwe generatie passen daarnaast machine learning toe om te zien welke vaardigheden wanneer door wie, waar en hoe ontwikkeld worden. Dezelfde leertrajecten kunnen deze systemen dan aanbevelen aan werknemers met vergelijkbare behoeften en interesses.

Verbinding sleutel tot succes

Natuurlijk is AI niet de enige oplossing om transformaties succesvol te maken, waarschuwt Elbert. Dat succes komt er natuurlijk niet als er geen ruimte is voor de erkenning van vaardigheden bij medewerkers en het inzetten van die vaardigheden in nieuwe projecten of rollen. Het gaat om verbinding tussen alle componenten. En daarnaast is het zoals bij alle veranderingstrajecten essentieel om alle betrokkenen daarin mee te nemen.

Deel dit artikel
Dit artikel is 627 keer gelezen.

Reacties

 Laat een een reactie op dit artikel achter