Nieuws


6 mei 2021

Aan de slag met een nieuwe, digitale HR-cyclus: het goede gesprek


De “HR-Cyclus” is een gekend begrip in HR-land. Er zijn in het verleden verschillende vormen geprobeerd met uitgebreide beoordelingsprocessen en lange invulformulieren. Eigenlijk leverde dat veel minder op dan HR hoopte, dus het is tijd om terug naar de basis te gaan. Met gewoon een ‘goed gesprek’, en daar natuurlijk wel iets over vastleggen, kom je veel verder.

Categorie: Prestatiemanagement
Geschreven door: Melle Vroom

goed gesprekTijdens HRM in de Overheid op 1 april jongstleden vertelde Maarten Schellekens van Welder over deze nieuwe insteek en hoe je deze met hun MyVip app kunt ondersteunen. Maarten neemt ons mee in de verandering van de gespreksvoering. Traditioneel beoordelen maakt plaats voor het ‘goede gesprek’. Als slechts 20% van de medewerkers beter gaat functioneren na het traditionele beoordelingsgesprek en 80% van de medewerkers vindt dat hij/zij beter presteert dan de rest dan zal een uniforme traditionele aanpak altijd tot ontevredenheid leiden.

Een digitaal, goed gesprek

Zo’n goed gesprek alleen is mooi, het dient wel een bepaald doel. Door daar de juiste tools bij te gebruiken wordt het een digitaal goed gesprek. Maar wat verwacht men nu van een meer digitale gespreksvoering, een hele lijst:

  • Minder administratieve handelingen;
  • Het borgen van werkafspraken;
  • Het professionaliseren van de gesprekssystematiek;
  • Meer eigen regie;
  • Meer data en statistische analyse mogelijkheden;
  • Meer aandacht voor persoonlijke ontwikkeling;
  • Het eerder kunnen signaleren van uitdagingen en opbrengsten;
  • De mogelijkheid om continu in gesprek te blijven;
  • Meer mogelijkheden om leidinggevenden te begeleiden in hun gespreksvoering.

De rol van HR voor zo’n goed gesprek

HR heeft nog steeds een rol om die goede gesprekken te ondersteunen. Maarten neemt ons mee langs de balans van zes randvoorwaarden voor de gespreksvoering:

  1. Van vaste tot en met continue dialoog;
  2. Van een gesloten gesprek tot en met een transparant gesprek;
  3. Van ‘de leidinggevende in de lead’ tot en met ‘de medewerker in de lead’;
  4. Van éénrichtingsverkeer tot en met 360 graden feedback;
  5. Van sturen op kpi’s en targets tot en met sturen op talent;
  6. Van dezelfde cyclus voor iedereen tot en met een per team gesegmenteerde cyclus.

Maarten geeft nog als voorbeeld 4 verschillende organisaties, hun indeling op die balans en welke zaken zijn veranderd na de inzet van Welder.

Tools voor een goed gesprek

Om van een administratief gedreven proces naar een meer strategisch proces te gaan hanteert Welder een aanpak in 4 stappen en de SAAS-tool MyVip om dit digitaal mogelijk te maken. Welder helpt ook om de opgehaalde data te interpreteren en uitdagingen te onderscheiden. MyVip is makkelijk te koppelen met HR Systemen, en de resultaten van gesprekken zijn goed te exporteren naar het Personeelsdossier. Daarnaast biedt Welder nog meer tools voor o.a. onboarding en survey’s, een community platform en een digitale kennisbank.

Een artikel van Melle Vroom, HRTech Expert.

Deel dit artikel
Dit artikel is 78 keer gelezen.

Reacties

 Laat een een reactie op dit artikel achter