Nieuws


9 januari 2020

L1nda; van Roosterplanning naar Uitzendbureau


Dat technologie versnelling en innovatie mogelijk maakt werd gister weer duidelijk toen leverancier L1nda, uit de vaak geïsoleerde wereld van roosterplanning tools, aankondigde ook uitzendbureau te worden. Extra opmerkelijk bezien vanuit de invoering van de WAB.

Categorie: Recruitment flex, Dagplanning & tijdregistratie, Persbericht, Flexwerkers, Zelfstandigen
Geschreven door: HRTech Redactie

Personeel_horecaL1nda uit Amsterdam is in het domein Dagplanning en tijdregistratie een relatief jonge speler, uit 2007, en heeft de focus gericht puur op de horeca branche. Ze maken roosters voor ruim 3000 horecabedrijven en gaan nu ook het personeel voor die diensten leveren. Daarmee gaat het Amsterdamse bedrijf de concurrentie aan met zzp-platform Temper. L1nda kiest er echter voor om niet via de zzp maar juist via een uitzendconstructie de flexwerkers te contracteren en betalen.

In het FD zegt ceo Wim Jansen hierover: "een zzp-contract biedt vaak geen adequate beloning als mensen zich ook nog willen verzekeren tegen ziekte, arbeidsongeschiktheid, aansprakelijkheid en pensioen." Omdat hij klanten dankzij de combinatie met planning en salarisverwerking een volledig geautomatiseerd en geïntegreerd dienstenpakket kan bieden, denkt hij toch op prijs op mee te kunnen concurreren.

Oproepen uitzendkrachten naar 1 dag

De net per 1 januari ingevoerd WAB, Wet Arbeidsmarkt in Balans, maakt het in veel branches ingewikkelder om met uitzendkrachten te werken. Onder andere de eis om hen minimaal 4 dagen vooraf te laten weten wanneer ze aan het werk moeten is vaak een uitdaging. In de nieuwe horeca cao zijn daarom een andere afspraken gemaakt die een aantal maatregelen uit de WAB verzacht. De oproeptermijn gaat naar 24 uur en de tussenstop tussen contracten naar 3 maanden.

Digitaal uitzendbureau

Een belangrijke overeenkomst tussen de markt van roosterplanning en uitzendbureaus die met Recruitment Flex tooling werken, is dat beide in staat moeten zijn om specifieke cao's te kunnen naleven. Het zijn daarmee #HRTech domeinen die vaak land specifiek zijn. De grote, wereldwijde uitzendbureaus hebben aan de achterkant vaak per land andere software in gebruik.

Wat L1nda met deze stap bereikt is vooral vanuit de klant, de gebruiker, een geïntegreerde User Experience. Als blijkt dat er een gat zit in het rooster hoef je niet een uitzendbureau te bellen, maar zoek je direct in de pool van L1nda een flexwerker. We zagen eerder in de hoek van roosterplanning leverancier Poolmanager de stap naar werving maken door de MyAmbassador game based referral recruitment tool.

L1nda gaat nog wel een flinke stap verder door ook de contractering en verloning voor haar rekening te nemen, ook wel de 'back-office' software van een uitzendbureau geheten. Als 'front-office' software heeft een uitzendbureau vaak een ATS in gebruik met intercedenten die met klanten op zoek gaan naar de juiste uitzendkracht. Dat proces maakt L1nda nu geheel digitaal, als een digitaal uitzendbureau voor de horeca.

 

Deel dit artikel
Dit artikel is 96 keer gelezen.

Reacties

 Laat een een reactie op dit artikel achter