Nieuws


7 mei 2020

Vijf manieren om ervoor te zorgen dat HRTech écht werkt volgens HBR


Bij het hele bedrijfsleven is het besef inmiddels ingedaald dat technologie een impuls kan geven aan bepaalde bedrijfsprocessen. Om te zorgen dat men niet achteropraakt bij de concurrentie, worden er in het wilde weg software oplossingen aangekocht als ze maar met een goed verhaal komen. Het gevolg is een wildgroei aan software en juist het verminderen van efficiëntie door HRTech. Hoe zorg je er volgens Harvard Business Review als bedrijf voor dat HRTech wél werkt?

Categorie: Opleidingen, Prestatiemanagement, HRTech implementeren
Geschreven door: HRTech Redactie

christina-wocintechchat-com-0Nfqp0WiJqc-unsplashTechnologie kan nog zo mooi zijn, een daadwerkelijke transformatie gaat het niet teweegbrengen zolang de mensen en systemen binnen een bedrijf niet wendbaar zijn. In een artikel in Harvard Business Review schrijven de auteurs dat vijf zaken essentieel zijn om ervoor te zorgen dat de implementatie van HRTech binnen een bedrijf succesvol verloopt.

1. Neem zoveel mogelijk lagen weg om HRTech te laten werken

Een van de manieren waarop HRTech zich kan onderscheiden is bij de ontwikkeling van talent binnen een bedrijf. Om dergelijke HR software écht te laten werken moet de verantwoordelijkheid voor de succesvolle implementatie van die technologie in de handen worden gelegd van managers die direct boven de werkenden staan. Bureaucratie kan een enorme belemmering voor HRTech zijn en de mensen die direct met het personeel werken hebben meer inzicht in wat wel en niet werkt, betogen de schrijvers van het artikel.

2. HR moet een partner zijn, maar niet de controle hebben

Zoals we schreven ziet het bedrijfsleven meer en meer in dat technologie zoals AI de toekomst is, en zodra er budget is springen managers er dan ook met hoge verwachtingen in. In hun enthousiasme gaat het nog wel eens fout. De succesvolle implementatie van HRTech vraagt namelijk om een hele nieuwe blik op hoe werk gedaan moet worden. Ook bureaucratie binnen HR is een mogelijk obstakel. Het is dan ook belangrijk om bij de aanschaf van nieuwe technologie de HR zo vroeg mogelijk te betrekken, maar de controle bij de business te laten.

Gratis webinar: Hoe kies je een tool?
Ben jij op zoek naar geschikte #HRTech tools, maar weet je niet waar te beginnen? Volg ons webinar op 22 juni en ontdek hoe je de juiste tool selecteert.

3. Leer eerst de methode kennen voordat je de technologie toepast

HRTech wordt ontwikkeld op basis van nieuwe ideeën en zienswijzen. De daadwerkelijke kracht van die technologie wordt echter pas duidelijk als de mensen die de software gebruiken eerst begrijpen hoe die methoden, waarop ze gebaseerd zijn, werken. Zeker met moderne AI oplossingen is het nodig aan gebruikers in de organisatie te kunnen uitleggen hoe het werkt, een ‘black box’ geeft niemand een veilig gevoel. Het is dus niet een kwestie van een programma installeren en op start drukken: laat je als bedrijf trainen in concepten en methoden om optimaal te profiteren van de HRTech.

4. Talenttechnologie verhoogt de urgentie voor verdere talentontwikkeling

HRTech is een set met enorm waardevolle tools om talent binnen een bedrijf te houden, verder te ontwikkelen en te laten doorgroeien. Veel bedrijven hebben daar echter moeite mee. Vaardigheden die bedrijven niet hebben maar wel nodig hebben voor bepaalde projecten worden ingehuurd via dure externe experts. Zodra er binnen een bedrijf sprake is van een verandering in de manier van werken, zonder tussentijdse beoordelingen maar waar mensen constant gecoacht worden en werken in teams, zal de talentontwikkeling vanzelf volgen. De bal ligt bij de managers die de technologie in huis halen.

5. Een leercultuur ontstaat alleen als deze actief bevorderd wordt

Om meteen met de deur in huis te vallen: er moet ruimte zijn voor mislukking als je aan de slag gaat met HRTech. Fouten maken is menselijk, en een leerproces gaat alleen met vallen en opstaan. Dit vraagt echter wel om een nieuwe bedrijfscultuur. Van een traditionele planning- en uitvoeringsaanpak naar een experiment-and-learn-aanpak.

De sleutel voor een succesvolle implementatie van HRTech ligt volgens de schrijvers van dit artikel dus niet bij HR, maar juist bij de business. Zij moeten niet alleen aan boord zijn in je project, maar zijn het beste juist leidend in het project. Als de business de toegevoegde waarde van een HRTech oplossing niet ziet, dan is doorgaan met zo’n implementatie vrij zinloos.

Deel dit artikel
Dit artikel is 164 keer gelezen.

Reacties

 Laat een een reactie op dit artikel achter