Nieuws


6 oktober 2020

De digitale transformatie van ProRail (HR podcast)


ProRail is volop in beweging. De bekende spoorwegnet-gigant was lange tijd onderdeel van de NS, maar is sinds 2005 zelfstandig. Nu maakt de organisatie opnieuw een transformatie door, zowel qua organisatievorm als op het gebied van digitalisering. Hoe benut HR de kansen die #HRTech innovaties bieden? Raymond van Hattem, HR directeur van ProRail, vertelt hier meer over in de podcast van HR Praktijk en HR Academy.

Categorie: HR Praktijk
Geschreven door: HRTech Redactie

Prorail_vanHattemPer 1 januari 2021 wordt ProRail een ZBO, een zelfstandig bestuursorgaan. Hiermee komt de organisatie weer een stapje dichterbij de overheid te staan. Deze omvorming is een enorme klus voor het HR team van de organisatie. Maar tegelijkertijd lopen andere verandertrajecten gewoon door: het bedrijf transformeert naar een digitale toekomst.

Digitale innovaties

Een mooi voorbeeld hiervan is de groeiende inzet van Artificial Intelligence. “We maken tegenwoordig gebruik van automatische beeldherkenning”, vertelt van Hattem. “Hiermee kunnen we veel sneller dan voorheen spoordefecten opsporen. Vroeger deden medewerkers de spoorcontroles, nu kan dit via een meettrein die het spoor controleert. Dat is veel efficiënter.” Ook heeft ProRail al haar data digitaal toegankelijk gemaakt. Zo is precies te zien hoe het spoor gebruikt wordt en welke onderhoudsbehoefte er nu en in de toekomst ligt. Vernieuwingen of uitbreidingen zijn zo zeer nauwkeurig te plannen. Daarnaast noemt van Hattem nog de automatisch rijdende trein als voorbeeld van de digitalisering. “We zijn hier al tests mee aan het uitvoeren. Ook deze ontwikkeling is niet ver weg.”

Impact op de medewerkers

Deze digitale transformatie heeft veel impact op de medewerkers van ProRail. Sommige functies komen helemaal te vervallen, anderen ontwikkelen zich een nieuwe kant op. Er werken nu -verspreid over het land- bijvoorbeeld zo’n 650 verkeersleiders die het treinverkeer dagelijks monitoren. Door de digitalisering wordt het makkelijker het spoor centraal te overzien, waardoor er vanuit één locatie gewerkt kan worden. Een enorme efficiencyslag. Dat wil echter niet zeggen dat deze functie vervalt, integendeel. Het monitoren en interpreteren van alle data vraagt juist om geschoolde, analytische mensen. Techniek werkt alleen in combinatie met mensenwerk.

Implementatie uit handen?
Ben jij op zoek naar een partij die je kan helpen bij het implementeren van HRTech tools? In de consultancygids vind je deze partijen op een rij.

Tech binnen HR

Van het HR team van ProRail vragen deze innovaties ook de nodige flexibiliteit. Beroepsprofielen veranderen en HR moet op zoek naar medewerkers met nieuwe, gewilde vaardigheden. Mensen die de techniek feilloos kunnen aansturen en interpreteren, die vooruit kijken en kansen zien in de toekomst. “Qua gewenste competenties kun je een aantal jaar vooruit kijken”, vertelt van Hattem. “Strategische personeelsplanning is idealiter gericht op een termijn van 5 à 7 jaar.” Tegelijkertijd moet er veel aandacht en budget zijn voor opleidingen. Het onderhouden van vakmanschap en het opleiden van ingenieurs is voor ProRail cruciaal. Zorgen dat medewerkers up-to-date blijven dus.

Werkt het HR team van ProRail zelf ook digitaler en data gedreven? Van Hattem: “Daar groeien we naartoe. Ik verwacht op korte termijn stappen om ook in de employee journey meer data in te gaan zetten. Hier liggen nog mooie kansen.”

In 2019 zijn HR Praktijk en HR Academy gestart met een Nederlandse HR podcast serie. Pieter Lieverse en Peter van den Hout interviewen in hun studio een gast uit de HR wereld. Luister hier de podcast van Raymond van Hattem. Benieuwd naar meer? Bekijk hier eerdere podcasts op #HRTech gebied.

Deel dit artikel
Dit artikel is 776 keer gelezen.

Reacties

 Laat een een reactie op dit artikel achter