Nieuws


4 juni 2020

Van buzz woorden naar de 3+1 dominante technologieën in het het HRTech landschap?


Het HR Tech landschap is een gevarieerd landschap met technologie voor veel verschillende doeleinden. HR-managers kennen de grote spelers in dat landschap wel, maar op basis van data-netwerkanalyse kun je andere inzichten krijgen in welke technologieën het meest invloedrijk zijn. Op basis van zo’n analyse, deelde Adam David Mckinnon op MyHRFuture vier inzichten.

Categorie: UNLEASH, Recruitment, HR Analytics, Prestatiemanagement, Assessments & Matching, Engagement, HRTech Taal
Geschreven door: HRTech Redactie

UNLEASHLondon 2019Adam David Mckinnon is analist en houdt zich bezig met de ontwikkeling binnen HR Tech. Op de Unleash Conference 2019 in Londen deed hij onderzoek naar de invloed van HR-technologie onder de bezoekers. Op basis van een netwerkanalyse van gebruikte terminologie bij leveranciers en bezoekers, kon een inschatting gemaakt worden van welke technologieën domineren op het HR Tech landschap. Door stands op de beurs te identificeren met een tag, en bezoekers afkomstig uit verschillende sectoren en achtergronden ook een tag te geven, kon Mckinnon precies zien welke technologie populair is bij welke bedrijven, en wat voor domeinen het meest invloedrijk zijn in de HR Tech. Dat had de volgende vier uitkomsten.

1. Recruitment technologie staat nog altijd op één

Volgens de netwerkanalyse was technologie voor recruitment het meest dominant aanwezig op de beurs en ook het meest verbonden met andere aanwezigen. Dat is geen verrassing: recruitment is altijd al een van de kerntaken van HR geweest. Wat betreft HR Tech komt dat omdat veel onderdelen van recruitment en talentenwerving tegenwoordig gedigitaliseerd zijn: er bestaan steeds meer tools om data-analyses en inzichten over kandidaten mee te verkrijgen. De voorsprong in het gebruik van technologie geeft recruitment een invloedrijke plek in de HR Tech wereld.

Whitepaper: Hoe kies je een tool?
Ben jij op zoek naar geschikte #HRTech tools, maar weet je niet waar te beginnen? Ontdek hoe je de juiste tool selecteert met dit whitepaper.

2. People Analytics en Employee Experience komen steeds meer op

Volgens de studie blijven domeinen als Prestatiemanagement en HR Analytics invloedrijk, met name dankzij de technologie die al voor handen is, en hebben een vaste plek in het HR Tech landschap veroverd. De opkomst van technologie voor People Analytics en Employee Experience zijn interessant. People Analytics zal in de toekomst een rol kunnen gaan spelen als “verbinder” tussen verschillende HR Tech domeinen, terwijl zowel People Analytics als Employee Experience technologie blijkt te zijn die momenteel bedrijven uit alle sectoren interesseert.

Shot Kenelyze Skills managementBron: Netwerk Analyse van tag 'Skills Management' door McKinnon in Kenedict platform

3. De waarde van een werkende zit specifiek in de vaardigheden

Verschillende HR Tech domeinen die gericht zijn op de persoonlijke groei van werkenden – en daarmee de groei van een bedrijf zelf – zoals Talentmanagement, Prestatiemanagement en People Analytics werden op de beurs gekoppeld aan technologie voor Skills Matching. Ontwikkeling van en specifieke vaardigheden zorgen ervoor dat een werkende opvalt, zich kan onderscheiden en van meerwaarde kan zijn voor een organisatie. En technologie die vaardigheden van mensen aan een project of organisatie kan koppelen is erg gewild.

+1 Sociale netwerken moeten nog stappen maken

Er werd in de studie van Mckinnon verwacht dat technologie voor sociale netwerken het goed zou doen en de vierde dominante technologie zou worden. Op Unleash 2019 bleek toch het tegenovergestelde: de belangstelling bleek gering, hoewel er op de beurs ook niet veel bedrijven met deze technologie aanwezig waren. Volgens de analisten heeft dit te maken met het feit dat bedrijven terughouden zijn wat betreft het gebruik van deze technologie, bijvoorbeeld vanwege zorgen om gegevensgebruik en het gebrek aan praktijkvoorbeelden.

ONA, Organizational Network Analysis tool gebruikt

Voor deze analyse gebruikte McKinnon de netwerk analyse tool van het Nederlandse Kenedict, waarmee organisaties op basis van interne communicatie data trends en daarmee innovatie kunnen ontdekken die ‘op de werkvloer’ ontstaat.

Deel dit artikel
Dit artikel is 1139 keer gelezen.

Reacties

 Laat een een reactie op dit artikel achter